Ga naar inhoud

Konijn ineens ziek..


Hans

Aanbevolen berichten

Dank je wel!

Iedere voorbijganger riep "Ooo wat zielig!", maar niemand deed iets toen hij in die dierenweide in de blub zat weggekropen.

Daar hou ik niet van, dus actie genomen. En daarna kom je er achter dat een knijn best veel tijd vraagt.

Maar hij doet het na wat aanloopdingetjes best heel goed, dus dan krijg je weer een hoop lol terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een vondelingetje van vier jaar in huis. Vorig jaar september ging hij steeds minder eten en viel ook af. Ik ben naar een konijnkundige dierenarts gegaan en hij constateerde flinke haken op de kiezen. Hij is hieraan onder narcose geholpen.

Ongeveer een maand later was hij 's middags nog gewoon levendig en at lekker.

Een paar uur later lag hij apatisch in de kooi. Ik heb hem toen opgepakt en zijn oren voelde heel koud aan. Ik ben toen direct naar de spoedkliniek gegaan. Zijn lichaamstemperatuur was 36!! Dit is veel te laag. De dierenarts constateerde opnieuw haken op de kiezen (een maand na operatie). Hij heeft toen pijnstillers gekregen en knapte aanzienlijk snel weer op.

De kiezen van een konijn kunnen 1 cm per maand groeien. Het is goed voor konijnen om hooi te eten om zo de kiezen te laten slijten. Maar wanneer de kiezen niet recht staan kunnen er toch haken ontstaan, ondanks de hooi ed. Dit is nu met mijn konijn aan de hand. In principe moet hij iedere maand onder narcose aan zijn haken geholpen worden, maar dat vind ik veel te vaak. Om een behandeling uit te stellen krijgt hij nu iedere dag pijnstillers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das vervelend, daar kom je niet vanaf zo.

De onze ging niet steeds minder eten, maar ineens was ie ziek, ook 36 en een beetje graden lichaamstemperatuur.

Zijn kiezen zagen er volgens de DA redelijk uit.

Hij was weer snel opgeknapt en eet weer als geen ander.

Met hooi ben ik druk bezig, hij at dat veels te weinig, maar nu maak ik het nat en doe er een theelepeltje appelmoes doorheen en daar lijkt ie nu steeds in te trappen.

Ik zal zeker, straks bij het enten, nog even naar zijn kiezen laten kijken.

Zo ik kan bekijken heeft ie nu nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .