Ga naar inhoud

kale plek op achterkant kopje


inge88

Aanbevolen berichten

heej,

Heb m'n konijntje nog maar pas gekocht en het is het eerste, en over alles nogal wat bezorgd!

Men konijntje heeft een plek op haar hoofdje waar bijna geen haar staat en het is wat roder van kleur als de rest van haar lichaampje.

Nu lees ik vanalles en begin ik me zorgen te maken... er staat wel haar maar het is dunnetjes, er staan ook geen korsten op of schilfertjes.

is dit normaal voor een jong diertje?

Ga binnenkort met haar naar de da om haar eens volledig te controleren en haar te laten inenten.

Wat is de minst stresserende manier want ze is nog maar pas van omgeving veranderd wil haar niet teveel stress bezorgen!

Kan het kwaad dat het momenteel alleen zit, heb er zo medelijden mee dat ze geen vriendje heeft maar ze is nog niet gesteriliseerd en wil eentje uit het asiel zodat ik er eentje een goede thuis kan geven maar dan zit ze nat. momenteel alleen. wij zijn wel veel thuis en probeer haar zoveel mogelijk aan te halen maar denk dat dat nat niet hezelfde is als een soortgenootje.

alvast bedankt!!!

groe(n)tjes,

inge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, je hebt nog geen reacties....

Laten we daar eens iets aan gaan doen.

Ten eerste:

Waar heb je je konijntje vandaan ?

Een dierenwinkel is niet de ideale plek op je konijn vandaan te halen. Vaak zijn deze diertjes wat zwakker en regelmatig blijken ze ziek te zijn...

Als je nu met je konijn naar de dierenarts gaat, laat hem dat plekje inderdaad controleren..

Het kan mijt zijn, maar ook bijv dat hij gebeten is in zijn vacht door het konijntje wat bij hem in het kooitje zat vóór je hem kocht. In dat geval zal het snel aangroeien.

Is het mijt dan heeft ze misschien jeuk en komen er nog wel meer van die plekjes.

Het is goed dat je nog geen vriendje hebt voor haar..

Weet je wel zeker dat het een voedster is ? Als je konijntje nog jong is, is dat niet altijd goed te bekijken omdat een ram en voedster dan zo veel op elkaar lijken.

Ook hebben ze dat in de dierenwinkel heel vaak mis.

Stel je koopt dan een ram erbij, zit je straks met 2 rammen...en die kunnen niet samen !

Bij een goede dierenarts dus laten kijken naar:

* het kale plekje

* het geslacht

Adressen voor een dierenarts in je buurt die onze leden konijnkundig vonden vindt je hier: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Is het een dame dan hoef je haar niet te laten helpen MAAR moet je er wel een geholpen ram bij zetten als je een vriendje wil.

Doe dit niet voor je konijntje 4 maanden is.

Een ram kopen en dan laten helpen is best prijzig terwijl er in de opvang vaak genoeg leuke gecastreerde rammetjes zitten te wachten. De opvang zal je dan ook helpen met het koppelen (Je belt voor een afspraak en neemt je eigen konijntje mee)

Hier staat een lijst met allerlei opvangen: http://www.bunnybunch.nl/links/opvangen-en-asiels/

Hoe kort heb je je konijntje en weet je ook hoe jong je konijntje is ???

Zorg er voor dat je konijn ALTIJD hooi heeft om te eten én water.

Als je konijntje jong is moet het ook onbeperkt biks kunnen eten.

Met groente geven moet je voorzichtig zijn (geen sla)!

Konijnen hebben gevoelige darmen en daardoor snel diarree.

Zodra je merkt dat je konijntje niet meer eet en niet meer keutelt MOET je er mee naar de dierenarts anders kan het heel snel sterven.

Hier op het forum en in de rubrieken staat vast veel waar je van kan leren: http://www.bunnybunch.nl/konijnen-informatie.html

Heel veel plezier met je konijntje !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey,

hartelijk bedankt met de hulp!

Heb konijntje idd in een winkel gekocht (lima):aww:, heel dom van me!

ben gisteren naar de dierenarts geweest en het blijkt dus idd een zij te zijn, dus nu kan het echte naamzoeken gaan beginnen :party:

Hij schat ze op 12 weken en ze weegt momenteel 0.98 kg.

De plekjes aan haar oortje zijn niets, we moeten het wel in het oog houden...

Hoe groot ze gaat worden weten we niet want hij wist niets van de ouders af dus dat wordt afwachten.

Tandjes waren oké, oortjes vanbinnen ook, keuteltjes dus ik ben verschrikkelijk blij!

en we krijgen een brief wanneer het vaccinatiedag is en dan gaan we terug.

Hebben daar zeker een uur binnengezeten :$ bleef maar vragen stellen.

Binnenkort gaan we naar een konijnenopvangcentrum in beveren waar we al met mensen gesproken hebben om er een ex-rammetjes bij te zetten.

Dus mevrouwtje gaat binnenkort mee eens gaan kijken of ze daar een gepaste date vind. ^^

Als we haar niet laten steriliseren is er dan geen kans op baarmoederkanker? de da heeft het opgezocht en ons laten zien dat de kans van 50-80% kans dat wel de hoogste barema is en dat het een kleinschalig onderzoek was. nu zit ik wel wat in de knoop omdat een narcose voor zo een beestje ook best gevaren inhoud.

het is dan eigenlijk kiezen tussen slecht of slechter. :frown:

Die biks voeding, is dat enkel die geperste groen bruine korrels? ik vind dat nergens, ben al in 3 winkels gaan kijken. ze heeft nu mengvoeder ook staan en heb haar nu "select gekochten van aveve, voor dwergkonijnen, ligt verteerbaar vezelrijk voeder" maar dat zijn dus wel geen biks denk ik.

dus momenteel krijgt ze veel hooi en verswater en wat van die biks. Maar van die mengvoeder eet ze wel alles op, ze haalt der dus niet enkel het lekkere uit en ze eet daarnaast ook nog genoeg hooi. Men dierenarts zei zelf dat het beter was om het niet meer te geven, omdat het niet goed is voor haar tandjes, dat ze niet genoeg moet malen en daardoor haar tandjes niet afslijt dus als ik ervan wil geven dat het beter is om maar een soeplepel te geven en voor de rest hooi en gelijkdelijkaan verse groentjes.

groentjes daar wacht ik idd nog wat mee, ga het gelijkdelijk aan opbouwen.

Bedankt voor de hulp !!

ik dacht al dat ik een gekke vraag had gesteld:$

:he:ik ga alvast leren om dingen korte te zeggen want heb weer een hele brief

nogmaals bedankt

:meuh:groe(n)tjes inge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks krijg je in elke dierenwinkel, dus ik vermoed dat je niet goed gekeken hebt! Het zijn inderdaad die staafjes, en zijn in vele merken verkrijgbaar. Gemengd voer is vaker goedkoper en ziet er gezellig uit, maar bevat veel hapjes met kleurstoffen en suikers die je nijn niet nodig heeft en dus niet echt goed zijn voor de gezondheid van je nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schrijf maar hoor ! Wij lezen je enthousiaste verhalen wel..... :yes: want het spat van het scherm !

Leuk hoor !

Er is een topic geweest waarin verteld werd waar je in België die biks kan krijgen................

Ben diep aan het nadenken in welk topic dat was..Wil ook wel even zoeken voor je..

Of je haar moet laten helpen..Tja...

In het begin deed ik dat wel met onze konijnen, tot onze dierenarts vertelde dat er veel meer konijnen (eerder) sterven aan allerlei andere kwalen dan aan baarmoederkanker...

En als je dan hier ook leest in de rubriek 'Gezondheid' of 'De Regenboogbrug'...eerlijk gezegd is dat wel zo. Gas, Verstopping, E. Cunuculi, Abcessen..Zelden lees je over baarmoederkanker.

Maar goed, die afweging moet je zelf maken.

Je leest weinig over konijnen die sterven tijden de operatie. Wel is het na de operatie altijd even spannend of ze weer gaan eten en keutelen en niet alsnog een verstopping krijgen of gas ofzo...

Maar in 9,5 van de 10 gevallen verloopt dat gelukkig vrij soepel.

Dus succes met je zoektocht naar biks, je afweging over de operatie én je konijn !

:party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die biks is gevonden:

Ik moet toch even reageren dat er in België wel degelijk biks te krijgen is.

Hier zijn ook soorten biks die geen biks zijn in de vorm van groene/bruine staafjes, maar brokjes met allemaal dezelfde samenstelling maar met bv 3 verschillende kleuren. Om het voer er voor de mens toch 'aantrekkelijker' te laten uitzien. Voorbeelden hiervan zijn vadigran new generation, versele laga cuni complete (beide verkrijgbaar in zoomart en één van beide in de meeste Tom&co's). En in aveve heb je dan select van aveve zelf.

Biks in de vorm van groene staafjes kan je hier ook vinden, maar minder verschillende merken dan in Nederland. Bijna overal heb je Science Selectif (ook in Zoomart). Ook cuni fit van versele laga is hier een voorbeeld van en in veel dierenwinkels in België te koop.

Eigenlijk kan ik nog een tijdje doorgaan... het aanbod is in sommige direnwinkels inderdaad vreselijk beperkt, maar als je even zoekt, kan je toch verschillende soorten vinden.

Hope farms ben ik nog nergens tegengekomen. Havens ben ik zelf ook nog niet tegengekomen, maar ik heb ze ooit gecontacteerd en heb toch enkele verkooppunten gekregen, dus het moet wel ergens te vinden zijn.

Volgens mij lijkt dit meer op een reclamepraatje:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

heyhey!

al vroeg uit de veren want ons konijntje vond dat het tijd was om op te staan en een stapje buiten haar slaaphok te zetten :bounce:

:whistle2:nu ja vroeg naar mijn normen

bedankt om het even op te zoeken voor me ! blijkbaar heb ik hier dan wel biks liggen :glasses: echte belgische biks.

dus dat mag ze naar believen krijgen? de da zij maar 1 soeplepel per dag en voor de rest hooi en groentjes.

maar groentjes ben ik nu beetje per beetje aan het opbouwen en als ze dan de zak hoort opengaan van de biks is ze niet te houden!!

dus vraag ik me af of dat niet wat weinig is?

hij zei dat ze anders last gaat krijgen aan haar tandjes doordat ze veel minder moet malen op die biks als op hooi.

:eyes: toch niet zo makkelijk allemaal als je het beste wil doen!

hihi nu dat ik wakker ben ligt ze weer te slapen :love:

groe(n)tjes !

inge

nogmaals bedankt en een prettig weekend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .