Ga naar inhoud

Gas/verstopping?


sennepenneke

Aanbevolen berichten

Vandaag geen entdag voor de nijnen, ik kwam vanmorgen beneden rond kwart voor 10 en ik zag dat Cookie weer hetzelfde gedrag had als wanneer ze een gasaanval heeft.

Ben gelijk begonnen met equate, een keer eerder duurde het 2 tot 3 vuur voor dat aansloeg, nu dus niet.

Heb met enige moeite medicijnen meegekregen van mn da, aeropax met metocloral, ik wou een darmstimulerend middel omdat ik niet wist hoe lang ze al niet gegeten had en ik steeds niks hoorde in dr buikje.

Ben daarna in allerhaast een verse anans gaan halen, en ben dat gaan toedienen.

Toen gebeurde er wel wat, na de eerste toedieining en masseren waar ik ook steeds mee bezig ben geweest ging het flink borrelen en dat deed haar duidelijk pijn alhoewel ik al pijnstilling had toegediend.

Daarna weer niks, heb om het kwartier wat sap gegeven, en nu rond kwart voor 5 was het weer even zeer pijnlijk met geborrel maar vlak erna begon ze ineens weer te eten.

Heb dus de vlag uitgehangen :party:

Maar nu mn vraag, ze eet nu weer goed, moet ik de aeropax/metocloral vanavond weer toedienen?

En de ananas, moet ik dat blijven geven en hoeveel, ik lees in veel topics dat je ananas moet geven bij verstopping wat dit blijkbaar dus is geweest maar nooit in welke hoeveelheid en hoe vaak.

En wanneer nadat een konijn een tijdje toch niet gegeten heeft na een verstopping moet/mag je gaan dwangvoeren?

O is het trouwens verstandig om ze vanacht nog even binnen te houden? Smokey heb ik eerder vanmiddag ook al naar binnen gehaald.

aangepast door sennepenneke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sennepenneke... ik denk dat ik je dit al gezegd had, maar stop in hemelsnaam met die aeropax...dat helpt niet...die massage zijn echt véél effektiever om gas weg te werken.

Een echt gouden tip: haal prozyme of protexine in huis en geef dat tijdens de rui elke dag. Ook als je ziet dat hij even een dagje minder heeft, strooi dat wat over zijn groenvoer. Zo voorkom je dat ze stoppen met eten.

Als hij nu goed keutelt, is het voorbij en mag je hem weer gewoon buiten zetten. Extra hooi zorgt er nu voor dat de darmen in beweging blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm...ik denk dat je iemand anders voor je hebt hoor :s

Ik geef nooit aeropax, alleen equate als het echt noodzakelijk is want dat heb ik altijd zelf in huis.

Ik moest een darmstimulerend middel hebben en ik kreeg die mengeling.

Heb het overigens maar 1 keer gegeven.

Ze krijgen hier geen groenvoer omdat Cookie gasgevoelig is, dus is het dan niet beter om verse ananassap over de biks te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

equate=aeropax ;)

Mogelijk was het idd bij iemand anders... ik heb die aeropax al lang in d vuilbak gekieperd...:yes:

Geen probleem als je geen groenvoer geeft. Ik doe het ook wel eens op de biks. Ik neem een spuitje, doe daar een halfje water in, dat dan in een eierkopje, daar de protexine bij en zuig ik het op, doe de ss-jes op een bordje en druppel met mijn spuitje de oplossing er op.

Het voordeel van protexine is dat je het gewoon altijd in huis kan hebben, het is een poeder, blijft erg lang houdbaar en is makkelijk in gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok bedankt, ik heb een hele ananas dus ik denk dat ik die eerst maar is op ga maken :mdr:

Ben m op het moment provisorisch aan het uitpersen zodat ik het kan invriezen omdat ik al gelezen had dat het nogal gauw bederft.

Zal maar weer prozyme gaan bestellen..of is protexine beter? Dan heb ik dat liever in huis.

Dit is overigens de eerste keer dat ik een verstopping heb meegemaakt en ze verharen niet eens zo erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het is opzoeken, maar ik heb vers ananassap ingevroren dus geef ik dat voorlopig elke dag.

Maar het is mij nog steeds onduidelijk hoeveel ze daarvan nou nodig hebben?

Cookie eet gelukkig wel weer gewoon maar is nog niet echt happig als ik haar favoriete versnapering voorhou, een tarweaar.

Ze eet het wel als ik het neerleg, maar normaal staat ze aan het deurtje te krabbelen om maar als eerste dat ding te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk aan Poo dat hij sinds gisteren ook weer in de "ik-hoef-maar-drie-biks"-fase zit. Beetje rustiger dan normaal, keutelt ook wat weinig. Eet wel veel groente en daar strooi ik dan extra prozyme op. Zal door de verharingen komen. Ik geef dat ananassap (of eigenlijk de stukjes ananas zelf) 's ochtend en 's avonds, en dan een heel klein stukje of een bodempje sap, bakje met omtrekgrootte van een theezakje (maar dan rond, haha)

Zo gauw hij dan weer normaal eet laat ik de ananas weg, maar ga ik door met 1x dgs prozyme.

Hoe is het nu met Cookie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dan geef ik ze in elk geval wel genoeg :)

Gelukkig gaat het stukken beter met Cookie bedankt :) , ze valt weer vaker normaal aan op het eten zoals ze altijd doet.

Ik zal de prozyme wel bestellen, dan kan ik dat gaan geven zodra ik het vertrouwd genoeg vind, merkte vandaag dat de keutels zo goed als normaal zijn weer.

Wat typisch toch dat ze zo doen als ze in de verharing zitten.

Aan Smokey merk ik overigens nooit wat, dat is gewoon altijd een vrij relaxed mannetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze zoveel poepen is toch super? En die biks, dat maakt even niet uit. Als ze andere dingen wel eten en levendig zijn, geen reden toch zorgen. En je hebt prozyme gegeven, dat is ook goed.

Jij hebt ook niet elke dag zin in aardappelen, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .