Ga naar inhoud

Kraag tegen hechtingensloopacties


zomertje

Aanbevolen berichten

Lyra is vandaag gecastreerd. Ze heeft daarna een kraag om gekregen omdat ze bang zijn dat ze aan de hechtingen zou gaan zitten. Ze wil dat ding echter met geweld van haar kop krijgen. Als ik haar een lofje voorhoud dan wil ze die wel eten, maar verder is ze alleen maar bezig met die kraag. Hij moet minimaal 3 dagen om blijven, dus ze zit er nog even aan vast.

Hebben anderen dit ook meegemaakt?

Ik durf hem ook niet af te doen, ben bang dat ik hem niet meer omkrijg als blijkt dat ze toch aan die hechtingen gaat klooien. En ik vind het nu zielig :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gehoord dat mensen een soort truitje maakten om te voorkomen dat ze aan de hechtingen gaan bijten, net als dat ze bij honden wel eens doen. Voor een groot konijn kun je misschien een ieniemini rompertje kopen, een gaatje voor de staart erin maken, en voila. Voor een klein konijntje voldoet een giga sok met wat extra gaten erin. Zorg wel dat ie absoluut niet te strak zit, en let erop dat het konijn ook niet met alle geweld het truitje uit wil, dan kan ze zich misschien bezeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sommige konijnen ervaren idd stress van een kap.

Wat Lieke al aangaf is dat er ook vaak een soort truitje gebruikt word om knabbnelen aan hechtingen te voorkomen.

Trouwens krijgen niet alle gecastreerde konijnen een pakje en kap om of aan. Alleen als ze ook écht aan de hechtingen knabbelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomertje, ik zou het risico niet wagen. Als ze aan die hechtingen gaat zitten ben je verder van huis. De wond kan open gaan en gaan infecteren, de infectie kan dan ook naar binnen gaan omdat de wond nog vrij vers is, dat moet je echt niet laten gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem er af halen... je bent de allereerste op BB die standaard een kraag meekrijgt. Normaalgezien gebeurt dat bij konijnen nooit omdat dat teveel stress meebrengt. Enkel als de dieren echt aan de wond gaan knagen wordt als laatste redmiddel wel een kraag gebruikt, maar ook niet bij castraties omdat je daar idd betere andere middelen hebt, zoals een kous, waardoor ze er ook niet bij kunnen.

Bij een rammetje heb je bv geen keuze, als hij de wonde openbijt moet daar wel een kap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem er af halen... je bent de allereerste op BB die standaard een kraag meekrijgt. Normaalgezien gebeurt dat bij konijnen nooit omdat dat teveel stress meebrengt. Enkel als de dieren echt aan de wond gaan knagen wordt als laatste redmiddel wel een kraag gebruikt, maar ook niet bij castraties omdat je daar idd betere andere middelen hebt, zoals een kous, waardoor ze er ook niet bij kunnen.

Bij een rammetje heb je bv geen keuze, als hij de wonde openbijt moet daar wel een kap.

Ik heb hem vanochtend eraf gehaald omdat ze uit zichzelf niet ging eten. Maar binnen een half uur zat ze al aan de hechtingen. Vervolgens heb ik geprobeerd om zelf een sok te maken, alleen die komt niet op de juiste plek terecht en ze probeert die er net zo hard af te slopen. Daarna heeft ze weer aan die hechtingen gezeten ondanks dat ik haar elke keer zat af te leiden dus uiteindelijk heb ik die kap toch maar weer om gedaan. Ze heeft in ieder geval weer een paar blaadjes lof gegeten. Ik voer d'r nu met de hand. De kap moest volgens de DA minimaal 3 dagen om, dus maandagavond gaat ie er af. Maar dan kan ze dus nog aan die hechtingen gaan klooien.

Ze heeft trouwens energie genoeg, overal aan bijten als ze de kans krijgt.

Ik ga zo wel ffies de DA bellen voor advies en eventueel een alternatief.

aangepast door zomertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag eens aan de dierenarts of ze niet tubigrip hebben..... dat is elastisch en heb je in verschillende maten.

Mogelijk dat dat goed op maat te knippen is.

Begon ze echt aan de hechtingen te knabbelen of alleen te likken?

Te knabbelen helaas. Maar ze zit nu uit zichzelf brokjes te eten en heeft uit het flesje gedronken :) Daar ben ik al heel blij om.

Ik heb een stuk van die kraag afgeknipt zodat ie een stuk smaller is geworden en ze dus makkelijker overal bij kan behalve bij d'r eigen buik. Ze lijkt nu ook minder gefrustreerd, ze wil zich alleen wassen en dan zit ie soms in de weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou nog even melden dat het prima gaat met Lyra. Ze is nu al weer bijdehand en probeert weer uit te breken. Van mij moet ze nog tot vrijdag (een week na castratie) rustigaan doen maar ze is het daar zelf echt niet mee eens. Op zich wel goed, want ze heeft er blijkbaar niet zo heel veel last van. Haar eetlust is ook weer prima, alles gaat met smaak naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .