Ga naar inhoud

Groente/fruit met een extra 'functie'


Sweetbunny

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik zat ff te lezen (was op zoek naar snijbiet) en kwam groente en fruit tegen met een extra functie:

En dacht als we nu alle kennis vergaren omtrent groente/fruit met een extra functie.. komt het mis. nog wel is van pas :mdr:

PS: laten we dit topic enkel ter info gebruiken ipv vol te kletsen zodat het overzichtelijk blijft....

(als dit niet mag.... sorry.. haal het dan aub weg :D)

Zoals:

Biet- Beta vulgaris

Bruikbare delen

Bladeren en wortelknollen. Gebruik en werking

De biet is erg vezelrijk en goed voor de spijsvertering. Biet is rijk aan ijzer, dus een prima aanvulling op het menu voor dieren die zijn bevallen of een operatie hebben ondergaan. De wortelknollen bevatten veel suikers en zijn daarom niet geschikt voor degoes en chinchilla's.

Boerenwormkruid - Tanacetum vulgare

Bruikbare delen

Blad, stengel en bloemen. Gebruik en werking

Dit kruid is vooral geschikt voor konijnen en knaagdieren die buiten zijn gehuisvest en daardoor een vergrote kans hebben op een worminfectie. Boerenwormkruid kan onbeperkt gegeven worden. Het voorkomt worminfecties en indigestie.

Cichorei- Cichorium intybus

Bruikbare delen

Blad, stengel en bloemen. Gebruik en werking

Cichorei is als groenvoer te geven. Deze plant is de wilde voorouder van onder andere witlof en andijvie. De bitterstoffen die de bekende bittere smaak geven bevorderen de spijsvertering.

Citroenmelisse- Melissa officinalis

Bruikbare delen

Bladeren en bloemen. Gebruik en werking

Citroenmelisse ruikt fris citroenachtig en verdrijft muggen en vliegen. Tevens werkt het rustgevend voor alle konijnen en knaagdieren en kan een ideaal hulpmiddel zijn voor nerveuze dieren tijdens de jaarwisseling.

Distel - Cirsium soorten

Bruikbare delen

Bladeren, stengels en bloemen. Gebruik en werking

Distels kunnen het best gedroogd als hooi verstrekt worden. Ze zijn erg vezelrijk en goed voor de spijsvertering.

Druif- Vitis vinifera

Bruikbare delen

Takken, bladeren, vruchten en bloemen. Gebruik en werking

De takken van druiven zijn prima knaagmateriaal om de tanden op natuurlijke wijze kort te houden terwijl de bladeren en de bloemen een smakelijke aanvulling op het menu zijn. De vruchten zijn vanwege hun hoge gehalte aan suikers niet geschikt voor degoes en chinchilla's. De bladeren en pitten van druiven bevatten bloedvatversterkende stoffen.

Duizendblad- Achillea millefolium

Bruikbare delen

Bladeren en bloemen. Gebruik en werking

Duizendblad is een erg vezelrijke plant met een gunstige uitwerking op de darmen.

Goudsbloem- Calendula officinalis

Bruikbare delen

Bladeren, stengels en bloemen. Gebruik en werking

Goudsbloem heeft een licht anti-septische werking en versnelt het genezingsproces van kleine wondjes.

Munt- Mentha soorten

Bruikbare delen

Bladeren en bloemen. Gebruik en werking

Muntsoorten verjagen vachtparasieten en werken eetlustopwekkend. Ze ruiken bijzonder fris.

Spinazie- Spinacia oleracea

Bruikbare delen

Bladeren. Gebruik en werking

Spinazie is rijk aan ijzer, dus vooral voor dieren die pas geopereerd zijn is het een prima aanvulling op het menu.

Tijm- Thymus soorten

Bruikbare delen

Bladeren en bloemen. Gebruik en werking

Tijm werkt gunstig op de luchtwegen en is anti-septisch. Dit kruid kan als ondersteuning gebruikt worden voor konijnen en knaagdieren met luchtwegproblemen en terugkerende kaakabcessen.

Wilg- Salix soorten

Bruikbare delen

Takken en bladeren. Gebruik en werking

De takken worden vooral als knaagmateriaal gebruikt om de tanden kort te houden. Wilg bevat ook salicylzuur dat een pijnstillende en bloedverdunnende werking heeft. Geef wilg echter nooit direct na operaties i.v.m. nabloedingen.

Wortel- Daucus carota

Bruikbare delen

Bladeren en wortels. Gebruik en werking

Wortel is erg vezelrijk en goed voor de spijsvertering. De wortels bevatten wel veel suikers en zijn daarom niet geschikt voor degoes en chinchilla's.

Zevenblad- Aegopodium podagraria

Bruikbare delen

Bladeren en bloemen. Gebruik en werking

Zevenblad is rijk aan ijzer en werkt gunstig op de blaasfunctie. Het is vaak een lastig onkruid in de tuin, maar lekker voor de konijnen en knaagdieren.

Bron: http://www.dierenbescherming-utrecht.nl/eetbareplanten/eetbareplanten.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berkenblad

Samenstelling:

Berkenblad geheel, gedroogd

Berkenbladeren bevatten onder andere:

Flavonoïde, etherische oliën, bitterstoffen, tannine, saponine en vitamine C

Toepassingen:

Berkenbladeren worden gebruikt voor doorspoeling bij bacteriële en inflammatoire aandoeningen van de urinewegen en nieren, ook wordt het gebruikt bij kleine nier/urinewegstenen.

Berkenbladeren staan er om bekend dat ze bijzonder goed zijn voor het nierweefsel. Zij kunnen ook ondersteuning bieden bij reumatische aandoeningen.

Verder werken berkenbalderen bloedreinigend, bevordert het urineren en bevordert het de uitscheiding van zout.

PS Bas is zowel dol op de blaadjes als op de takken (mijn ouders hebben een berkenboom in de tuin staan, dus verser kan niet).

aangepast door Shadow2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei! ik geef altijd halve druifjes, zonder pit maar met vel. Goed dat je het zegt. En rozijnen dan, hoe zit dat?

Toen was ik nog maar net op BB en misschien herinner ik het me verkeerd maar beter safe than sorry, toch? Ik ontvel ze dus.

Ik weet niet hoe het zit met rozijntjes. Die geef ik ook elke dag een paar. Die velletjes zijn natuurlijk veel kleiner dan "gewone" druiven. Misschien dat iemand anders het weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .