Ga naar inhoud

Mijn konijntje eet geen biks


Mipsy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen een ontzettend lief voskonijntje:love:. Nu heb ik in haar hokje een bakje met biks gezet, maar het lijkt of ze hier niet echt van eet, ze rommelt wel wat in het bakje dus ze weet wel waar het staat. Hooi eet ze wel heel erg veel.

Ik heb haar gister ook voor het eerst wat groen gegeven en dat at ze ook gelijk op.

Kan het nu zijn dat ze de biks niet lekker vindt, of eet ze dan misschien teveel hooi (alhoewel dat niet kan, toch?) dat ze daar vol van zit?

Groetjes

Ester

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is de hoofdvoeding van een konijn. Dus daar kan ze inderdaad niet te veel van krijgen. Weet je zeker dat ze haar biks niet opeet? Wat ik na een operatie doe, is bijvoorbeeld 4 biksjes in het bakje doen, zodat je goed zicht hebt op wat er opgegeten wordt. Op zich is het feit dat ze geen biks eet niet levensgevaarlijk. Maar geloof wel dat er voedingsstoffen in zitten die goed voor je konijntje zijn. (even een reactie van een ander afwachten dus! )

Bouw je de groente wel op? 1 postzegelgrootte, 2 postzegelsgrootte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heb gister een klein stukje komkommer gegeven ter grootte van een postzegel. Vanmorgen nog een iets groter stukje. Ze vindt het wel erg lekker!

Ik zal vanmiddag een aantal korrels biks in het bakje leggen, kijken wat ze doet!

Bedankt voor de snelle reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

B-Lola, ik weet niet waar je al die informatie vandaan hebt, maar het klopt niet.

Die 'mineralen-knaagdingen' zijn helemaal niet goed voor konijnen, sterker nog, ze kunnen er heel ziek van worden.

Daarnaast klopt het ook niet dat elke dag biks geven niet goed is en diarree kan veroorzaken, geen idee hoe je daar op komt... Biks hebben ze wel nodig vanwege voedingsstoffen die er in zitten, maar hooi (en groenten) is inderdaad belangrijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks zijn echt niet nodig. :grrrrrr: Mineraalknaagdingen wou ik niet zeggen maar (hoe heten die dingen). Een konijn in de natuur eet geen biks. Uit verschillende groenten kan je de voedingsstoffen halen die ze in biks chemisch kunstmatig hebben nagemaakt. Mijn konijn eet al 7 jaar geen biks maar haalt haar voedingsstoffen uit groenten! Alleen biks is niet goed voor een konijn. Geef 'r gewoon goede groenten en hooi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig beweert niemand ook dat ALLEEN biks wel goed is...

Zoals al eerder genoemd is hooi het hoofdbestanddeel..

Nu is een wild konijn ook geen tam konijn, maar daar ging het hier ook niet over...

Een konijn dat geen biks eet is op zich niet erg (maar goed, dat werd al direkt gezegd) alleen kan dit wel degelijk een lichamelijk oorzaak hebben en dát moet je uitsluiten..

Dan is geen biks eten ineens niet zo gezond meer..

Denk bijv aan haakjes op de kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wild konijn is geen tam konijn he?

Iedereen zegt toch ook dat hooi en groenten het belangrijkste is, en dat het geen ramp is wanneer een konijn geen biks eet (maar er zitten wel bepaalde voedingsstoffen in die huiskonijnen moeten hebben). Maar, zoals ZaZa al zegt, wanneer een konijn altijd biks eet en ineens stopt met biks eten, is er een onderliggende oorzaak en daar moet je voor uitkijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal al zo'n beetje gezegd. Dat je konijn geen biks eet is op zich niet erg als ze wel goed hooi en groenten eet. Maar je moet wel een oorzaak uitsluiten. Waarom eet ze het niet? Haakjes op kiezen zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry maar ik heb niet zoveel behoefte aan feiten over dierenlabs. Ik hou mijn konijnen voor mijn hobby en ze zijn kerngezond met de voeding die ik ze geef. Dat je daar blijkbaar een probleem mee hebt, vind ik heel vervelend voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

off-topic:

even iets heel anders:

is het schadelijk als je konijn geen hooi

krijgt alleen biks?

kan iemand mij daar antwoord op geven?

Niet schadelijk, maar ze moeten wel hooi krijgen. Hooi is, samen met groenten, het hoofdvoer van een konijn. Biks komt daarna pas.

Ten eerste is het heel goed voor ze, en ten tweede slijten door het eten van hooi de kiesjes af. Als dat niet gebeurd, kunnen ze gebitsproblemen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .