Ga naar inhoud

Help! Wat kan ik nog meer doen?


Aanbevolen berichten

Ik weet het.. Ik heb ook een ander topic over Gizmo die ziek is. Maar ik ben nu toch wel erg bezorgd.

Het begon allemaal met ontstoken oogjes en niet meer uit zijn hok komen. De dierenarts vertelde dat ik nog maar een dagje moest afwachten. Nou dat heb ik gedaan, vanmorgen ben ik meteen naar de dierenarts geweest.

Gizmo had koorts en ontstoken oogjes.. Ik heb oogzalf (Aureomycin), Fibreplex voor de extra vezels en een ontstekingsremmer (Carprofen)gekregen. Sinds vanmiddag dus druk aan toedienen van medicatie.

Nu gaat het echter nog slechter met Gizmo :(, Hij lijkt heel erg benauwd en hapt soms naar lucht. Hij heeft dus ontstoken oogjes, die nu nog verder dichtgeknepen zijn dan vanmorgen. Af en toe niest hij ook, maar hij heeft geen nat neusje. Hij ligt nu languit in de kooi, zijn ademhaling lijkt heel zwaar. Ik wil zo graag iets doen, heeft iemand nog tips?

aangepast door Nijntje_Hummer&Gizmo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is Gizmo geënt en eet hij verder nog wel goed?

Een snelle ademhaling of hijgen is een teken van pijn, en ik denk dat hij daardoor ook benauwd kan klinken.

Desalniettemin, het is wel verstandig dat je met hem naar een goede, konijnkundige dierenarts gaat (ik vertrouw DA's die zeggen dat je maar moet afwachten niet, vooral als het om konijnen gaat!). Laat ook zijn gebit nakijken, ontstoken ogen zie je vaak bij konijnen met gebitsproblemen.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gizmo is nog maar 10 weekjes, hij is dus nog niet geënt. Hij zou over 2 weken geënt worden... Vanmiddag heeft hij nog gegeten en gedronken.

Vanmorgen ben ik naar een konijnkundige dierenarts geweest, zo staat hij tenminste bekend op verschillende informatieve websites. Gizmo is helemaal gecheckt, het gebit, oren, pootjes, buik, longen, hart enz. En de dierenarts kon verder niets afwijkends vinden.

Ik moet hem 2 x daags Carprofen toedienen. Hij heeft om 16:00 zijn eerste dosis gehad. Zou ik nu zijn tweede dosis geven? Of is het beter als hij die voor de nacht heeft?

aangepast door Nijntje_Hummer&Gizmo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het beter is om hem die voor de nacht te geven, aangezien hij anders vannacht/morgen een lange periode zonder pijnstilling zit. Houd goed in de gaten of hij eet, leg eventueel een kruik bij hem in de kooi, en ik hoop dat er ook even andere mensen komen meedenken om Gizmo te helpen, want ik weet het verder niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste kan je de medicatie zo goed mogelijk spreiden over 24u.

Moet je iets 2 maal daags toedienen, doe dat dan om de 12 uur.

3 maal daags is om de 8 uur.

Kan weinig anders zeggen dan dat dit zorgelijk klinkt, maar ook dat als jij vertrouwen hebt in je dierenarts, je het best maar kan doe wat hij zegt...en ondertussen heel hard hopen dat het goed komt...

Keutelt, eet én drinkt Gizmo nog wel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb net gebeld met een telefoonnummer, dat mijn dierenarts op de website heeft staan, voor buiten de werkuren en spreekuren. De man aan de telefoon kon niet veel voor mij betekenen, dan zou ik al met Gizmo de halve stad af reizen. Ik neem aan dat de stress die dat oplevert ook niet goed is nu.

Morgen ga ik weer naar de dierenarts (die zit een stuk dichter bij), als het nog niet beter is (waar ik niet op reken). Gizmo heeft sinds vanmiddag niet meer gegeten en ook niet meer gedronken, hij keutelt nog wel. Ik heb topic's gelezen over dwangvoeding, hooithee? Is het een goed idee als ik dat vannacht om de paar uur toe dien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Wat vervelend zeg voor Gizmo en jou. Ik wens je veel sterkte in ieder geval. Ik weet hoe rot je je voelt (mijn Nijntje is ook ziek geweest, at en dronk ook niet meer).

Vraag aan je dierenarts om speciaal dwangvoer. Wat je nu kan geven is water, baby's eerste wortelhapje iets verdunnen met water en iets warmer maken en ongezoete appelmoes ook iets verdunnen met water, biks laten weken in water en dat geven aan nijn met een spuitje.

En wat belangrijk is dat je meteen de dierenarts belt! De darmen van een konijn komen stil te liggen als hij/zij voor langere tijd niet eet en dat kan dodelijk zijn.

Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gizmo heeft de nacht overleefd :D, wel heeft hij sinds vanmorgen last van witte snotterige dikke vloeistof uit zijn neusje. Ik heb hem om de 2 uur hooithee gegeven en een beetje biks met water. De dierenarts is vanmorgen gelijk gebeld en hij vermoed dat Gizmo dus snot heeft. Mijn vriend is nu de antibiotica aan het ophalen en hij vraagt of er verder nog een middeltje is dat zijn neusje vrij kan maken, en ook natuurlijk voor wat dwangvoer.

@Suzanne24: Bedankt voor de tip, mijn vriend neemt gelijk een potje baby's eerste wortelhapje mee. Misschien dat dat er iets makkelijker in gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 weken en dan een konijn opgeven? Ik zou zeker naar een andere DA gaan voor een second opinion. Heb ik ook gedaan met mijn konijntje. Dat geeft voor jezelf iig een veel rustiger gevoel.. Anders heb je straks: wat als... had ik maar..

Succes! Ik zou vandaag toch echt even actie gaan ondernemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .