Ga naar inhoud

herstel na castratie


spettertje

Aanbevolen berichten

hallo,

ik heb een vraagje.... ons konijn spetter is afgelopen maandag gecastreerd. alleen eet hij nog altijd niet zoals het moet, hij eet wel af en toe iets maar telkens met kleine hoeveelheden... is dat normaal of moet ik terug naar de DA? hij huppelt wel nog regelmatig door het huis en knabbelt nog aan papier... kan iemand ons helpen?

groetjes spettertje ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maandag...deze week als in eergisteren of vorige week?

Als het een week geleden is, ga je idd beter bij de DA langs.

Als het van eergisteren is, is het niet uitzonderlijk, maar pijnstillers zijn dan wel aangewezen omdat de reden van dat weinig eten waarschijnlijk pijn is. Als je niets in huis hebt, bel even naar je DA en vraag Carprofen of Metacam. Niet nodig om je konijn weer aan die stress van een DA-bezoek bloot te stellen, probeer het eerst zo eens en als hij dan niet na een paar uurtjes goed gaat eten, kan je nog altijd op controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij merken nu ook dat het "groen" moet zijn voor meneer. :D

Mijn vriend heeft een mix van wortel, komkommer en peterselie gemaakt in de blender, verdund met wat water. Die mix heb ik in 1e instantie onder dwang gevoerd, maar n:mdr:u is hij er verzot op. :D

Het heeft wat weg van een fruitpapje.

Wij zijn in ieder geval al heel blij dat hij van lieverlee weer wat vaker is gaan eten en dat hij weer wat in zijn oude doen is, door aan van alles te bijten. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet inderdaad meestal dat nijnen die een bezoekje aan de DA hebben gebracht met narcose, of nijnen die ziek zijn (geweest) liever groenvoer dan biks willen eten. Hooi eten ze dan meestal ook wel, heb je dat al geprobeerd?

Veel beterschap verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn twee vrouwtjes konijnen in januari laten steraliseren, 1 tje at weinig erna, de andere at niet.

Ik ben terug moeten gaan met die gene die niet at, zij is een dag opgenomen geweest. Ze zijn bij mij op maandag geopereerd en op dinsdag ben ik begonnen met dwangvoederen, op donderdag is die ene opgenomen geworden. Ik had vezels van de DA gekregen maar mocht ook olvarit baby voeding, worteltjes vanaf 4 maanden (die allerkleinste potjes) Dus als je zelf een spuitje hebt, kun je ook al gaan beginnen met dit te geven om de zoveel tijd zodat je zelf zeker weet dat ie wat binnen krijgt!

Heb jij pijnstillers meegekregen? Ik toen niet.. en had zelf het idee dat die ene te veel pijn had en daarom niet at, want toen ie op donderdag opgenomen is geweest heeft hij nog een extra spuitje met pijnstillers gekregen en ook het dwangvoederen ging toen beter en begon hij de dag erna zelf te eten...

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Mijn rammetje Krummi is ook afgelopen maandag gecastreerd. Ging allemaal prima, met gistermiddag een 'dipje' - was wat stil en at minder. Hooi en groenvoer (alleen z'n favoriet, witlof) ging er gelukkig nog wel in.

Vannacht heeft ie flink gegeten en nu gaat het weer gewoon goed. Gewoon maar even verwennen dus... Ik heb niet de indruk dat hij verder pijn heeft, want er wordt nog lekker op los gesprongen en hij is ook gewoon stout (uit wraak heeft 'ie al een hap uit m'n kast genomen... )

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tjah, ik had dat idee toen de dag erna al.. en heb gebeld met de DA maar ze zeiden dat ze bij hun pijnstillers had gekregen...

aangezien het mijn tweede nijntjtes waren (eerste heb ik met 9 weken moeten laten inslapen, had cunniculi...) dacht ik dat de DA gelijk had..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je hoognodig een andere DA moet gaan zoeken.. E.cuniculi is namelijk in principe te behandelen... Een konijn moet na een operatie altijd pijnstillers mee krijgen, zeker voedsters. Het lijkt me logisch dat ze bij de DA al krijgen, maar da's lang niet genoeg, voedsters moeten de dagen daarop ook nog 2x per dag pijnstillers krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

tjah, ik had dat idee toen de dag erna al.. en heb gebeld met de DA maar ze zeiden dat ze bij hun pijnstillers had gekregen...

aangezien het mijn tweede nijntjtes waren (eerste heb ik met 9 weken moeten laten inslapen, had cunniculi...) dacht ik dat de DA gelijk had..

Euh....en konijn van 9 weken KAN geen EC hebben...dat is te jong. Die parasieten hebben gewoon meer tijd nodig in het lichaam om een probleem te vormen.

Dat en het feit dat je geen pijnstillers meer kreeg, zou voor mij voldoende zijn om een andere DA op te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen aten bijv. gelijk na de castratie (wel minder enthousiast dan normaal) en hadden erg kleine keuteltjes. Nu merk ik (dinsdagochtend gecastreerd) dat ze weer net zo enthousiast eten en de keutels worden ook steeds groter.(Nog niet helemaal normaal zeg maar.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn werd gister gecastreerd en nu is hij dood :( iedereen raadde mij aan om mijn konijn te laten castreren zodat het mannetje en vrouwtje gezellig samen konden in 1 hok.. maar niemand vertelde (zelfs de dierenartsassistente niet) dat er een risico aan zat.. 1 op de 500 konijnen komt niet uit de narcose, had de da het van.. en dat moest nou net mijn nijntje zijn :unhappy:.. hij was jong en erg gezond zei de da en ze snappen het ook niet.. maar goed hij is nu wel dood :( en de kosten voor de castratie kan ik ook nog eens betalen :grrrrrr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Mijn roger is vorige week dinsdag gecasteerd, het is een voedster. Hoelang moet ik 2x per dag de pijnstillers geven? Ze doet het heel goed, ging gelijk de eerste dag al eten. Heb het idee dat ik nu wel kan stoppen met de pijnstillers want dat vind ze echt niet prettig en ze wordt er een beetje suffig van.

Het flesje is bijna leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn zou het van zijn moeder gekregen hebben EC.. en het zou toen ik hem met 8 weken oud heb laten inenten zou zijn afweersysteem wat omlaag zijn gegaan en heeft de parasiet zijn werk kunnen doen.. Hij had toen alle kenmerken van EC.. kopje scheef hangen, pootje laten hangen.. epileptische aanvallen, rond draaien rond zijn lengte as.. was echt akelig toen.. ben toen 2x in weekend bij de DA geweest en mijn DA is hem op een donderdagavond bij mij komen inslapen..

Wat kan het anders geweest zijn ? begin te twijfelen.. omdat alle kenmerken naar EC wezen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn zou het van zijn moeder gekregen hebben EC.. en het zou toen ik hem met 8 weken oud heb laten inenten zou zijn afweersysteem wat omlaag zijn gegaan en heeft de parasiet zijn werk kunnen doen.. Hij had toen alle kenmerken van EC.. kopje scheef hangen, pootje laten hangen.. epileptische aanvallen, rond draaien rond zijn lengte as.. was echt akelig toen.. ben toen 2x in weekend bij de DA geweest en mijn DA is hem op een donderdagavond bij mij komen inslapen..

Wat kan het anders geweest zijn ? begin te twijfelen.. omdat alle kenmerken naar EC wezen...

Even een korte uitleg, maar ik ken de details ook niet.

EC is een parasiet en die leven in cycli. Dat betekend vanaf besmettingshaard hebben die tijd nodig om volwassen te worden, eitjes te leggen, te sterven, de eitjes uit te komen, weer volwassen te worden en eitjes te leggen etc... Voordat er dus voldoende parasieten in het lichaam aanwezig zijn om schade te berokkenen duurt het wel even. Besmetting gebeurt niet in de baarmoeder, maar door overdracht via bv urine. Dat zou dus beteken dat de parasiet maar 2 maanden en ik denk 2 -3 levenscycli gehad heeft...dat is dus te weinig om symptomen te veroorzaken. Ik moet eens opzoeken wat de precieze levenscyclus van EC is... bij doorsnee wormen is dat bv een maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet het konijn nu wel goed? Mijn konijn is gister gecastreerd.. Hij at bijna slapend haha:p Dan at hij een sprietje hooi en viel vervolgens even in slaap. Vandaag schrok ik trouwens wel.. ik zag geen piemeltje meer! Ik was bijna bang dat ze dat eraf hadden gehaald in plaats van zijn balletjes, maar toen bedacht ik me dat het bij konijnen misschien ietsje anders zit dan bij mensen. XD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een korte uitleg, maar ik ken de details ook niet.

EC is een parasiet en die leven in cycli. Dat betekend vanaf besmettingshaard hebben die tijd nodig om volwassen te worden, eitjes te leggen, te sterven, de eitjes uit te komen, weer volwassen te worden en eitjes te leggen etc... Voordat er dus voldoende parasieten in het lichaam aanwezig zijn om schade te berokkenen duurt het wel even. Besmetting gebeurt niet in de baarmoeder, maar door overdracht via bv urine. Dat zou dus beteken dat de parasiet maar 2 maanden en ik denk 2 -3 levenscycli gehad heeft...dat is dus te weinig om symptomen te veroorzaken. Ik moet eens opzoeken wat de precieze levenscyclus van EC is... bij doorsnee wormen is dat bv een maand.

Okey, jah de dierenarts zei dat hij het via de moedermelk gekregen zou hebben en dat een andere besmetting idd via de urine is.. maar ik moet zeggen dat ik '' blij'' was toen die kleine ingeslapen was.. hij had zoveel pijn, hij bleef maar draaien om zijn lengte as, echt zielig om te zien. (met ''blij'' bedoel ik voor het konijntje.. want ik had hem graag langer gehad!

Maar ik ga ook nog eens verder zoeken naar EC.. want ik ben eens benieuwd of ie dat nu gehad heeft of toch misschien iets anders..

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .