Ga naar inhoud

groenten en kruiden zelf kweken


Shadow2

Aanbevolen berichten

Ik woon zelf op een flat, maar mijn ouders hebben een grote tuin dus ik heb afgesproken dat ik 1 border ga gebruiken om zelf kruiden te kweken voor Bas. Ik heb totaal geen ervaring met het zelf kweken. Ik heb zitten denken om Peterselie, basilicum, kamille enz. (als iemand nog suggesties heeft voor andere kruiden die nijnen mogen hebben.... graag) te gaan planten.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste doe? Wanneer moet ik zaaien, of is het beter gewoon plantjes te kopen en die in de grond te zetten. Graag hoor ik jullie ervaringen en tips!

PS Ik heb ongeveer een ruimte van 2 meter lang en 1 meter breed, dus andijvie enzo gaat niet lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan beide, zaaien of plantjes zetten. Wij hebben beide wel eens gedaan. Beide kan eigenlijk pas als de vorst uit de grond is. Bij de zaadjes staat dat op de zakjes want de exacte periode is per plantje anders. Naar mijn idee zijn zelf gezaaide plantjes wat 'sterker' dan gekochte plantjes die je in de tuin zet. Dus als je er iets af haalt, dat ze langer mee gaan zeg maar... Wij hebben zelf basilicum, tijm en peterselie gezaaid, dat ging prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga ook hetzelfde doen! Mijn vriend heeft me een extra stukje border bij gemaakt en ik heb nu een halve vierkante meter en ik ga munt, peterselie, basilicum en thym zaaien. Ik heb nu al binnen in een grote pot wat gezaaid zodat ze al wat eerder eigen gekweekt kruiden hebben. Je kun nu bij kruidvat van die zinkenpotjes met kruiden kopen, is misschien leuk voor op je balkon, dan heb een beetje kruiden thuis staan ik had er; peterselie, basilicum en thym gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop van alles een aantal plantjes, die al wat groter zijn, bij een tuincentrum en zet ze dan bij mij in de tuin in de grond. Zelf zaaien kan natuurlijk ook, maar dat duurt iets langer!

Ik heb nu tijm, peterselie en oregano staan, maar alleen de tijm is onverwoestbaar in de winter. De rest begint nu weer langzaam op te komen. Peterselie en basilicum hebben iets meer "zorg" nodig als het warm buiten is, maar dat is een kwestie van extra water geven! Veel plezier!

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet altijd 'kant-en-klaar' plantjes in de tuin. Deze koop ik gewoon op de groente afdeling bij de Lidl, gebruik het bruikbare en zet het plantje dan in de gewone grond.

Ik heb zo'n muurtje met planten bakken erop en daar kan ik vanaf deze periode wel plantjes in zetten.

Van vorige jaren zijn de thijm, rozemarijn mooi overleefd. Ook de bieslook kwam weer mooi op vorig week maar heb ik er nu uit gehaald ivm de komende konijntjes.

Er staat nu basilicum, peterselie en munt in! Lekker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf wil ik ook plantjes voor Snuf gaan planten.....

Alleen ff zaadjes halen.... of plantjes.. want heb een balkon en van die lege lange bakken voor aan het balkon.. maar ik heb van die (*%$%^& meeuwen enzo die vreten alles kapot... :(

Dus denk dat ik het binnen moet doen.. en dus beperkt ben in ruimte om div. soorten te kweken.. zal bij mij 3 a 4 potjes worden met kruidenplantjes enzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shadow2, ik keek net in het nieuwe krantje van de lidl, en zag daar warempel allemaal kweek spulletjes!

Het is vanaf Donderdag 12 maart (dat is vandaag dus), en ze hebben kweekkasjes, beschermhoezen/tunnels etc.

En dat is nog niet alles!

Bij de Kruitvat, hebben ze vanaf afgelopen Dinsdag, t/m Zaterdag 21 maart, verschillende kweekemmertjes!

Ze hebben Basilicum, bieslook, duizendschoon, leeuwenbek, peterselie en tijm.

Site van de lidl met de kweekspulletjes:

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c.o.20090312.index

Kruitvat:

http://www.kruitvat.nl/domains/kruidvat/pages/magazine/S2/kruidvatmagazine.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks de mislukking van mijn mini kruidentuintje deze zomer, ga ik het nu opnieuw proberen :he:

Ik ben vanmorgen naar het tuincentrum gegaan en heb plantjes en zaadjes gekocht.

Een groot plantje basilcum en tijm én 2 plantjes aardbeien. (Thanks Rian!)

Ik heb ook 11 verschillende zakken zaadjes bij :whistle2: Van kruiden tot groenten...

Ik heb zelfs molsla gekocht, hoewel ze het hier thuis niet helemaal apreciëren dat ik onkruid ga planten, zullen de konijnen mij dankbaar zijn:he:

Nu maar hopen dat er ook iets daadwerkelijk gaat uitkomen én ik het in leven kan houden:$

De wilgentakken waren uitverkocht, maar die ga ik ook nog eens halen en planten. Naast de appelboom en kersenboom mistaan een paar wilgenboompjes toch niet :whistle2:

Aangezien ik in de tuin zoveel plaats mag gebruiken als ik wil, zie ik het groots:bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shadow2, ik keek net in het nieuwe krantje van de lidl, en zag daar warempel allemaal kweek spulletjes!

Het is vanaf Donderdag 12 maart (dat is vandaag dus), en ze hebben kweekkasjes, beschermhoezen/tunnels etc.

En dat is nog niet alles!

Bij de Kruitvat, hebben ze vanaf afgelopen Dinsdag, t/m Zaterdag 21 maart, verschillende kweekemmertjes!

Ze hebben Basilicum, bieslook, duizendschoon, leeuwenbek, peterselie en tijm.

Site van de lidl met de kweekspulletjes:

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c.o.20090312.index

Kruitvat:

http://www.kruitvat.nl/domains/kruidvat/pages/magazine/S2/kruidvatmagazine.aspx

Hey dat zijn goede aanbiedingen! Geweldig, ik ga deze week gelijk langs het Kruidvat. De Lidl zit helaas hier niet in de buurt, maar met de kweekemmertjes van het Kruidvat moet het helemaal goed gaan komen. Bedankt voor de tip.

Het weer is ook al aan het verbeteren, op naar de lente!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil zelf ook groente+kruiden gaan kweken,

aangezien floris hier is begraven, en wij bijna gaan verhuizen, mag ik van mijn moeder een hoekje, met de steen wie hier nu bij floris ligt, kruiden, met daaromheen leuke bloemen planten.

weet alleen nog niet welke kruiden/plantjes ik ga kweken, iemand ideetjes(beetje makkelijke plantjes, heb namelijk nog nooit eerder zoiets gedaan...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .