Ga naar inhoud

Schim mel, te dure dierenarts? Minder lief, niet zindelijk konijntje???


Mandy0311

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal..

Ik heb een heleboel vraagjes aan jullie..

Ik heb nu een maand een konijntje, ik heb haar gekocht bij de dierenwinkel..

Toen ik haar net een dag had, had ze al een ontstoken oogje. Deze ging gelukkig na een paar keer schoonmaken met afgekoeld gekookt water vanzelf over..

Toen een paar dagen later kreeg ze een raar plekje op haar kin. Kalig met schilfers en iets geligs.

En de volgende dag had ze een ontstoken lip en neusje.

Al snel naar de dierenarts gegaan en daar kreeg ze antibiotica en pijnstillers.. (Carprofen en Baytril)

Na een week moest ik terug komen voor controle en toen dacht de dierenarts aan schimmel..

Ik kreeg alvast iets mee naar huis van een zalfje. (Surolan)

Kweekje gemaakt en ik ben net gebeld ( 1 weekje later) dat de uitslag positief is. Ze heeft dus schimmel.

Ik ben aan al die afspraken (van 5min) al 60 euro kwijt. (30 euro p consult) En Al 80 euro kwijt aan die drie medicijntjes.

Nu ik net gebeld werd dat de medicijnen tegen schimmel klaar stonden, werd me verteld dat die ook nog ns 60 euro waren..

Dus dat is in drie weken 210 euro.

Moet ik boos zijn op de dierenwinkel die me een konijntje hebben verkocht die niet in orde was?

Is het normaal dat het zo veel geld kost bij de DA?

Hebben jullie deze combi ook wel eens meegemaakt bij jullie konijntje?? Onstoken oogje/lipje en schimmel??

Ze heeft overigens geen pijn en huppelt elke dag vrolijk de kamer door, dat is het belangrijkst.

Maar zindelijk is ze na een maand nog steeds niet en ze word steeds minder kroellerig en lief..

Wieeee herkent er dingen uit mijn verhaal en kan me helpen met advies over of ik niet bij een te dure dierenarts zit?

Waarom mijn konijntje maar niet zindelijk word?

En waarom ze steeds minder lief word naarmate ze ouder word???

Heel erg bedankt alvast! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja.. Minder lief. Misschien komt het wel door het heen en weer gezeul naar de dierenarts. Mijn dierenarts is ook behoorlijk duur, maarja het zijn toch beestjes die hulp nodig hebben. Zindelijk worden niet alle konijntjes, maar je kan wat urine en haar keutels telkens in haar wc leggen. Verder verkopen veel dierenwinkels zieke konijntjes dus het is niet zo enorm gek dat ze ziek is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is vervelend... Maar je hebt wel snel gehandeld.

Een dierenarts kan duur zijn, vooral in grotere steden betaal je soms meer. Ik was destijds ook 30 euro per consult, gerekend 4 consulten in één maand tijd dus 120 euro kwijt. Maar de gezondheid van een konijn staat op zo'n moment voorop. Ik raad je aan om een potje te maken voor eventuele dierenartskosten. Dan heb je altijd iets voorradig ;).

Boos zijn op de dierenwinkel heeft geen zin. Ze zullen toch zeggen dat het konijn gezond weg is gegaan en jij verantwoordelijk is. Je leert hiervan. Konijnen uit de dierenwinkel zijn vaak te vroeg bij moeder weggehaald en worden sneller ziek. Ik heb er ook van geleerd.

De combi van schimmel, ontstoken oogje ken ik niet. Anderen misschien.

Een konijn kun je zindelijk maken hè... Mijne was ook 5 maanden niet zindelijk. Maar na een paar verschillende manieren uit te hebben geprobeerd wel. Ik zet een wc in een hoek van de kooi met bodembedekking. In de rest van de kooi ligt niets. Sindsdien plast en keutelt ze altijd in de wc. Ongelooflijk...

Dan "minder lief" is te wijten aan haar hormonen. Nu met de lente kunnen ze iets vinniger zijn. Vaak is dit te verhelpen met een castratie, dan zijn de hormonen weggehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeten jullie betalen voor een consult?:O Mijn dierenarts doet dat gratis. Ik betaal eigenlijk alleen voor de medicijnen. Dat is ook best gek op zich:P Wat rot dat je konijn schimmel heeft. Hoop dat het diertje snel beter is. Veel aaien en konijnachtig doen heeft bij mij geholpen om de konijnen wat liever te maken. Met konijnachtig bedoel ik niet dat je rond hoeft te huppelen hoor! Hihi! Maar doen wat konijnen bij elkaar doen. Zachtjes over het kopje en de oortjes aaien enz. Succes!:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt goed gehandeld hoor! En het is inderdaad waar dat konijntjes uit de dierenwinkel sneller ziek kunnen worden. Toen ik met Gizmo naar de DA moest, heb ik alleen voor de medicijnen moeten betalen (intotaal zo'n 25 €). Maar ik heb ook al gelezen dat de kosten voor de inentingen ook al zo erg verschillen per dierenarts.

Een geldpotje is dus inderdaad erg handig ;) Goede tip!

Ik hoop dat het zindelijk maken lukt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de dieren winkel aansprakelijk stellen voor de gemaakte kosten....je hebt een half jaar garantie op je konijntje als het aantoonbaar ziek gekocht is....

Maar een konijn in de dieren winkel kopen is eigelijk al een een enorm ricico heeft ze per toeval bij een cavia gezeten in de winkel?Weet de da zeker dat het geen abses is ivm het gele spul....

Link naar reactie
Delen op andere sites

een dierenwinkel is verplicht om 6 maanden garantie te geven, das correct. (maar als je het witje met cuniculi verhaal nog kunt herinneren.....ik ging ook terug naar de dierenwinkel en er werd doodleuk gezegd breng je konijn maar hier en zoek maar een nieuwe uit) alsof ik een nieuw konijn wil! kortom heb ik geen nieuw konijn gekregen, maar wel 20 euro (was toen de aanschafwaarde) aan hooi stro en biks. dus als je teruggaat dan is de kans nihil dat hij de kosten gaat betalen. regel is dat je voor dat je naar de dierenarts gaat de dierenwinkel in moet lichten, achteraf is niet mogelijk. de dierenwinkel kan dan dus zulke domme dingen aan gaan bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkele maanden geleden hetzelfde geprobeerd. Maar ze zullen toch altijd volhouden jou een gezond konijn te hebben verkocht.

Ik was destijds in 3 dagen bijna 150 eurie kwijt aan da kosten. Konijntje is uiteindelijk overleden.

Maar goed doe je helaas niets aan. Ik haal alleen mijn benodigdheden bij dierenzaak en nooit meer een diertje.

Veel succes met je konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey

heb 2 jaar geleden een konijntje gekocht en 4 dagen later heb ik moeten laten inslapen :( omdat ze veel te ziek was, blijkbaar ook ziek toen ze verkocht werd en dat door een dierenarts in opleiding.

Heb toen ook heel veel geld uitgegeven, weet ni meer hoeveel, wsl 150 euro, heb toen ook naar de winkel gebelt en uitgelegt het enige wat ik terug gekregen heb was 15 euro van het konijntje.

Toen ik mijn konijntje vannu kocht werd ze na een weekje verkouden, maar dat is de enige ziekte die ze gehad heeft toen ik haar gekocht heb, verder heb ik ook een redelijk dure dierenarts 23 euro per consult zonder medicatie, heb een tijdje een andere dierenarts gehad die goedkoper was, maar ben er snel weer weggegaan omdat ik vond dat hij mij aant lijntje hield toen ze probleempjes had met een blaasonsteking, dus soms is het beter om een dure da te hebben :yes:.

Azariah is vrij snel zinnelijk geworden, heb haar een potje gekocht en dat op de plaats gezet waar ze altijd haar plasje doet en keutels laat (kan ook helpen) en toen haar potje er was haar keutels erin gedaan theeft een dagje geduurt en ze was zinnelijk :mdr:.

groetjes

aangepast door Aislin
Link naar reactie
Delen op andere sites

balen zeg...geen idee of je de DW aansprakelijk kan stellen, waarschijnlijk krijg je idd als antwoordt...breng hem maar terug..en dan ga jij niet akkoord met het geboden aanbod, blablabla, sta je dus nog met lege handen..

Ik vind het trouwens wel een beetje schandalig dat je DA je 2x een vol consult laat betalen hoor, zowieso bestaat er zoiets als een `herhalings consult, als je komt voor hetzelfde probleem, vind ik dat ze hiervoor zeker minder moeten rekenen..

Daarbij vind ik de medicijnen ook wel erg prijzig...maarja...dat kunnen ze nu eenmaal zelf bepalen...maar ik kan er best wel een beetje boos om worden...aangezien ik weet wat de inkoopprijzen ongeveer zijn....grrrrrr

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm

ja daar kom ik weer aan he:P

ik heb mijn eerste konijn ook bij een dieren winkel gehaald..

en ik moet zeggen hij doet het erg goed... hij heeft helemaal niets

toch blijf ik zeggen dat er ook goede dieren winkels zijn die verstand hebben van konijnen...!! (ik denk dat je gewoon net geluk moet hebben daar mee)

Link naar reactie
Delen op andere sites

scheelt ook als je weet wat jem oet hebben, via internet is panacur namelijk heel goedkoop, bij de da betaalde ik 45 euro voor 200 mililiter en via een agrarische website betaalde ik 60 euro voor 2,5 liter! boeiend dat het zo veel is, maar scheelde mij enorm! (moest 3 maanden lang 2 x daags panacuren x 2 konijnen....) was me duur grapje geworden. heel veel medicijnen voor katten en honden worden voor konijnen gebruikt omdat er weinig medicijnen zijn die specifiek voor konijnen zijn. kan niks geen kwaad (meestal) maar duur grapje idd de dierenarts....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .