Ga naar inhoud

Koude oren


Flibberke

Aanbevolen berichten

Ik denk dat je hun oren kunt vergelijken met onze handen en voeten, als wij het iets kouder krijgen trekt aan onze handen en voeten als eerste de warmte weg om warmte te kunnen verzamelen op "belangrijkere" plaatsen van ons lichaam, zo zullen nijnen dat met hun oren doen. Wanneer zij het dus iets minder warm hebben, gaat de warmte uit hun oren om belangrijkere delen van hun lichaam warm te kunnen houden. Leg ik het zo goed uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Volgens mij zijn de oren van een konijn ook juist om af te koelen net als bij een olifant of een wilde woestijnhaas.

De bloedvaten liggen heel dicht onder de huid en dan koelt het bloed sneller af en daalt dus de temperatuur van het dier.

Heeft een konijn een gewone goede temperatuur dan is het voor hem dus niet nodig om zijn bloed te laten afkoelen en stuurt zijn lichaam automatisch minder bloed door de oren zodat hij op temperatuur blijft.

Als een konijn oververhit is moet je ook zijn oren natmaken zodat hij makkelijker kan afkoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies.. wat danaantje zegt. Maar wat Rian zegt klopt ook. Als de omgeving kouder is zijn de oren het vaak ook, maar dan kan je konijn zelf nog steeds welk lekker warm zijn hoor! Als de oren heel warm zijn heeft je konijn het zo warm dat het lichaam best wel wat warmte kwijt mag en dat via de oren afvoert.

Als je echt wilt weten of je konijn warm genoeg is, voel je bij de aanzet van oren, in het nekje, dat is vaak de warmste plek aan de buitenkant. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .