Ga naar inhoud

Drama met gas :|


Nalientje

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft in december gas gehad. Met veel medicijnen is hij weer helemaal beter geworden en ging het erg goed met hem.

Gisterenavond was er nog niks aan de hand en vanmorgen was hij opeens erg stil, wilde met rust gelaten worden, lag alleen maar, at niks enz.

Niet goed dus! Ik heb hem naar de dierenarts gebracht en daar moest hij blijven. Ik belde net, hij heeft weer gas en ligt nu aan de infuus. Hij moet vanmiddag nog blijven en ik moet om 5 uur weer bellen of hij naar huis mag of dat hij daar mag blijven!

Ik snap er niks van hoe dit zo snel kan zijn, en wat ik er aan kan doen om te zorgen dat mijn konijn geen gas krijgt!

Hij krijgt hooi, en biks en witlof, af en toe wat wortel of banaan. Hij heeft ook geen last van stress, hij zit binnen en mag eruit als we thuis zijn. Dan springt hij in het rond en maakt binkys. Ik ben een beetje radeloos... Als dit elke 3 maanden gaat gebeuren!

Wat doe ik niet goed? Of wat zou ik kunnen doen?

Bedankt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kun je hier niet meteen een concreet antwoord op krijgen...Volgens mijn DA's is het zo dat sommige konijnen gewoon een gevoeliger stelsel hebben en daardoor krijgen ze sneller gas...Het is nu eenmaal een veel voorkomend probleem bij konijnen...Wat ik in de loop van de tijd ook heb geleerd, is dat gas/stasis een symptoom van EC kan zijn, zeker als het regelmatig gebeurt...Je zou dit met je DA kunnen overleggen en preventief aan de panacur gaan om de EC terug te dringen en daarmee hopelijk ook de gasaanvallen...Maar tegelijkertijd weet ik niet of dit een beetje voorbarig is na 2x een gasaanval...Misschien kunnen anderen hier iets nuttigs over zeggen...

Met je voeding is niet echt iets fout, naar mijn mening...Wortel en banaan bevatten wel veel suikers (Maar zover ik weet resulteert dit niet in gas?) misschien dat je dit meer kunt gaan vervangen door wortelloof, andijvie, peterselie...Dus kortom: wat gezondere groentes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier dat probleem met Cookie, de ene na de andere gasaanval, tot ik uiteindelijk echt al het groen heb uitgebannen.

Het enige wat ze nog krijgt is elke ochtend een klein stukje winterwortel.

Nu gaat het stukken beter, heeft sinds vorig jaar september 3 heel lichte aanvallen gehad, waarvan ik er van eentje bijna zeker ben dat het van stress is geweest.

Alleen ik verzorg haar altijd zelf, ze is 1 keer opgenomen geweest en dat heeft in mijn ogen niet meer goed gedaan als wanneer ik zelf voor haar zorg.

In eigen omgeving zijn ze toch altijd beter af tenzij het echt niet anders kan.

Bij de dierenarts konden ze niks vinden dus is het bij haar overgevoeligheid voor vers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb hier een nijntje met erg gevoelige darmpjes terwijl het andere nijntje nooit ergens last van heeft.

Pooke zit hier ook minstens 1x per maand met een verstopping of gasaanval, maar vreemd genoeg gaat dit na een paar uurtjes ook vanzelf weer weg. Ik ben erg alert en bel altijd meteen de DA voor een afspraak als ik 's morgens merk dat hij niet in orde is, ook al is hij 9 van de 10 keer als ik terug kom van het werk weer helemaal in orde. De DA weet dit inmiddels, en kijkt er ook niet meer gek van op als ik in de namiddag bel om de afspraak af te zeggen. Krijg dan zelfs te horen dat ze blij zijn dat het weer goed met hem gaat. Hij is nou eenmaal mijn zorgenmanneke, daar heb ik me bij neergelegd en zal hem alle zorg geven die hij nodig heeft. Gelukkig is hij meestal erg vrolijk en speels, en eet en poept hij als een beer.

Het is vervelend, maar sommige nijntjes zijn, net zoals andere dieren en mensen, zwakker. Daar zullen we mee moeten leven!

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat is toch ook wel fijn om te horen want ik dacht al, dadelijk doe ik iets compleet verkeerd. Bij de Da konden ze ook niet zeggen wat daar dan de oorzaak van kon zijn, misschien teveel groenvoer en meer hooi geven.

Hij is nu iig weer thuis en oogt weer een stuk beter! Nog wel erg schrikkerig! Ik heb nu nog wel cisaral drops meegekregen! Ik kijk het even aan, anders breng ik het de volgende keer op van de EC. Ik was er gelukkig wel op tijd bij, ben altijd zo bang dat er wat mis gaat. Zijn buik was ook echt kei hard.

Wat zijn dingen die ik in huis kan halen, om het zelf te behandelen Sennepenneke? Want ik werk ook gewoon de hele week, en heb niet altijd tijd om naar de DA te gaan. Ik weet nu ondertussen ook wat de verschijnselen zijn!

Heel erg bedankt voor jullie reacties :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prozyme dus, maar deze heb je inmiddels al ontdekt geloof ik, en zorg dat je altijd in de buurt bent van verse ananas. Wel alleen de verse! Het sap hiervan laten drinken, of een klein stukje ananas laten eten. De werking is hetzelfde als prozyme.

Verder zorg ik (sorry, ben niet Sennepenneke maar dacht, geef gewoon antwoord) dat ik altijd de groente in huis heb die Poo het liefste eet (wortelloof) want ook als hij niet lekker is wil hij dit meestal wel nog.

Spuitjes zijn ook altijd handig, je kunt hier vocht mee geven wanneer je nijn niet meer zelf wil drinken. Ook dwangvoeding kun je hiermee geven.

Tot slot, maar dat is als ik jouw stukjes lees overbodig, altijd hooi in huis hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Rian :) Ik heb net Prozyme bestelt. Ik begreep dat je dit gewoon kunt geven, ook als alles prima is. Voorkomen is altijd beter dan genezen natuurlijk!

Strooi ik dan gewoon over de biks of groenvoer.

Hooi eet hij best goed, maar als ik soms hoor hoeveel konijen wel niet eten weet ik niet of hij genoeg binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja er zijn er hier meerderen niet mee eens maar ik heb altijd equate in huis mocht het echt nodig zijn.

Het is een anti gasmiddel wat heel goed werkt bij haar, verder masseer ik haar buikje bijna constant en tussendoor dwing ik haar tot lopen.

Prozyme heb ik ook weer in huis, maar nu krijgen ze nog vers ananas elke dag om verstoppingen te voorkomen omdat Cookie afgelopen weekend daar erg ziek van is geweest.

Omdat Cookie geen vers mag probeer ik altijd een tarweaar als eerste, en mocht het nodig zijn om te dwangvoeren heb ik altijd een potje olvarit wortelhapje in huis.

Afgelopen zaterdag heb ik in een spuitje vers ananassap gegeven en daarbij steeds haar buikje gemasseerd, dan voel je gauw genoeg of dat effect heeft. Ik voelde bij het eerste en laatste spuitje duidelijk beweging en na de laatste knapte ze dan ook ineens op en begon als een gek hooi te eten.

Spuitjes heb ik dus ook meerdere van in huis en pijnstilling staat ook in de kast mocht dat noodzakelijk zijn omdat gas erg pijnlijk is.

Als je(helaas)meer ervaring krijgt met een gasgevoelig konijntje leer je vanzelf hoe je moet handelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja equate..heb er zelf geen ervaring mee maar hoor zo links en rechts dat het van kleine gasbelletjes een grote zou maken. Maar als het bij jouw nijn helpt is dat prima toch, zo heb ik dat hier bij Poo met buscopan. Al moet ik zeggen dat hij er de laatste keer niet op gereageerd heeft zoals eerder.

Nog een kleine aanvulling, misschien overbodig, voor de mensen die zich afvragen waar je de spuitjes vandaan kunt halen: gewoon vragen bij de balie van je DA, je kunt ze gratis krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je equate gebruikt bij gas in de maag ipv in de darmen...overleefd je konijn het niet... enkel een DA kan dit bepalen... jullie nemen het risico hoor...

Nalientje, in jou geval zou ik eerder protexine bestellen dan prozyme omdat dat nog beter is voor de darmen. Prozyme is eigenlijk vn bij verharing erg nuttig, protexine helpt ook het herstel van de darmflora na bv antibiotica.

Leer ook je konijn te maseren, dat helpt echt nog het beste, is beter dan eender welk medicijn, maar je moet het een beetje oefenen, de buik van je konijn leren kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .