Ga naar inhoud

wortel en diarree


Lente

Aanbevolen berichten

Hoi, hier ben ik alweer met een vraag :$

Ik heb gisteren mijn nijn voor de 1ste keer wortel gegeven, een klein stukje maar, +- 1cm had ik van een wortel afgesneden, ze at het met plezier op. maar deze morgend lag heel haar kooitje vol diarree. ze is sowieso al ni zindelijk, haar keuteltjes liggen elke dag overal verspreid maar nu dus met die diarree hing heel haar kooi vol. heb dus heel de kooi proper gemaakt maar nu hangt Floushke zelf ook vol diarree aan haar pelske vanachter.

dus:

- moet ik haar wassen? of maakt ze zichzelf proper?

- indien ik haar moet wassen? hoe doe je dat?

- mag ik haar nu nog wortel geven of kan ze er gewoon

niet tegen?

- hoelang kan diarree aanhouden bij nieuwe

groenten/fruit?

Zo, dat zijn al een paar vraagjes.

Hopelijk snel raad!

Groetjes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zal inddd de achterkant moeten schoonmaken vn je nijn ,dit doe je in een bakje met lauw water ,afspoelen en dan goed drogen ,of je kan het proberen met baby doekjes ,

ik zou nu maar ff wachten met wortel of iets dergelijks te geven ,en des te meer hooi voeren ,zodat die diaree over gaat ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Anouk en vul even aan... Hou haar extra in de gaten, als ze vandaag nog diaree heeft, moet je even naar de DA. Het is voor 100% mogelijk dat dit van de wortel is, maar als het zo'n klein stukje was,mag ze echt maar even diaree hebben. Kleine konijntjes zijn gevoelig aan coc en ik zou niet willen dat je diaree van wortel denkt te zien (wat niet erg is) enhet coc is, waar je mee naar de DA moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose

coccidiose komt meestal voor na stress of verminderde weerstand, jonge konijnen zijn hier ook erg gevoelig voor, bijvoorbeeld na de verhuizing naar een nieuw baasje. Bij coccidiose tarten kleine parasieten de darmen en lever van je konijn (maar ook van andere dieren) aan.

Het begint met diaree, als het ernstiger is waterige ontlasting en zelfs bloed in de ontlasting. Het konijn eet niet meer, drinkt niet meer, valt af en droogt uit.

Coccidiose kan behandeld worden met verschillende medicijnen. Het meest effectieve middel bij konijnen is toltrazuril. Als jouw konijn coccidiose heeft is het erg belangrijk de omgeving goed schoon te houden. Onstmet het hok regelmatig en haal elke dag de keutels van het konijn (ivm herbesmetting) elke dag weg en verschoon elke dag het hooi en drinkwater. Maak ook de drink en eetbakken goed schoon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar net even nagekeken, ze heeft na het schoonmaken van haar kooi nog een paar keer kaka gedaan maar nu zijn het terug normale keuteltjes. dus de diarree is nu blijkbaar weg.

zou dit dan toch van de wortle zijn?

ik heb haar kooi daarstraks helemaal ontsmet, alles afgewassen, eetbakje, drinkbakje, toiletje, alles is proper.

behalve het konijn, daar ga ik me dadelijk mee bezig houden als mijn dochter in bed zit :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen hoor, dan heb je een konijn met erg gevoelige darmpjes...

De keutels zijn nu normaal, ok prima. Als ze nu later op de dag weer diaree heeft, weet je zeker dat je naar de DA moet. Dat vergemakkelijkt de situatie.

Laat ze ook voldoende drinken, desnoods uit een schaaltje dat ze niet uitdroogt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke nu weet ik waar ik op moet letten, ze drinkt nog steeds genoeg en eten doet ze ook goed, ze heeft haar bakje al helemaal leeg van deze morgend dus das geen probleem.

Ik zal haar in ieder geval extra int oog houden.

Heb haar net proberen schoon te maken, dat viel tegen! heb zo goed mogelijk met babydoekjes alles weg te krijgen maar Floushke vond dat helemaal niet leuk, heb ze dus bijlange niet helemaal proper gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zet haar gewoon met haar kont in een bakje met lauw water en laat ff weken ,wrijf je er ff door met je handen en probeer je het zo schoon te krijgen ,als het droog is daarna kan je het borstelen dan krijg je het ook vaak goed weg ,nu is het weer niet zo warm ,maar in de zmomer is het echt noodzaak dat je dit heel goed schoonmaakt bij je nijn ,ivm met maden ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn lieve nijntje is weer helemaal proper! Ik heb haar poepke even in de week gezet in een kommetje met lauw water en beetje nadien gewassen, nu is ze weer als nieuw.

Das dus weeral opgelost!

Wil dit zeggen dat ze nooit tegen worteltjes ga kunnen? Hoe bouw je zoiets eigenlijk op?

want nu heeft ze daar diarree van gekregen, gaat dat de volgende keer ook zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel vervelend dat je nijn zo gevoelig is voor wortels :(

ons nijn eet hele wortels zonder enig probleem (gelukkig maar) binnen 5 minuten zijn ze weg haha

kan misschien ook komen dat ze misschien niet goed schoon waren? Ik was altijd de wortels met een groente borsteltje.

nou ja, gelukkig is je nijn weer oke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .