Ga naar inhoud

Bactrimel


Snoef

Aanbevolen berichten

Zoals vermeld in een ander topic, heeft Mickey een irritatie in de luchtwegen en heeft ze bactrimel daarvoor gekregen...Nu merk ik sinds een dag of 2, dat Mickey kleinere keuteltjes heeft dan voorheen...Zou dit een gevolg kunnen zijn van de stress bij de DA en de stress van 2x daags bactrimel geven? Zij heeft namelijk een enorme hekel aan dwangvoer. Of is kleine keutels een gevolg van bactrimel?

Ze eet wel en ze loopt ook al heb ik het idee dat ze sinds het bezoek aan de DA en het dwangvoeren, net wel iets minder eet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat bactrimel geen invloed heeft op de ontlasting, maar mijn konijnen zijn de jouwe natuurlijk niet! Wel weet ik dat bactrimel ook veel wordt gegeven bij ontstekingen aan het maagdarm stelsel, dus ik vermoed eigenlijk dat dit juist geen problemen moet geven aan de ontlasting. De stress kan heel goed zorgen voor vervelende toestanden in de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het bij andere konijnen is, maar Mosterd is sinds deze week weer enorm aan het verharen. Echt niet leuk meer, als ik hem aai vliegt het haar in het rond (en in mijn neus :s). Misschien dat de kleine keuteltjes daar mee te maken hebben, dat Mickey ook aan de halfjaarlijkse vachtwisseling is begonnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine keutels zijn eigenlijk een teken van vertraagde of slechtere darmwerking. Dat kan omdat ze minder eten door verharing, maar ook bv als een er verstoring van de darmflora is door oa antibiotica. Nu zou deze antibiotica redelijk positief zijn voor de darmen, dus daar zou het niet echt van mogen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden de kleinere keutels dan een gevolg kunnen zijn van minder eten? Dus eigenlijk: minder eten = kleinere keutels?

Klinkt ergens wel logisch maar weet niet of dat ook bij konijnen zo werkt...Ik merk wel echt dat haar eetlust achteruit is gegaan maar ze eet wel en ze loopt ook gewoon vrolijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan idd. Minder eten zorgt voor minder stimulans van de darmen. Vezels zorgen ervoor dat de darm in beweging blijf. Als ze minder eetlust heeft, zijn die kleinere keutels daar dus een gevolg van.

Ik weet dat op het forum vaak gezegd word dat kleinere keutels een voorbode van verstopping zijn, maar dat klopt dus niet helemaal. Ingeval van verharing worden de keutels net zo goed groter door de hoeveelheid haar die onverteerd weer naar buiten komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze het vezelrijke SS dan gewoon blijft eten, maak ik me maar niet al te druk...Zodra ik merk dat ze een inzinking krijgt, zal ik weer beginnen met de cisaral en primperan (mits dat mag in combinatie met bactrimel) maar dat doe ik liever niet want alleen de bactrimel levert al genoeg stress op

Merk trouwens niets van een verharende mickey, dus denk niet dat dat het is

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lia: Ik DACHT dat konijnen ook gewoon door stress kleinere keutels konden gaan produceren...Maar weet niet of dat een direct gevolg is of dat het dan meer een gevolg is van minder eten door stress en dáárdoor kleinere keutels...Weet wel dat mensen last kunnen krijgen van dunnere ontlasting ten gevolge van stress :D :D

@Rian: Mickey is een vrij klein nijntje dat soms last heeft van inzinkingen (alhoewel het de laatste maanden niet meer is gebeurd) en mijn DA raadde toen aan cisaral en primperan te geven om de boel weer op gang te krijgen...Ik lieg niet als ik zeg dat bij haar 1 of 2x geven dan meestal voldoende is om d'r weer aan het eten te krijgen, maar als het een echt ernstig iets is, dan is het ongetwijfeld nodig het langer te geven dus echt representatief is het niet..Zij weegt 1,8kg en ik moet dan 2x daags 1ml geven van beide producten...Bedoel je het zo??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mickey heeft na een paar maandjes nergens last van te hebben gehad, vanmorgen weer even een inzinking: Ze wilt niet eten en zit stil in een van haar mandjes...Nu wil ik het even afwachten want het kan zomaar dat ze dadelijk wel weer gaat eten maar voor het geval dat: Weet iemand of bactrimel samen met cisaral (en/of primperan) gegeven mag worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Mickey vanmorgen even een buikmassage gegeven...Vind het dan wel super moeilijk om te peilen of ze het nou waardeert of dat ze meer van schrik verstijfd is...Ik zag echter dat ze behoorlijk veel pijn had want ze gedroeg zich echt niet zoals normaal en dus heb ik in overleg van met de DA een klein beetje primperan en cisaral gegeven...Wonder boven wonder doet ze nu weer d'r ding inclusief eten, keutelen en plassen...Zo weet ik dus niet of het nou eigenlijk iets is dat na een paar uutjes overgaat of dat het een combinatie is van medicatie + massage...maar dat maakt ook niet zoveel uit, kan er toch niet tegen om haar pijn te zien lijden dus alles is goed als ze maar beter wordt...

Merkte wel dat haar geknor echt erger was toen ze ook pijn had..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een buikmassage helpt, merk je onmiddellijk. Vaak gaan ze vlak erna keutelen of eten.

Soms lukt het van de eerste keer, soms duurt het 3-4 beurten voordat je het juiste plekje hebt en het weg is. Denk ook dat je de buik van je konijn moet leren kennen. Bij ons voelen de buikjes van de 2 echt verschillend aan. Clicquot haar buik is altijd zachter en haar kan ik "dieper" maseren dan Merlot die heeft altijd een hardere buik (meer spieren denk ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .