Ga naar inhoud

Zere hakjes bij rexkonijn


Bobbie

Aanbevolen berichten

Mijn rex Snoes heeft last van zere hakjes. Dit ondanks dat ze echt alleen op zand en stro zit.

Vanavond viel het mij op dat ze haar voet omhoog hield tijdens het eten en toen ik het bekeek bleek ze een open plekje te hebben. Ze had al wel kale hakken maar ik heb het nog niet eerder stuk meegemaakt.

Wie weet hier een goede oplossing voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel lastig...

Ik heb op de boerderij ook een konijn (een grote Rex) met kale hakken.

Dit konijn zit ook idd met zijn volle gewicht op zijn hakken.

Ik hoop echt dat het bij kale hakken blijft anders zie ik het somber in....

Ik zou hem een goeie pijnstiller geven, meestal is pijn de reden dat ze het "opmerken" dat er iets zit en dat ze eraan gaan bijten.

Mijn konijn staat op een strak dieet om hem zo slank mogelijk/niet te dik te laten zijn, dat er zo min mogelijk gewicht op zijn poten rust. en natuurlijk een schoon hok, ik mest de plashoek iedere dag uit en hij heeft een dikke laag zaagsel.

Succes.

aangepast door josti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar er nog nooit aan zien bijten. Ze zit trouwens binnen ook op hooi.

Ze had dit probleem ook al toen ik haar kreeg, volgens haar vorige verzorgster (ze komt van een kinderboerderij) heeft ze het altijd gehad, en daar lag het ook zeker niet aan de bodembedekking.

Ondanks haar zere hakjes is ze wel vrolijk en blij. Ze ontziet de hakjes verder ook niet.

Ik ben er niet zo wild van om haar medicijnen te gaan geven, ik wil liever de pootjes behandelen.

Nu bedacht ik mij gisteren dat ik bij mijn paard wel groene klei op oppervlakkige wonden smeerde, misschien zou ik dat kunnen proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn knaagt, wat bevestigd wordt door de wondjes, dan moet je wel ingrijpen want dan is de kans groot dat het erger wordt en resulteert in ontstekingen of erger...Persoonlijk ben ik van mening dat je er beter op tijd bij kunt zijn, dus eigenlijk onder het mom van 'voorkomen is beter dan genezen' want het is een verschikkelijk hardnekkige aandoening...

Als je toch alleen zalfjes wilt gebruiken (dus geen orale medicatie) zou ik gaan voor terracortril zalf...Maarrrrrrr je konijn mag deze zalf er niet aflikken dus moet je er voor zorgen dat hij minstens 15minuten geen kans heeft om dat te doen...Dermiel, sudozalf of calendulazalf kun je ook proberen, maar bij mij werkte dat voor geen meter

Als je toch 'echte' medicatie wilt, kun je baytril geven omdat dit tegen ontstekingen werkt en als pijnstiller metacam, dat ook ontsteking-remmend werkt...Mocht dit ook niet werken, dan kun je duplocilline injecties geven maar niet elke dierenarts doet dit of heeft dit op voorraad...Bij mij heeft een combinatie van dit alles tot bijna geheelde voetjes geleid, inclusief teruggegroeide haartjes, afgezien van inderdaad die hakjes die rood blijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit had ik ook van jou in het andere topic gelezezen. Maar die terracortril bevat hormonen (hydrocort) en daar ben ik niet zo wild van. En metacam geven zie ik ook nog niet zo zitten net als de Baytril, wat gewoon een antibioticum is en de weerstand ondermijnt. En ik zie niet zo in waarom je bij zoiets een AB zou moeten gebruiken.

Het is voor het eerst dat ik het open zie. Ze heeft altijd wel kale plekjes maar er groeit ook steeds wel weer haar terug. Haar andere pootje is veel kaler geweest en die ziet er nu weer best goed uit.

Het is geen grote open wond, eerder een smetplek, vandaar ook mijn groene klei idee, wat net als zinkzalf de plek droogt. De klei is eigenlijk een nepkorstje als het droog is. Zalf zie ik ook weer niet zitten, dat is een 'zachte heelmeester' (maakt stinkende wonden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden ab te geven bij dit soort problemen is omdat de poten echte infectie trekkers zijn.

Een open wond kan zomaar een infectie het lichaam binnen laten die zich niet eens kenbaar hoeft te maken via de poten, maar een stille moordenaar in het lichaam is.

Daarnaast hoeft sore hocks niet aan de ondergrond te liggen, maar kan het ook zeker een erfelijk probleem zijn.

In ieder geval altijd proberen een zo zacht mogelijke ondergrond te hebben en daarnaast je konijn op een goed gewicht te houden.

Elk grammetje teveel is een grammetje extra wat op de pootjes rust

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden ab te geven bij dit soort problemen is omdat de poten echte infectie trekkers zijn.

Oké, maar als het een chronisch probleem is kan je moeilijk steeds de zelfde AB gaan geven lijkt mij.

Het moet bij haar dan wel een erfelijk probleem zijn, omdat er volgens mij geen andere faktoren zijn die het kunnen veroorzaken.

Anders dan de FH die hun hele voet gebruiken bij het lopen, loopt/hupt zij alleen op het eerste gedeelte van de voet, ze belast het dus niet.

Alleen als ze zit, dan rust dat gedeelte wel op de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet per definitie een chronisch probleem in de zin van dat het nooit overgaat...Het kan wel degelijk helen en dan zelfs wegblijven maar het is gewoon lastig om op dat punt aan te komen...Wij kunnen op krukken lopen mochten we een voet echt moeten ontzien, maar nijnen doen alles met de voetjes...En in theorie mag baytril en metacam levenslang gegeven blijven worden alleen uiteraard beter van niet...Ik ben nou ook af aan het bouwen met de metacam, dus nog maar 1x per dag...Het is dan een afweging die je zelf moet maken: óf wel metacam dat schadelijk kan zijn voor de binnenkant óf de zere voetjes door laten pruttelen met grote kans op infecties en ontstekingen dus tja:S

En je moet het zelf weten hoor...Ik raad je alleen aan wat de DA mij heeft aangeraden en wat dus ook heeft geholpen..Mireille heeft al uitgelegd waarom je een AB zou moeten gebruiken...Maar misschien dat sokjes alleen ook voldoende is..Bij Baby werken de sokjes absoluut wel, maar ik weet natuurlijk niet of het alleen aan de sokjes ligt of een combinatie van alles is...Ik hoop in ieder geval voor je dat het snel overgaat en dan ook wegblijft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .