Ga naar inhoud

verse groentes


K'nijntje

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren bij AH een plantje met Peterselie gekocht en dat is een stuk voordeliger dan wanneer je de peterselie in een zakje koopt want zo'n zakje kost 0,99 cent en zo'n heel plantje (ik had een lekkere grote uitgezocht:$) was 1,99... mijn nijntjes vinden peterselie heerlijk!! het is altijd zoo op..

andere groentes ook wel hoor maar peterselie vinden ze toch wel het lekkerst.

Ik geef ze ook nog, paprika,appel,witlof, sla (soms als wij het eten, niet te veel ivm diarree), wortel .... ik wissel het altijd af maar ze krijgen hier elke dag wel lekker verse groente/fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu het hier toch over verse groenten gaat.

Vanaf welke leeftijd geven jullie kleine konijntjes vers groenvoer, en waar dan het beste mee te beginnen?

Mij is altijd gezegd pas vanaf 3 maanden en dan langzaam opbouwen. Ik ben begonnen met kleine stukjes witlof en wortel. Nu is er peterselie, rucola, af en toe een ietsie pietsie peer, wortelloof en wat ik in huis heb bijgekomen.

Potjes kruiden kun je ook HEEL goedkoop bij Lidl kopen, 99 cent voor een potje :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Castarah: Volgens mij kan je beginnen met het geven van héééél kleine beetjes groenten van zodra ze met de ouders beginnen mee te eten. Toen ik mijn konijnen kreeg toen ze 8 weken oud waren, waren ze al gewend aan verschillende soorten groenten.

Je begint best met de volledig veilige groenten zoals: andijvie, ruccola, worterloof, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is altijd gezegd pas vanaf 3 maanden en dan langzaam opbouwen. Ik ben begonnen met kleine stukjes witlof en wortel. Nu is er peterselie, rucola, af en toe een ietsie pietsie peer, wortelloof en wat ik in huis heb bijgekomen.

Potjes kruiden kun je ook HEEL goedkoop bij Lidl kopen, 99 cent voor een potje :whistle2:

Ja, klopt dat de potjes bij Lidl maar 99 cent zijn, maar die zijn wel bijna de helft van dat potje wat ik nu gekocht heb... Maar haal ze meestal ook wel bij Lidl hoor! maar had nu geen zin om alleen voor de peterselie naar de Lidl te gaan.

De meeste groente en fruit zijn sowieso bij Lidl goedkoper dan bij AH en het is ook van prima kwaliteit..althans dat is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan idd gewoomn beginnen met het geven van groenvoer. Belangrijk is alleen dat je het echt heel voorzichtig doet en heel geleidelijk aan en met de écht veilige groenten.

Veel konijnen eten bij moeders al mee aan de groenten en kunnen dus al best wat hebben. Bij konijntjes waarvan je niet weet of ze eraan gewend zijn is dus extra voorzichtigheid geboden.

MIjn konijnen hebben vanaf dat ze hier wonen al groenvoer gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb even een vraag.

In het forum lees ik heel vaak dat een konijn groenten als brocoli en witlof mag eten. Wat ik mij nou afvraag, eten ze dat 'rauw'? of moet het wel eerst gekookt worden?

IK heb een frans hangoor konijntje van ongeveer 6 a 6,5 weken oud. Ik weet dat ze nog niet veel groenvoer mag/kan hebben, maar wil me wel graag voorbereiden op wat wel en niet mag.

Zou iemand mij daarop antwoord kunnen geven?

aangepast door Tanja1986
typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen moeten groenten rauw eten. Als je ze kookt is het knapperige ervan af en zijn ze ook niet meer zo gezond voor je konijn.

Je schrijft dat jouw konijn pas 6 tot 6.5 week oud is? KOnijntjes horen op die leeftijd eigenlijk nog bij hun moeder te zitten...

Hoe kan het dat het konijntje nu al bij jou is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is als konijntjes tot ongeveer acht weken bij de moeder blijven.

Je schrijft dat je een Franse hangoor hebt..... Heeft het konijntje ook een tattoo in zijn oor? De beestjes die uit dierenwinkel komen zijn helaas bijna nooit raskonijnen maar leuke mixjes....

Ik zeg bijna nooit..... het kan dus wel maar komt zeer zelden voor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik lees op internet op de goede sites ook 8 weken.

maargoed buiten dat,

Ik geef mijn konijnen vooral witlof, andijvie en rucola :)

af en toe krijgen ze ook wat anders, ik let ook wel een beetje op aanbiedingen hoor :) Ik bedoel: als ik dan zie van hey! de peterselie is in de aanbeiding dan pak ik dat in plaats van iets anders :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren bij AH een plantje met Peterselie gekocht en dat is een stuk voordeliger dan wanneer je de peterselie in een zakje koopt want zo'n zakje kost 0,99 cent en zo'n heel plantje (ik had een lekkere grote uitgezocht:$) was 1,99... mijn nijntjes vinden peterselie heerlijk!! het is altijd zoo op..

andere groentes ook wel hoor maar peterselie vinden ze toch wel het lekkerst.

Ik geef ze ook nog, paprika,appel,witlof, sla (soms als wij het eten, niet te veel ivm diarree), wortel .... ik wissel het altijd af maar ze krijgen hier elke dag wel lekker verse groente/fruit.

Die neem ik ook zo nu en dan mee! Alleen zo jammer dat het nog nooit verder is gaan groeien of zo, maar goed, de konijnen genieten er van! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne zijn ook gek op verse groente!

Heb toevallig net een 'salade' gemaakt met stukje wortel, sla, bleekselderij, paprika & gedroogde goudsbloem en kamille.

Die krijgen ze morgen, maar denk dat ze er wel 2 of 3 dagen mee doen ;)

Vaak krijgen ze ook restjes wat ik over heb, bijv. sla, witlof, andijvie.

Het ligt er maar net een beetje aan.

Wortels heb ik altijd wel (krijg altijd hele speciekuipen vol hier voor de paarden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen heel geleidelijk aan groenten laten wennen toen ze hier net waren. Ik geef dan ook altijd een basis en daar voeg ik soms geleidelijk wat dingen aan toe. Maar wat een konijn 3 dagen niet heeft gegeten moet opnieuw opgebouwd worden. Dus een paar keer per week iets geven is niet goed.

Hier krijgen ze elke dag:

andijvie, witlof, wortel en loof, boerenkool, komkommer, peterselie, venkel. Dit wordt weleens uitgebreid met bleekselderij, tomaat, paprika, broccoli, bloemkoolblad e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die neem ik ook zo nu en dan mee! Alleen zo jammer dat het nog nooit verder is gaan groeien of zo, maar goed, de konijnen genieten er van! :yes:

Haha dat probleem heb ik hier ook! dus elke keer weer een nieuw plantje kopen:$ maar geeft niks want ze vinden onwijs lekker en het is nog gezond ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .