Ga naar inhoud

Ziek of zorgen om niets?


Karina

Aanbevolen berichten

Ik had bij "voeding" al een topic geopend, aangezien de konijnen geen groen meer wilden eten. Één van de twee kon het groen niet meer weerstaan en smikkelt weer als tevoren.

Snuf daarentegen vliegt wel op de voerbak af, knabbelt een beetje en gaat dan weer in zijn hangmat liggen.

Eerst was het alleen groenvoer, nu ook de biks. Hij eet een staafje SS op en that's it. Ik heb hem vanmorgen wel een blad witlof voorgehouden, dat ging er makkelijk in. Ook de basilicum gisteren ging als een trein naar binnen. Hooi geloof ik ook. Aangezien Nijn ook veel hooi eet kan ik dat niet zo goed controleren. Hij plast en keutelt verder goed en levendig is hij ook.

Kan het een reden hebben waarom hij zo kieskeurig is met eten of maak ik me zorgen om niets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed zo even verharing als de boosdoener... teveel haar in de maag en geen honger...

Wat kan je doen?

-prozyme, protexine of vers annanassap geven

-ze alletwee zoveel mogelijk laten lopen, zodat de longen uitzetten ademhaling bevordert de darmbeweging.

-doorzetten, ze oppekken, op hun rug in je armen nemen en maseren

-verder blijven aandringen met eten

-stopt er echt ééntje met eten, naar de DA

Ik maak hier ongeveer hetzelfde mee momenteel, ze eten echt moeilijk. Maar ze verharen ook verschrikkelijk. Ze worden 2 jaar in april, maar zo erg zijn ze nog nooit verhaard. Ik haal er elke dag minstens 2 tennisballen pels uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft inderdaad wel wat langer haar. Bij de opvang zat hij buiten, bij mij binnen. Dus hij verhaart inderdaad. Ze rennen elke dag zo'n 6 uur rond. Dus dat is al goed. Ik zal alvast een verse ananas in huis halen. Ik heb het geluk dat ik thuis zit en goed kan opletten of hij eet. Als ik zie dat hij helemaal geen hap meer neemt ga ik naar de dierenarts. De ander eet wel, maar zij krijgt natuurlijk haren binnen door het likken van haar vriendje. Ook dus even in de gaten houden.

Bedankt Caroline!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over 20 minuten kan ik terecht. Ik vertrouw het niet. Hij ligt maar wat in een hoek. Een stukje appel gaat nog net erin, maar dan houdt het ook op. De ananassap is met geen mogelijkheid bij hem naar binnen te krijgen. Aangezien ik zijn voorgeschiedenis niet ken (vondeling) ga ik toch maar even bij de da langs... Het is gelukkig om de hoek en voor mijn eigen geruststelling én voor hem misschien toch even fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben terug. De dierenarts heeft zijn kiezen nagekeken. Op een minipuntje op zijn kiesje na (0,00000001 mm) was zijn gebit in orde. Hij heeft zijn hele buikje nagevoeld en gemasseerd. Iets van haarballen waren het in elk geval niet, ook zijn bips zag er perfect uit. Zijn buikje op zich was ook prima. Het hartje was goed. Wat het wel is, weet hij niet. Hij wil in elk geval zijn darmstelsel stimuleren, dus ik moet 3x per dag 1,1 mg protexin geven. Belangrijk is dat hij weer ss gaat eten voor de vezels e.d. Dus zo even stimuleren. Als het niet helpt moet ik weer terugkomen. Duimen dan maar weer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De een krijgt ab-spuitjes, de ander krijgt protexin. Ik kan bijna een apotheek voor nijnen beginnen hier...

Maar wat ik wilde zeggen: ik spiekte net even om het hoekje en Snuf zat biks te zeten. Ik ben heel blij om dat te zien. Ik maak de 2 dagen protexin gewoon af voor de zekerheid, maar dat hij ss weer eet is een goed teken toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh... hier ben ik weer hoor... het problematische aan een zgn " verstopping" bij konijnen is dat je ze niet kan voelen omdat het geen verstopping is...

Wat wij een verstopping noemen is eigenlijk een grote hoeveelheid haar in de maag. Dat zit helemaal niet verstopt hoor...maar haren glijden minder makkelijk dan voedsel, worden ook niet afgebroken ,maar blijven lang in de maag zweven... het konijn krijgt het gevoel dat de maag nog vol zit en voelt geen behoefte om te eten, dan vertraagd de darmwerking en de haren die verschuiven naar de maaguitgang zeg maar. Een DA kan dus helemaal geen verstopping voelen...vreemt dus dat hij zoiets zegt...

Nu ja,hij eet weer, DAT telt! En je hebt ook een goed middel gekregen, dat geef ik hier ook. Je mag dat zonder probleem 2 dagen geven en ik zou zelfs zeggen, tot na de verharing eens om de paar dagen. Hier hebben ze het de laatste week ook al 3 keer gekregen.

Protexine is geen medicatie... het is een beetje zoals actimel of yakult voor mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had de naam al ingetypt in de zoekfunctie hier op BB, zodat ik het e.e.a. over het middel te weten kwam.

Idd vreemd dat hij zoiets als verstopping dan zoekt. Ik heb hem meteen verteld over mogelijke haren in zijn maag. Hij ging toen zoeken naar een haarbal die je kunt voelen. Ik heb eigenlijk geen idee of dat bij konijnen te voelen is, maar zoals je zelf al aangeeft: in dit geval is het niet echt een verstopping.

Afijn, ik maak de kuur af en kijk of hij goed blijft eten, dat is het belangrijkste voor nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het zelfs straffer zeggen... een konijn met een echte verstopping, dus een obstakel wat de darmen (eigenlijk meestal de maaguitgang) echt blokkeert, is een dood konijn... (er is een zéér kleine kans op overleven bij een operatie).

Een kat kan een haarbal hebben, een konijn niet in die zin...heeft ook te maken met bepaalde maagsappen dacht ik en alleszins met darmbeweging ,maar ken niet genoeg van katten om het verschil duidelijk te maken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap em hoor. Die darmen moeten blijven werken bij hem. Als zijn darmflora stil komt te liggen door wat dan ook, bv verstopping, dan...

Zojuist heb ik wat ss voorgehouden en die smikkelde hij op. Nog niet in grote mate, maar we zijn op de goede weg. Dat spul bevordert de darmflora in elk geval goed. Hij rent lekker rond nu en laat als een Hans & Grietje een mooi spoor van zwarte bolletjes achter ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en neen... wetenschappelijk is nl nooit aangetoont dat het daadwerkelijk helpt. Maar er is eigenlijk ook nooit een studie naar gedaan... konijnenbezitters hebben er wel goede ervaringen mee.

Het schaadt idd niet, het is goed voor de darmflora. Een mespuntje over wat vochtig groen per dag is al voldoende. Als je echt veel geeft, eten ze soms hun BD's niet op heb ik gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .