Ga naar inhoud

Joekel heeft gewicht verloren...


Startman

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds de koppeling is Joekel aan het afvallen. Voor de koppeling vonden wij dat hij een normaal gewicht had, al twijfelden we of hij misschien te snel aan kwam, hij is nog in de groei. Voor Juultje at hij vaak pas alles op als hij in de kooi gezet werd, omdat hij zich dan verveelde of zo, kan dat?

Op het moment dat je Juultje vast hebt, is het een bonk konijn! Ze is best zwaar voor haar maat! En dan Joekel, gister voelde ik zelfs zijn ribjes! Dat is niet normaal toch?

Juultje probeert dan ook Joekel's eten op te eten, en jaagt hem weg! Nu zal dat wel machtsvertoon zijn, maar toch niet erg sympathiek. Vanaf het begin al, dus we proberen van alles om dat te voorkomen: apart zetten, twee bakjes, etc. Daarom zijn we ze sinds een week apart aan het voeden.

Hij krijgt nu sinds gister extra biks.

Het is natuurlijk wel zo dat als je eerst Juultje voelt, die zo vol is, dat Joekel helemaal niets meer voorstelt.

Even om precies te zijn. Hij is twee weken geleden voor het laatst gewogen, en is 50 gram afgevallen. Dus niet gegroeid! Joekel is zes maanden oud.

Natuurlijk keutelt, poept en plast hij prima. Hij is levendig.

Is dit aanleiding om naar de dierenarts te gaan? Wat zeggen jullie ervan? Ik weet het even niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me geen zorgen maken...mogelijk is hij nu hij een vriendin heeft gewoon veel levendiger en achtiever en heeft hij gewoon meer spiertjes gekregen.

Bij Esther haar ram is dat bv ook zo nu. Die woonde samen met een gehandicapte voedster de eerste 2 kaar van zijn leven en is nu sinds hij een jong vriendinnetje heeft ook een ander konijn geworden, zowel qua bouw als qua karakter.

Gewoon in de gaten blijven houden dus ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joekel weegt 1569 gram, en is sinds twee weken dus niet meer aangekomen, maar 50 gram afgevallen. We denken inderdaad dat Juultje te dik is, maar daar gaan we pas aan werken zodra ze tam is, want nu ben je je vingers kwijt als je er een uitsteekt. Dat vind ik nu belangrijker.

Joekel (eindgewicht waarschijnlijk twee kilo) en Juultje (2100 gram) krijgen samen twee maal per dag biks, in totaal zo´n 250 gram. Dat is in principe iets teveel, maar het zit deels in het bakje, deels verstopt in snackbal en speeldoos e.d.

Aan groenvoer per dag ongeveer 2 takjes peterselie, een wortel, witlof of andijvie of iets anders. Niet heel veel dus, maar ze zijn ook niet heel groot. De laatste week zijn we het groen aan het afbouwen, omdat ik Joekel tussen de middag nu een beetje biks geef, en Juultje groenvoer niet gewend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm, dat is niet een beetje teveel maar ongeveer 2x zoveel als nodig :whistle2:

Als je uitgaat van 1 konijn van 2,1 kilo en 1 konijn van 2 kilo hoef je maar 100 tot 120 gram per dag te voeren.

Eten ze nog wel hooi daarnaast? De mijne zouden geen hooi meer eten bij deze hoeveelheid biks.

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .