Ga naar inhoud

Konijn ineens ziek..


Hans

Aanbevolen berichten

Gisterenochtend leek alles aardig normaal, maar tussen de middag lag "Kootje" op apegapen weggekropen en in vreemde houdingen.

Eten deed ie absoluut niet, anders vecht ie om wat groen.

Hij had ook niets anders gegeten dan anders, de kooi is schoon etc.

De DA maar gebeld en langs geweest.

Ik dacht dat ie last had van zijn darmen, het borrelde en hij keutelde niet meer.

De DA vond na onderzoek aan de buik niets wat daar op wees.

Zijn temperatuur was een beetje laag (36,2), ondanks dat we hem goed ingepakt hadden in een boodschapentas met handdoeken.

Hij heeft 2 injecties gehad (Tolfedine en Baytril), een pijnstillend middel en een antibioticum.

Ik heb een rode lamp, die moest ik een meter boven het konijn zetten om hem warm te houden.

Verder moest ik hem thuis dwangvoederen met Sience Recovery.

Dat lukte (niet enthousiast) en steeds na dat voeren kreeg ie weer ietsje meer energie om daarna weer uit te gaan rusten.

Na een uur of 3-4 begon ie zelf weer wat rond te snuffelen en zelfs wat hooi te eten.

's Avonds is ie alweer uit de kooi geweest.

Vanmorgen at ie weer groen, biks en een beetje hooi.

Hij slaapt/rust nog wel meer dan normaal, maar het lijkt erop dat ie de goeie kant op gaat.

Straks bel ik nog ff met de DA om de voortgang te bespreken.

Ik weet nu ook dat het een Ram is en nog 'compleet' is.

De DA schatte de leeftijd op een jaar of 4.

(wij wisten niks van het beestje omdat ie gedumpt was en door ons meegenomen)

Tot zover een 'ervaring'..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans...heb je je geïnformeerd naar deze DA?

De normale temp bij een konijn zit tussen de 38.5 en 39.5 graden. Hij had dus niet een beetje ondertemp... Toen Clicquot im mei een verstopping had was ze nog iets van 37 en een beetje...en de DA gaf haar maar 50% kans.

Als het een goede KK-DA was, zijn de tandjes nagekeken op haken?

Bij zo ineens stoppen met eten en keutelen en daarop volgend herstel na gwangvoeren en pijnstilling zijn er nl 2 evidente oorzaken: haken op de kiezen of teveel haar in de maag.

Alleszins hebben jullie prima gereageerd als nieuwe konijnenbezitters. Zonder zorgen en met die temp had hij het anders niet gehaald, dat kan ik je garanderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

KK-DA = konijnkundige dierenarts..

Daar ontbreekt het wel eens aan Hans..

Keutelt je konijn inmiddels al ?

Hij moet echt op gaan knappen hoor !

Een lijst met konijnkundige dierenarts vindt je hier: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/7421-konijnkundige-dierenartsen.html

En in dit topic zal je vast herkenning vinden: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/18641-misty-wil-niet-eten.html

Succes !!

En bij twijfel; raadpleeg een dierenarts. Gas of verstopping is dodelijk als je te lang wacht..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn voor het konijntje dat hij bij zulke zorgzame baasjes terecht is gekomen na zomaar gedumpt te zijn :)

Toch vraag ik me af wat de gedachtegang van de dierenarts is geweest. Baytril geef je bij een ontsteking, is niet het eerste waar ik aan denk als een konijn zo plotseling niet meer eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je je konijntje er doorheen hebt kunnen halen! Maar zou wel rekening houden met wat Caroline zegt, de verbetering zou kunnen komen door de pijnstilling en het dwangvoeren. Dan moet je er bedacht op zijn dat het evt. terugkomt.

Toch vraag ik me af wat de gedachtegang van de dierenarts is geweest. Baytril geef je bij een ontsteking, is niet het eerste waar ik aan denk als een konijn zo plotseling niet meer eet.

Sommige DA geven dat standaard, in de hoop dat het helpt.Zo was bijv. het motto van mijn vorige DA: "Af en toe een AB-kuurtje erin en dan kan ie er weer tegenaan". Mijn dieren(zat daar alleen nog maar de honden en katten) kregen dus standaard AB als ik daar kwam.(en dieetvoer) Geen goed teken vind ik:no:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb plaatselijk geinformeerd naar deze DA (zit in Hattum) en deze man leek mij zeker niet onbekend met konijnen.

Waarschijnlijk omdat de DA geen directe oorzaak kon vaststellen heeft ie die 2e spuit gegeven met Baytril.

Hij heeft de tanden en kiezen als eerste nagekeken: tanden in orde kiezen in "redelijke staat" (niet dramatisch).

Gas of ophoping kon hij niet ontdekken, daar leek hij zeker van.

Haar in de maag zo zomaar gekund hebben, hij verhaart best wel de laatste tijd.

Die ondertemperatuur kon hij verder niet echt verklaren, maar ik moest hem thuis warm houden met een warmtelamp.

Dat hebben we een avond vol gehouden en sindsdien is ie aardig actief.

O ja, gisteravond begon ie al met keutelen en dat werd met het meer eten evenredig meer.

Ik krijg hem slecht aan de hooi, dat eet ie wel maar minimaal.

Ik moet hem zeker een middag zonder biks houden wil ie een beetje nemen. Verder lijkt ie "uitgehongerd" zo allert is ie als je in de buurt komt en hoopt dat je wat lekkers hebt..

(ik heb de hoeveeldeid biks gereduceerd tot 2x 25 gram per etmaal)

Hij krijgt ook wel groenvoer, maar niet echt veel.

Ik heb nu kruidenhooi gehaald, maar dat maakt ook niks uit.

Moet ik hem op die 50 gram biks houden en dat hard volhouden zodat ie toch uiteindelijk meer hooi gaat pakken?

Of zijn er konijnen die liever vemageren dan hooi eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh...ja...die zijn er helaas...

Een ok alternatief voor hooi zijn gedroogde kruiden. Wel wat duurder, maar bevat net zoveel vezels natuurlijk. Je moet maar eens kijken in een grotere dierenwinkel of op zooplus (grotere zakken). Hier begaan ze bv een moord voor gedroogde paardebloem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag gekruid hooi gehaald met paardenbloem (Happy-Home).

Maakt hem niets uit.

Ik lees hier wel eens dat konijnen hooi verslinden..

Andijvie, witlof en wortel is ie gek mee. Appel ook, maar dat geven we erg beperkt.

Witlof en andijvie krijgt hij elke dag van elk ca. 2/3 bladen en een schijfje winterpeen (2x 1cm dik).

Is dat goed of moet dat anders?

Ik zal hem nu niet teveel onthouden omdat ie gisteren ziek was, maar ik ga toch verder bijhouden hoeveel hooi ie straks neemt als ik de Biks nog wat reduceer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi met paardebloem moeten ze hier ook niet echt...paardebloem alleen eten ze wel. En dat eten ze echt graag.

Ik vermoed dat aangezien hij in een weide geleefd heeft, hij wel wat groen verdraagd. Je mag dat dus best opvoeren als je wil of wat uitbreiden. Hier eten ze veel peterselie (is trouwens goed tegen bv gas) en basilicum, munt, dille. Verder selder, pain de sucre...er zijn zoveel groenten die ze graag lusten.

Ik denk als ik het zo lees, dat het wel teveel haar zal geweest zijn,ze krijgen dan een gevoel van een gevulde maag en eten minder. Dan gaat het voedsel in de darmen gisten, krijgen ze pijn en stoppen ze met eten, de darmen vallen stil. Normaalgezien voelt een DA dan tenminste een beetje gas in de darmen. Een verstopping voelen ze idd niet als die aan de maaguitgang zit.

Je kan eventueel vers (!!!) ananassap geven, dat lost het voedsel om te haarmassa op en helpt dit soort problemen te vookomen. Je kan dat geven zodra je ziet dat de keutels veel haar bevatten of groter of kleiner worden. Ipv ananas kan je ook prozyme kopen op het internet ,dat zijn dezelfde enzymen maar in poedervorm en is makkelijk over groenvoer te strooien.

Alleszins ben ik niet 100% zeker. Alle konijnen zijn anders en sommige stoppen al met eten van zodra de tanden niet meer perfekt staan. Andere konijnen blijven eten tot ze vij wijze van spreken sterven aan de vergiftiging door een abces wat die haken veroorzaakt hebben. Hou hem dus in de gaten. Als hij nu weer 100% en volgende week stopt hij weer met eten...hou dan die kiezen als mogelijke oorzaak in je achterhoofd.

Is hij ondertussen al mooi aangekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keutels zien er normaal uit, geen haar.

Maar dat had ik dan eerder moeten bekijken.

Als het de kiezen zouden zijn dan stopt hij toch niet in één moment met eten en keutelen?

Van zoiets zou je denken dat het op langere termijn komt.

De kiezen zijn volgens de DA niet "nieuw" meer, maar nog geen probleem. De tanden staan goed.

Hij wordt niet zwaarder, ook niet lichter. Ik denk doordat het stabiel blijft gewoon zo bij hem hoort. Hij is nu eenmaal niet groot.

Ik heb inmiddels 3 soorten hooi in huis... Ik probeer hem wel te laten wennen door de biks in hele kleine beetjes te geven. Dan neigt hij er naar om wat hooi te nemen.

Ik heb gewone biks (merkloos uit de dierenwinkel).

Ik vond op internet wel biks van Hopefarm's (superkorrel), daar schijnen extra vezels in te zitten.

Misschien is dat een optie als aanvulling voor de spijsvertering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat met die kiezen kan wel hoor...ze stoppen dan niet met eten omdat hun kiezen pijn doen...

Wat wel gebeurt is dat ze bv minder gaan eten omdat dat lastig gaat of vervelend is. Door dat minder eten, gaat de darm trager werken (konijnen zijn daar enorm gevoelig aan) het onverteerde voedsel in de darm kan dan gaan gisten (die geluidjes kunnen daar een teken van geweest zijn)

Door dat gistingsproces onstaan gasbelletjes die in de darmen heen en weer dansen en DAT veroorzaakt bij een konijn hevige pijn en door die pijn, stoppen ze plots met eten.

Wat ik gek vind... d DA zijn opmerking dat de tanden niet meer "nieuw" zijn... Konijnentanden groeien zo ontzettend snel (ik weet niet meer precies maar het is zo'n 1mm per week) dat een konijn nooit "oude" tanden heeft...door het kauwen slijten ze de tanden steeds af , dus het bovenste deel wordt elke week "weggegeten" zeg maar. Net daarom is het zo moeilijk om een konijn zijn leeftijd te bepalen, dit kan niet aan de hand van het gebid.

Verder kan een DA nooit helemaal in de bek kijken,de tong zit in de weg om de achterste kiezen te kunnen zien. Bij erge haken kan je dat wel eens horen als je het niet kan zien. Als een DA dan de kaken over elkaar wrijft, hoor je een soort van knarsen, wat er niet zit bij een gezond gebit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is niet minder gaan eten. 's morgens viel ie nog aan op andyvie en witlof en tegen de middag vond ik hem op apegapen.

Het is dus snel gegaan.

De tanden:

Zo heb ik het niet geschreven, ik schreef dat de tanden prima zijn en de KIEZEN minder, maar dat zou volgens hem het probleem niet zijn.

Hij heeft zorgvuldig gekeken met z'n lampje in de bek (en mogelijk ook de tong opzij geduwd met het lampje?).

Wat is er aan de kiezen te doen als ze in de toekomst wel echt minder worden / haken krijgen?

Of is hooi hier een preventief middel tegen?

Ik geef hem nu wat meer groente en minder Biks.

Ik heb nu ook meer hooi in de kooi zelf gedaan, uit die ruif eet hij niet echt en nu zie ik hem regelmatig hooi zitten knabbelen.

Hij leert het mss nog wel eens...

De dierenwinkel verkoopt Hope Farms biks in hun eigen verpakking. Ik heb het vanmiddag gevraagd.

Maar dit zullen niet de brokjes zijn van dat merk met extra vezels.

Ze hadden er wel SS liggen, maar dat is errrug duuurr.. (6x duurder dan gewone biks!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe mijn best om hem aan het hooi te helpen, gaat uiteindelijk wel lukken. Hij doet het al beter.

We zullen zien.. hij heeft het in elk geval beter dan toen in de dierenweide en hij is enthousiast.

Als hij los rond loopt dan wil hij liever niet aangeraakt worden, hij loopt dan weg.

Soms krijg je hem dus mooi zijn kooi niet in, alleen als hij er zelf zin in heeft...

Als hij geen honger heeft dan krijg ik hem ook niet naar de kooi gelokt.

In de kooi kan ik juist alles doen, daar doet ie niet moeilijk over.

Eigenwijze beestjes...

Onlangs heeft ie gepiest, 2x in 2 dagen op de vloer bijna op dezelfde plaats.

Komt hij op zijn eigen lucht af en herhaalt hij dat gedrag dan?

Ik heb het behoorlijk grondig schoongemaakt, maar blijkbaar neemt ie die zelfde plek steeds in?

Met welk heftig middel haal je die geur weg (zonder het karpet te verknoeien / te bleken..).

Beetje off-topic, maar ik was hier toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja konijntjes kiezen vaak een vaste plek om te keutelen/plassen.

Wat je kan doen is daar een wc-tje neer te zetten, zodat je konijntje zijn behoeften daar in doet.

Ik gebruik altijd azijn voor het kuisten van urinevlekken. Mijn konijntjes zitten wel buiten, dus ik weet niet zo goed of het de geur ook helemaal weg doet. En denk ook niet dat azijn zo goed is voor je karpet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis één gebiedje, met de kont tegen de bank aan (waar hij niet op mag..?!) en piesen.

Vandaag had ik hem net op tijd door (ik zag het aan zijn houding) en duwde hem zachtjes weg, toen gooide ie nog wel net een paar druppels rond.

Als ik er een kartonnen leeg biertray bak neerzet gaat ie er mooi naast zitten..

Ik neem gewoon ook schoonmaakazijn (dat is niet schadelijk voor stof / vloerbedekking). Maar ik denk dat hij zich daar weinig van aantrekt.

Eén keer zat ie lief op schoot en liet ie alles leuk over mijn broek lopen, lekker warm...

Het is wat dat betreft weleens onvoorspelbaar, vaak zit ie keurig in de kooi op het toiletbakje en ineens gaat ie er steeds net naast zitten keutelen.

Plassen ook ineens er naast, maar nu al weer dagen keurig in het bakje.

Nieuws:

Ik doe mijn best om hem aan het hooi te krijgen, zoals eerder geschreven.

Dat blijkt erg wisselend, de ene dag neemt ie het zelf (weinig) en de andere dag helemaal niet.

Vandaag hooi nat gemaakt en een heel klein beetje appelmoes doorgemengt. Dat samen met wat heel klein gemaakte groenten at hij mooi enthousiast op!

(Appelmoes is zoet, is suiker, weet ik. Maar ik doseer erg weinig)

Nu kijken of dit blijft werken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee hoor! Een klein beetje zoetigheid per dag mag best en als later blijkt dat hij zo echt hooi eet, is het alleen maar gewonnen. Desnoods minder je dan een beetje in zijn biks en zo trek je dat wel weer recht ;)

Die "druppeltjes" kan ook sproeien zijn... het ene konijn is als het ware een tuinslang en het andere druppelt wat in het rond. Maar vooral omdat hij op je schoot geplast heeft, zou ik zeggen...territorium markeren. Met een castratie is dat trouwens opgelost...

Wat jullie persoonlijke situatie betreft, vind ik het een enorm compliment dat hij op jou plast...klinkt raar, maar konijnen plassen ook wel op elkaar om elkaar te markeren met elkaars geur en als teken van "binnen de groep" te behoren.

Je konijn heeft jou als dusdanig gemarkeert en het is eigenlijk toch heel wat dat een verwaarloost en "getraumatiseerd" prooidier jou zodanig vertrouwd dat je er voor hem helemaal bijhoort. Na al het werk en de tijd die jullie in dit dier gestoken hebben, is dit eigenlijk een beloning in konijnentaal ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zonet hooi nat gemaakt een klein theelepeltje appelmoes erdoorheen en hij zit nu al een kwartier 'hooi plus' te knagen!

Hoe koop je een konijn om...

Ja 'lekker' die beloning... Ik beloon hem daarna niet omdat ik mij direct ging verschonen, het was een flinke plas.

Maar ik had zoiets al ergens eerder gelezen dat het een soort van compliment is als een konijn op je schoot plast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .