Ga naar inhoud

Konijn zonder tanden eet geen hooi meer.


Cisl0oveGeryon

Aanbevolen berichten

Heey!

Nou de titel is al duidelijk. Mijn ex-ram had olifantstanden, die zijn eruit gehaald, maar wat blijkt nou; een tand was bij de operatie afgebroken en groeit nu weer terug, dus mijn eerste vraag:

Moet ik teruggaan naar de dierenarts en moet ik nu weer opnieuw een operatie laten doen en die gewoon betalen terijwl hun een fout hebben gemaakt?

En mijn 2de vraag: Mijn konijn eet dus geen hooi meer. Ik knip het al in stukjes, heb al kruidenhooi geprobeert en normaal hooi dat we ook gebruiken voor de paarden. Hij eet wel biks en groenten. En hij drinkt ook goed. Hij at al in het begin niet zoveel hooi, maar nu al helemaal neit...

Maar ik heb nu NOG een probleem nl: Hij probeert zijn blindedarmkeutels wel op te eten maar ze vallen uit ze mond. Ik blijf soms heel lang kijken nar de konijnen. Frumel en Snuffie eten ze wel op, en Mr Jingles ook wel, maar ik zie hm dan het pakken vanuit zijn kontje en dan zie ik hem kouwen, maar dan valt het uit zijn mond en dan op de grond, en dan zit het onder het zaagsel en eet hij het niet meer op. Het valt echt gewoon uit zijn mond! Maar hoe kan dat dan opgelost worden?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks eet hij heel goed, dat is het niet, alleen hij eet geen hooi meer sinds hij geen tanden meer heeft (hij at eerst nog wel een beetje maar steeds minder, en nu niks meer) uit een spuitje eten of drinken vind ie helemaal geweldig, maar ik doe gymnasium en zit op een school met heeeeel veel huiswerk en ik heb een paard erbij ook nog, dus ik heb geen tijd! Mijn moeder heeft een kind (me broertje) van 7 maanden uit, en me vader die is de hele dag aan het werk! Me ouders hebben al echt heeeel veel geld uitgegeven aan de beesten hier. We zitten hier vol met beesten maar dat weten jullie nu ook al denk ik!:P De dierenarts zei tegen ons dat hij het voor 6o euro deed ipv 80 euro omdat het heel makkelijk ging. Dat dacht hij dus want hij is afgebroken (1 tand en de stiftandjes komen ook terug) maar het is heeeel lang geleden dat hij is geopereerd maar een paar weken geleden zagen wij het pas, zijn tand groeit nu weer zijn mondd e hele tijd uit, dus moeten we weer knippen maar we zijn zo bang dat we een keertje zijn tand te kort knippen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja...Als je niet meer zelf het konijn zijn tand wil knippen, dan zal je hem weer moeten laten opereren..

Maar stifttandjes komen weer terug ??

Als de tanden getrokken zijn, komen ze toch niet meer terug ?

Hmmm...misschien handiger als iemand antwoord geeft die zelf ook konijnen heeft die geopereerd zijn aan de tanden...

Ik heb er niet zo veel verstand van...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je hiermee gewoon terug naar de da kan gaan hoor. Tanden verwijderen is tanden verwijderen, je hebt daar inmiddels voor betaald. Ik kan hier wel een heel verhaal houden over non-conformiteit etc. etc. (ja ja vervelende rechtenstudent), maar ik zal eerst even je da bellen en hem van de situatie op de hoogte brengen, kijken waar zij mee komen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tanden kunnen tijdens verwijdering diep in de kaak afbreken als de wortels blijven zitten groeien ze gewoon terug.Bij een gemiddeld konijn zit er meer dan de helft van de tand in de kaak zelf.Breekt er een tand af komt ie dus terug en zul je opnieuw moeten opereren nu vind ik wel dat de da dan minder moet rekenen omdat het dier al onder behandeling was wat voor eigenaar als da dit ricico betrof

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat van die stiftandjes, moeten die ook weg? Want ik wil hem wel zelf knippen hoor, maar ik ben telkens bang dat ik hem te kort knip en dat hij dan pijn heeft... Maar weten jullie over zijn blindedarmkeutels? Die vallen uit zijn mond. Zoals groentje valt ook heel vaak uit zijn mond en moet ie het eerst tegen iets aanduwen, maar bij die keutels kan dat natuurlijk niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sammy zijn voortanden zijn er vorig jaar ook uit gehaald.

De dierenarts had me verteld dat er een cel kon blijven zitten, en dat de tand terug kon komen. Hij had me toen beloofd dat de kosten dan niet voor mij waren, maar gelukkig is er niets terug gekomen :).

Hij heeft nu wel veel moeite met eten. Als hij groente krijgt snij ik het allemaal heel fijn.

In het begin ging het eten moeilijker, hij had toen ook veel pijn. De 1e paar dagen heb ik hem moeten dwangvoeren. Uit eindelijk begon hij wel een beetje te eten maar het heeft bij mij ook effies ge duurd voordat hij hooi begon te eten.

Succes bij de DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het ook! Maar wacht!!!!!!!!!!!! IK HEB EEN IDEE! Dat konijn houd ervan om uit een spuitje te drinken/eten! Toen ik frumel melk gaf met dat spuitje hield Mr Jingels (t konijn waarover het gaat hier allemaal!) haar altijd gezelschap, ze was toen nog heel jong en rende achter zich aan! En Mr Jingles ging ook de hele tijd bij dat spuitje. Vulde ik het hem met water, en lukker dat ie het vond! Dus ik ga het morgen gewoon met een spuitje doen! Ik ben toch al vroeg uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem gehad: Nijn had ook olifantentandjes. Ik heb toen ook bij de DA de tandjes laten verwijderen, en de DA vertelde me direct na de 1e operatie al dat er waarschijnlijk 1 terug zou aangroeien, omdat deze onderin de kaak was afgebroken tijdens het verwijderen. Na een paar weken was het tandje dus ook weer terug en is hij opnieuw geopereerd. In overleg heb ik toen korting gekregen op de 2e operatie: enerzijds is het hun fout, anderzijds kunnen hun hier weinig aan doen omdat tandjes gewoon erg kwetsbaar zijn (mn bij een jong dwergkonijntje, waar bij mij dus sprake van was). Ik denk dus dat je het beste met je DA kan overleggen wat te doen met de kosten... Ik zou het tandje nog wel eruit laten halen, als je gaat knippen kan je dat de rest van z'n leven blijven doen, en is ook erg stressvol voor zo'n beestje (operatie = 1x stressvol).

Voor en na het tandjes trekken at/eet Nijn ook geen hooi, had echt alles geprobeerd... Nijn krijgt, mede om die reden, SS te eten. Uiteindelijk ben ik er wel achter dat Nijn graag gedroogde groentes/kruiden eet. Die heb ik nu dus een hele voorraad gekocht, en krijgt hij deze elke dag te eten ipv hooi en dat gaat er super goed in! ^^ (er is overigens wel steeds hooi voor hem beschikbaar, want z'n vriendinnetje eet het nl wel ontzettend goed, maar hij pakt misschien 1 sprietje in de week..)

Het probleem wat je beschrijft mbt de blinde darm keutels zie ik niet terug bij Nijn. Dus ik heb geen idee hoe dat komt... Nijn kan dus zonder zijn tandjes bij ons wel z'n BD-keutels eten. Hij doet nu veel met z'n tongetje, daarmee "pakt" hij als het ware het eten en brengt hij het naar achter in z'n mondje. Hij likt dus eigenlijk z'n eten op. Dat doet hij ook bij biks en klein geknipte groentes, en dat gaat ook prima! Als een brokje/snoepje/stukje groente te groot is, krijgt hij het niet gemakkelijk tussen zijn kiezen en komt het wel eens ongekauwd z'n mondje weer uit, maar dat gebeurd echt zelden... En BD-keutels zijn zacht, dus zouden eigenlijk niet zo'n probleem zijn zou je zeggen.. Kort gezegd heb ik daar dus geen nuttig antwoord op hoe je dat kan oplossen ;)

Hopenlijk heb je iets aan de info, succes ermee iig!! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey!

Bedankt voor het lange berichtje!:D

Ik ga gewoon een afspraak maken bij de dierenarts om zijn tand er weer uit te laten halen, en zijn stiftandjes zijn ook weer teruggekomen en dit is heel pijnlijk heb ik gehoort. Mijn dierenarts had het voor 60 ipv 80 euro gedaan omdat het heel makkelijk ging zei hij! NIET DUS! Is SS die Selectif ofzo nogwat? Die werd mij al aangeraden, maar ik moet nog eventjes naar de dierenwinkel om te kijken of het daar is. Is dat duur? Want hij gaat bij een hele groep als alle nesten weg zijn. Dus dan moet ik alle konijnen dat geven en dat zijn er een stuk of ... 7 (ik weet neit hoeveel jonkies ik houd!) De anderen eten wel gewoon hooi dus dat blijft altijd tot zijn beschikking! Waar haal je gedroogde groentes en wat is dat precies? Welke groenten? En over die BD-keutels (handig zo'n afkorting!:P); hij probeert ze echt op te eten, hij kauwd, en onder het kouwen valt eht gewoon uit zijn mond en wilt hij het niet meer als het op de grond is gevallen! Maar hoeveel BD-keutels eten konijnen ong per dag op? Want dan kan ik kijken of hij ze allemaal neit op eet, of dat hij sommige wel gewoon kan opeten zonder dat ze uit ze mond vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tandjes verwijderen is voor een DA helemaal niet gemakkelijk, omdat ze zo kwetsbaar zijn, inschattingsfoutje van de DA dus ;)

SS is inderdaad Sience Selective. Deze biks hebben ze niet overal, maar ik heb ze bij diverse dierenwinkels, de boerenbonds, en tuincentra's gezien. Dus er zal vast wel een winkel zijn die ze verkoopt. Deze biks zijn inderdaad beter voor konijntjes die slecht (hooi) eten of problemen hebben met het gebit. Er zit nl meer ruwe vezels in (wat dus goed is voor de tanden) als in andere biks. Het grote nadeel is dus wel dat ze, vergeleken met andere biks, stukke duurder zijn. Ik betaal voor een zak van 1,5kg ongeveer 8 euro.. Ik heb 2 dwergkonijntjes, dus ik doe zeker een maand met een zak van 1,5kg, dus dat vind ik persoonlijk nog te doen.. Maar als je er 7 hebt, scheelt dat natuurlijk wel aanzienlijk in de kosten :s

De gedroogde kruiden en groentes bestel ik voornamelijk via internet (soms hebben ze zoiets ook in een dierenwinkel, maar ik kom het erg weinig tegen). Ik weet niet of ik hier reclame voor webwinkels mag maken (anders moeten ze mijn post maar even aanpassen en dan PM ik je wel), maar de gedroogde spulletjes zijn oa te verkrijgen bij: chinnies.nl, karina's webshop en baroen.nl Let dus wel even op wat je besteld, want niet alles wat ze daar verkopen is allemaal geschikt voor konijnen (sommige dingen bijv. alleen voor cavia)

Ik heb geen flauw idee hoeveel bd-keutels een konijn op een dag legt/eet :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey!

Oke! Ja, ik weet niet wat ik dan moet doen. De dieren hebben ons al zoveel gekost. We hebben ook nog 2 paarden die we moeten onderhouden plus de stalling en de lessen en stapmolenkaarten enzo dus word wel duur (en we hebben nog andere dieren ook) dus... maar ik kan Mr jingles niet in zijn eentje houden om dat te geven. Is het eigenlijk gewoon bix?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey!

Nou de titel is al duidelijk. Mijn ex-ram had olifantstanden, die zijn eruit gehaald, maar wat blijkt nou; een tand was bij de operatie afgebroken en groeit nu weer terug, dus mijn eerste vraag:

Moet ik teruggaan naar de dierenarts en moet ik nu weer opnieuw een operatie laten doen en die gewoon betalen terijwl hun een fout hebben gemaakt?

Ik heb precies hetzelfde gehad!!

Mijn DA heeft hij nog een keer geopereerd voor weinig ( 15 euro ofzo)

Je moet zeker terug gaan...want de tandjes groeien snel weer aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .