Ga naar inhoud

Wat te doen bij de rui?


Aanbevolen berichten

Ik lees al even mee op het forum. Rond deze tijd lees ik veel nare berichten over verstopping bij konijnen in de rui. Nu zijn er ook konijnen die hier aan sterven. Dit wil natuurlijk niemand meemaken. En aangezien ik nog niet zo lang konijnen heb, heb ik toch eigenlijk wel een paar vragen:$.

- Hoe herken je een konijn in de rui? Zijn het echt plukken haar die eraf komen?

- Kunnen jonge konijntjes (lees: 9 weken) hier ook al last van hebben?

- Waar moet je op letten bij een konijn in de rui?

- Wat kan je preventief doen? Is het misschien een idee om je konijn een paar keer per dag te borstelen? En kan je preventief Prozyme geven? Of is ananassap beter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet alles, maar zal een paar vraagjes beantwoorden:

- Een konijn in de rui herken je idd aan de haaruitval. Soms vallen er plukken uit, maar soms ook alleen losse haren. Je vindt ze in het hok en tijdens het aaien o.a.

- Bij een konijn in de rui moet je erop letten dat de keuteltjes mooi rond zijn. Het konijn moet levendig blijven en niet in een hoekje zitten. En natuurlijk blijven eten en drinken.

- Als een konijn in de rui is kun je borstelen om overtollig haar preventief weg te halen. Ook prozyme is een goede oplossing. Ergens op bb heb ik gisteren of eergisteren gelezen dat prozyme beter is dan ananassap. Ik geloof in een berichtje van ZaZa. Ik geef nu om de dag 's morgens een mespuntje over de witlof. Gaat perfect, vooral omdat snuf wat langer haar heeft (en al een keer teveel haar in zijn maag had doe ik dit preventief bij hem).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berichtje van ZaZa in "Help weet niet wat ik moet doen, konijn eet en drinkt niet!!"

"Ben vanmiddag driftig aan het lezen geweest over ananas en behalve dat het zo gezond niet is, staat prozyme geven boven het geven van ananas..

Bij ananas geven gaat het nl over de prozyme die er in (zouden) zitten, maar omdat ananas niet zo gezond is voor konijnen, doe je er dus beter (én makkelijker) aan om Prozyme te geven.

Het komt er eigenlijk op neer dat je alleen in nood én BIJ GEBREK AAN prozyme in huis, als alternatief ananas kan geven.

Misschien handiger om bijkomende vragen alleen ergens anders te stellen dan in het topic over het niet etende konijn van Suzanne..

Voor je het weet is het off-topic omdat anderen weer gaan reageren op het woord ananas / Snoef..etc"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Sorry, misschien schop ik nu een te oud topic omhoog... maar mijn konijntje Cleo is ook aan de rui, echt enorm veel haren komen eraf! Nu zitten er sinds een paar dagen erg veel haren door zijn poep heen. Hij eet en drinkt verder wel ok (niet helemaal zoals voorheen, maar hij is pas gecastreerd dus dat zal ook meespelen). Wat kan ik hier aan doen? Borstelen heb ik wel gedaan, maar hij heeft kort haar, dus daar komt niet zoveel mee eraf. Naja, hoop dat jullie goede adviezen hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar doe je niks aan...Konijnen ruien een keer in de zoveel tijd en daardoor eten ze helaas ontzettend veel haren. Je ziet dan ook haren in de keutels, kettingkeutels (de keutels zitten door de haren als een kettinkje aan elkaar), BunnyRanchChanty heeft hier geloof ik het record ooit mee gehaald, weet niet meer hoeveel keutels er in 1 ketting zaten!

Dat borstelen en veel haren plukken is prima, en inderdaad preventief prozyme geven zoals hierboven aangegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ja het zijn inderdaad van die hele slierten.... en zijn hele hok ligt er in een paar dagen vol mee. Maar het is dus niets om me zorgen over te maken? Het is pas sinds hij gecastreerd is, las dat hierboven ook. Wat kan dat ermee te maken hebben?

Die van mij is geen 9 weken, maar 2 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niets om je veel zorgen over te maken, maar je moet het wel een beetje in het oog houden, want door de haren kunnen ze een verstopping krijgen. Dus goed opletten of het konijn levendig blijft en blijft eten!

En indien je echt veel kettingkeutels hebt, kan je mss best prozyme geven, zoals hierboven al aangegeven.

Denk niet dat de castratie er iets mee te maken heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .