Ga naar inhoud

E cunculi?


@nnelies

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb twee nijnen. Een paar dagen geleden begon doris ineens met zijn koppie naar links te zwaaien (zo 1x per 3 seconden) en de oogjes schoten daarbij horizontaal snel heen en weer..

Ook lopen kon alleen nog maar in rondjes naar links en hij leek heel verdwaast.

Eten doet ie nog prima en hij wast zichzelf en zijn partner nog actief. Hij lijkt zelf dus weinig hinder hiervan te ondervinden..

Ik ben naar de DA geweest en deze dacht aan iets in de hersenen.

Hij kreeg een injectie met soort vaatverwijder en AB. We moesten de volgende dag terug komen voor een tweede injectie vaatverwijder.

Ook zijn we gestart met orale AB druppels voor 7 dagen. 2x per dag.

De dag erna was het een stuk beter. De DA gaf aan dat een 3e injectie niet hoefde. Alleen de AB afmaken.

De dag erna kwamen alle symptomen helaas in volle hevigheid terug. Zo binnen 5 minuten was het er weer.

Vandaag weer naar de DA geweest en die heeft weer een vaatverwijder gegeven en ik moet nu 3 dagen 20 mg panacur geven.

Als de verschijnselen morgen niet weg zijn moet ik nog een vaatverwijderinjectie halen.

Is drie dagen 20 mg panacur wel voldoende?

Wat zijn jullie voor behandeling gewent hierbij?

Groetjes Annelies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen weer naar de dierenarts geweest.

Hij oogt weer normaal alleen loopt nog niet helemaal 100% goed.

Ik heb haar verteld dat ik op internet zag dat E Cuculli veel langer behandelt moet worden met panacur.

Ze vond het fijn dat ik haar dat vertelde en ze gaat maandag de facculteit (ofzoiets) bellen om te vragen aan de experts wat de juiste behandeling is.

Ze vertelde ook eerlijk niet alles te weten wat natuurlijk heel logisch is en ze gaan zich er dit weekend en maandag meer in verdiepen.

Erg fijne dierenarts! Ben er erg tevreden over. Ze berekend ook alleen de medicatie door en geen consultkosten. Ook vandaag in het weekend.

De injecties die hij nu al een paar dagen heeft gekregen blijken dexamethason te zijn. Ontstekingsremmer. Deze werken erg goed.

Ik hoop dat het vandaag de laatste is geweest.

De panacur blijf ik gebruiken en maandag vraag ik even wat ze heeft binnengekregen qua informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij beschrijft is exact hetzelfde als mijn eerste opvang-konijntje Sammy had...Het was gewoon zoals hij was en hij kon prima leven met al die symptomen...Toentertijd wist ik totaal niet wat het misschien wel kon zijn, zeker niet omdat ik Sammy's achtergrond niet kende..Nu denk ik achteraf ook dat het e-cuniculi is geweest..Al doende leert men, zeggen ze...

Panacur is sowieso nu het allerbelangrijkste...Daarvan moet je 0,8 mg per kilo-lichaamsgewicht geven, dus als je konijn bijna 2 kg weegt (zoals bijna al mijn nijnen) geef je zo'n 1,5ml per dag aan panacur. Dat is tenminste wat ik heb geleerd. De meningen over hoeveel weken je panacur moet geven, verschillen nogal maar ik zou zelf voor minstens 4 weken gaan.

PS: zelfs al is het geen e-cuniculi, dan kan de panacur geen kwaad. Sterker nog, zo ontworm je je beestje ook.

aangepast door Snoef
een PS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook bloed laten afnemen door de DA en dat kan onderzocht worden, dan weet je zeker of het e-cuniculi is! of als je een tijdje panacur gegeven hebt om te kijken of het weg is!

Mijn eerste nijn heeft het ook gehad, helaas was hij net 9 weekjes oud en dus nog te jong om er tegen te vechten, we hebben het gerpobeerd toen maar dit mocht niet baten.

Wel fijn dat je dierenarts meteen alles op gaat zoeken daarover.. want ik had van van mijn DA begrepen dat zij zo''n gevoel hebben dat het de komende tijd veel gaat uitbreken want ik was toen (vorige jaar juni) tweede baasje in 1 week tijd die een konijntje had met e-cuniculi!

Die dexamethzon, heeft meerdere werkingen, drijft ook vocht af etc. Want mijn nijn heeft dat ook gekregen en mijn vader kreeg dat toen ook.. mijn nijn had 2 dezelfde medicijnen toen gekregen als mijn vader ook slikte! was wel toevallig!

Houdt ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze vond het fijn dat ik haar dat vertelde en ze gaat maandag de facculteit (ofzoiets) bellen om te vragen aan de experts wat de juiste behandeling is.

Ze vertelde ook eerlijk niet alles te weten wat natuurlijk heel logisch is en ze gaan zich er dit weekend en maandag meer in verdiepen.

Wat super dat ze dat eerlijk toe geeft en ook daadwerkelijk meer informatie erover gaat zoeken! Dat horen we (helaas) ook niet altijd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vertel! Ik ben daar wel in geinteresseerd.

Ik denk niet dat ik je exact en correct kan uitleggen...Ik weet alleen dat mijn beide DA en de Wilhelminakliniek niet of nauwelijks EC bloedtesten doen. Voor zover ik het goed kan formuleren: Ongeveer 60% van alle gezonde en 70-80% van alle ongezonde nijnen, dragen het EC-tither met zich mee. Dus ik neem aan dat hiermee indirect gezegd wordt, dat zelfs al is een konijn positief getest voor EC (omdat hij de tither met zich meedraagt) het nog niet wil zeggen dat een symptoom of ziekte ook daadwerkelijk door EC veroorzaakt wordt. Immers, gezonde konijnen dragen de tither ook met zich mee. Je kunt met een bloedtest dus wel testen ÓF een konijn de tither heeft, maar daar is ook alles mee gezegd. Voordeel is natuurlijk dat je dan wel weet dat je konijn kans heeft op een EC-uiting.

Ik denk dat ik het zo aardig heb toegelicht, maar correct me if I'm wrong

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik gaf aan het ook vervelend te vinden om haar te zeggen dat ik andere informatie had gevonden op het internet maar gelukkig was ze er heel positief over.

Ik zal jullie op de hoogte houden, zowiezo wat ze maandag gaat zeggen.

Het is natuurlijk wel zo dat je in het "mensenleven" verschillende artsen hebt zoals cardioloog, uroloog, chirurg interne enz. Een dierenarts moet alles in 1 zijn en dan ook nog voor alle dieren.

Het is dus niet meer dan logisch dat ze niet alles weten. Wel heel fijn dat ze meer informatie op gaat zoeken, ook voor zichzelf zodat ze de volgende konijnen goed kan behandelen..

Nouja, maandagavond zal ik een update plaatsen, of als het niet goed gaat met Dores eerder. (wat ik niet hoop)

x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat heel goed hoor, annelies. Dat je moeite hebt om te zeggen tegen een DA dat je je info elders vandaan hebt. Ik heb dat ook elke keer weer. Het voelt toch een beetje alsof je iemand denkt te kunnen verbeteren die ervoor gestudeerd heeft. Maar goed, ook DA's zijn niet heilig en alwetend, moet je je maar voorhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ik je exact en correct kan uitleggen...Ik weet alleen dat mijn beide DA en de Wilhelminakliniek niet of nauwelijks EC bloedtesten doen. Voor zover ik het goed kan formuleren: Ongeveer 60% van alle gezonde en 70-80% van alle ongezonde nijnen, dragen het EC-tither met zich mee. Dus ik neem aan dat hiermee indirect gezegd wordt, dat zelfs al is een konijn positief getest voor EC (omdat hij de tither met zich meedraagt) het nog niet wil zeggen dat een symptoom of ziekte ook daadwerkelijk door EC veroorzaakt wordt. Immers, gezonde konijnen dragen de tither ook met zich mee. Je kunt met een bloedtest dus wel testen ÓF een konijn de tither heeft, maar daar is ook alles mee gezegd. Voordeel is natuurlijk dat je dan wel weet dat je konijn kans heeft op een EC-uiting.

Ik denk dat ik het zo aardig heb toegelicht, maar correct me if I'm wrong

Dat ieder konijn EC bij zich draagt klopt.

Maar dat een bloedtest niets zegt niet....

Men kan aan de hoogte van die bepaling in het bloed zien of een konijn EC heeft of niet.

Er zijn bepaalde standaard waardes waarbinnen die normen die ieder konijn in zijn bloed heeft moeten vallen.

Bij konijnen die een "uitbraak"van EC hebben is deze waarde verhoogd, en aan de hand daarvan is EC vast te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof je inmiddellijk als je dat zegt Kelly...Maar ik vraag me dan wel serieus af waarom zo zowel in de alom gerenomeerde Wilhelminakliniek afraden een bloedtest te laten doen net zoals 2 konijnkundige dierenartsen waar ik zelf bij ben geweest...Daar zullen ze toch wel een goede reden voor hebben? :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar tegenover kun je ook zetten dat de Belgische dierenarts, en ik denk wel de meest konijnkundige van Belgie, Inge Thas, het wel altijd doet.....

Zo zijn ze bijvoorbeeld bij het konijn van zwartepanter, die al maanden sukkelde met vanalles en nog wat, erachter gekomen dat het wel degelijk om EC ging....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp Wilhelmina wel...er zijn nl een aantal nadelen...

-Bloed afnemen bij konijnen is al erg moeilijk en de resultaten zijn niet altijd éénduidig.

-Het bloed moet worden opgestuurd en het duurt een week voor de resultaten binnen zijn.

Vermits de symptomen van EC zo erg op die van een middenoorontsteking lijken, is het dus sowieso nodig om onmiddellijk te reageren en niet te wachten op een bloeduitslag voordat er met een behandeling gestart wordt.

Panacur wat bij EC gegeven wordt, wordt niet opgenomen in het lichaam en is dus een "onschuldig" medicijn. Kan dus veilig gegeven worden, zonder een definitieve diagnose.

Wat Eufrasie betreft... dat was zo'n onduidelijk geval in alle opzichten en het is ook pas nu, nu we de resultaten van haar 2e bloedonderzoek kennen, dat we echt 100% zeker kunnen zijn dat het EC was. Net omdat de waarden zo naar beneden zijn gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de test voor EC wordt het gehalte aan antistoffen gemeten.

Het is idd zo dat veel konijnen EC in zich zouden dragen zonder symptomen. Maar je hebt nog een verschil tussen het actief hebben van EC (dus met symptomen) en het dragen van EC (zonder symptomen). Soms zou het verschil duidelijk zijn a.d.h.v. de exacte resultaten van de test.

Daarnaast hebben 2 DA’en me ook het belang van een tweede test (na behandeling) uitgelegd. Ten eerste krijg je hieruit nog meer zekerheid of het idd over EC gaat. En ten tweede zouden ze ook kunnen zien of de behandeling lang genoeg en voldoende was.

De meeste DA’n behandelen met 6 weken panacur. Als ik het goed heb, is uit het onderzoek dat Wilhelmina heeft gevoerd, ook gekomen dat bij sommige konijnen blijkt dat 6 weken behandelen niet voldoende is. Tot die conclusie zou hij zijn gekomen door bloedtesten van voor en na. Hij zou overwegen om geen bloedtesten meer te doen, maar dan zou er wel een langere behandeling met panacur komen. Dit oa. om de gevallen waarbij men bij de 2e bloedtest merkt dat de behandeling met panacur niet voldoende is geweest, ook zonder bloedtest lang genoeg te behandelen. (Ik heb deze info ook maar uit 2e hand, maar dit is wat ik er van gehoord heb.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .