Ga naar inhoud

verse groentes


K'nijntje

Aanbevolen berichten

Hee, ik heb via BB een hele lijst met groente en fruit wat een konijn allemaal mag hebben. Maar nu is mijn vraag, hoeveel mag ze ervan hebben.

Ik heb thuis een boekje en daarin staat dat ze zoveel mogelijk vers voer moeten eten, maar dat lijkt mij niet...want niet overal zitten de goede ruwe stoffen in.

Maar Nijntje krijgt elke dag biks en hooi uiteraard, en wat kan daar eventueel nog bij (per dag) aan vers eten. Van koolsoorten krijgen ze gas, dus daar uiteraard geen bergen van, maar wat zijn nou dikmakers en wat kan in principe elke dag.

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi en groenvoer behoren tot het hooft menu van een konijn.

Jouw boekje heeft dus wel gelijk.

Konijnen mogen zoveel groenvoer als ze opkunnen mits ze niet aan diarree komen.

Koolsoorten zijn idd groen die snel voor gas kunnen zorgen.

Fruit en wortel bevatten veel suikers en zijn dus bij teveel een dikmaker.

Ik geef elke dag:

andijvi

witlof

selderij

munt

thijm

peterselie

2 plakken wortel

wortelgroen

ruccola

af en toe een stukje appel of een andere groensoort erbij

Link naar reactie
Delen op andere sites

hee bedankt, wist alleen niet dat wortels dikmakers zijn, Nijntje heeft er dus bijna een halve bos van op wel inclusief loof :P

fruit krijgt ze niet elke dag hier, 3 keer per week. Ik zal haar een deel van de krulsla geven :) meestal ligt het niet lang in haar eetbakje, en voorlopig van nog geen enkele groentes (ijsbergsla heeft ze ook al gehad) diarree gekregen.

wanneer beginnen jullie meestal met gras tussen het hooi stoppen eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze krijgen hiet elke dag gemengd voer, hooi en 1 keer per week een bord sla

Dit is nu niet echt goed advies..

Net wat de anderen ook al hadden gezegd, het hoofdvoer van konijnen is hooi en groenten. Ik denk dat er al goed is uitgelegd wat nu de veilige groenten zijn, wat er dagelijks kan worden gegeven..

aangepast door xHann
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen krijgen elke dag:

munt,

andijvie,

loof(wortel),

witlof,

ruccola,

peterseli,

verder krijgen ze gewoon wat we toevallig hebben er nog bij:

zoals tijm etc.

hier krijgen ze ongeveer 1 a 1,5 bord vol, ook eten ze dan veel hooi + paar brokjes.

als je gewoon rustig opbouwd, kunnen konijnen veel groen eten zonder er diarree van te krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de ah staat t gewoon in de koeling in een plastic bakje. Samen met de rozemarijn, munt, dille etc. Dat houdt zich 3-5 dagen goed in je koelkast. Als je een tuin hebt kun je bij een tuincentrum ook de thijm als plantje kopen. Zo heb je elke dag verse thijm :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijntje krijgt voorlopig alleen nog wortel, wortelloof, appel en krulsla...zal woensdag eens kijken of er paprika ofzo bij kan. eten we zelf ook nog wel vaak dus dan hoef ik het niet persé te kopen voor ons nijn. hoelang zijn broccoli en witlof eigenlijk houdbaar?

ik had trouwens ooit een kruidentuintje maar dat heeft 't nooit lang overleeft :P misschien van de zomer opnieuw proberen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wolfje krijgt van dus te weinig. Ik leg niet veel hooi in omdat hij niet alles opeet.

elke dag 1 blad andijvie enekel peterseli en soms basilicum

Ik durf geen brocoli te geven.

In de zomer krijgt hij wilgentakken uit de natuur maar die zijn er nu niet.

Ik durf helemaal niks uit de natuur te halen, bang dat ik iets verkeerds pak want ik weet niet wat wat is presies. En dat vind ik erg jammer. Je kan foto's laten zien maar zegt mij helemaal niks.

munt,thijm, dat zijn toch die plantjes??? ik heb bv nu van peterseli en basilicum als plant gekocht. Maar als plant zie ik nog iets erbij staan soort van dunne sliertjes, ik weet niet meer hoe het heet maar mogen ze die ook?

Heel soms mag hij sinasappel(klein stukje) en een appel maar dan mag hij mee eten aan de appel. Dan zit hij met zijn voorpoten op schoot en hoopt zoooo snel moeglijk een hap te mogen hebben. Om de dag ofzo krijgt hij een heeel klein stukje brood die keihard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .