Ga naar inhoud

groenten en kruiden zelf kweken


Shadow2

Aanbevolen berichten

Ik woon zelf op een flat, maar mijn ouders hebben een grote tuin dus ik heb afgesproken dat ik 1 border ga gebruiken om zelf kruiden te kweken voor Bas. Ik heb totaal geen ervaring met het zelf kweken. Ik heb zitten denken om Peterselie, basilicum, kamille enz. (als iemand nog suggesties heeft voor andere kruiden die nijnen mogen hebben.... graag) te gaan planten.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste doe? Wanneer moet ik zaaien, of is het beter gewoon plantjes te kopen en die in de grond te zetten. Graag hoor ik jullie ervaringen en tips!

PS Ik heb ongeveer een ruimte van 2 meter lang en 1 meter breed, dus andijvie enzo gaat niet lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan beide, zaaien of plantjes zetten. Wij hebben beide wel eens gedaan. Beide kan eigenlijk pas als de vorst uit de grond is. Bij de zaadjes staat dat op de zakjes want de exacte periode is per plantje anders. Naar mijn idee zijn zelf gezaaide plantjes wat 'sterker' dan gekochte plantjes die je in de tuin zet. Dus als je er iets af haalt, dat ze langer mee gaan zeg maar... Wij hebben zelf basilicum, tijm en peterselie gezaaid, dat ging prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga ook hetzelfde doen! Mijn vriend heeft me een extra stukje border bij gemaakt en ik heb nu een halve vierkante meter en ik ga munt, peterselie, basilicum en thym zaaien. Ik heb nu al binnen in een grote pot wat gezaaid zodat ze al wat eerder eigen gekweekt kruiden hebben. Je kun nu bij kruidvat van die zinkenpotjes met kruiden kopen, is misschien leuk voor op je balkon, dan heb een beetje kruiden thuis staan ik had er; peterselie, basilicum en thym gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop van alles een aantal plantjes, die al wat groter zijn, bij een tuincentrum en zet ze dan bij mij in de tuin in de grond. Zelf zaaien kan natuurlijk ook, maar dat duurt iets langer!