Ga naar inhoud

Nijn naar de DA.


lianne

Aanbevolen berichten

Ik kwam net thuis en tot mijn verbazing heeft Nijn zijn biks vrijwel niet aangesproken( hij heeft hooguit 10 gram op), de ruif zit nog vol.... Dat kan gewoon niet goed zijn. Peterselie wilt hij wel, maar met mate. In ieder geval liggen er nog wel verse keutels in het hok, en is hij verder gewoon actief en alert.

Heb dus net met de dierenarts gebeld, en we vinden het beide verstandig om morgen onder narcose te kijken of het zijn kiezen zijn, vooral omdat ik absoluut zijn wangen niet aan mag raken momenteel. Morgen om 8.30 word hij verwacht, met zijn biksjes en hooi aangezien hij nog even daar zal moeten blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gelijk onder narcose?

Mijn da probeert het eerst altijd zonder te doen. Mijn konijn (die ik nu niet meer heb) liet dit altijd trouw toe, zelfs het knippen van de tanden en kiezen. Mijn da doet dit altijd met z;n 2e het konijn word dan zeer goed in de gaten gehouden en als het konijn veel te druk word of teveel stress ervan krijgt dan word het konijn onder narcose gebracht. Wat is bij jou de reden dat ze direct narcose gaat krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was inderdaad wel schrikken... Maar het komt allemaal wel goed.

Hij gaat inderdaad gelijk onder narcose, mijn Nijn is een erg druk konijntje wat behoorlijk wat kracht in zijn kleine lichaampje heeft. Stress komt niet in zijn woordenboek voor gelukkig, hij springt normaliter tegen de dierenarts op alsof hij een oude vriend weer ziet.

Ik heb hem net een papje van zijn biks gegeven(geen dwangvoer!), wat erg gewillig naar binnen ging. Rest staat nu op een schoteltje, maar meneer heeft toch maar besloten om eens hooitjes te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het denk ik niet helemaal...

Is dit de eerste keer dat hij zijn bakje niet leeg eet? Of gebeurt dit vaker?

Hoe lang had Nijn niet gegeten ?

Want hier eten ze ook wel eens wat minder... Maar zolang ze keutelen en actief/alert zijn, maak ik me niet zo'n zorgen... Als het al wat langer duurt kan ik het me heel goed voorstellen hoor! Vooral ook omdat hij nu wel redelijk eet. Narcose is tenslotte ook niet zonder risico..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet wel, maar moeilijk. Blijft lang met eten in zijn bek zitten en komt er half afgekloven uit of ik moet het er uit halen, eet vrijwel niks en heeft afgelopen nacht ook voor zijn doen vrijwel niks gegeten, paar biksjes en geen hooi.

Ik weet dat narcose niet geheel zonder risico is, maar momenteel is hij nog relatief gezond en zal het hopelijk minder impact hebben dan dat het op een moment komt dat hij echt niet meer eet. Ik ken mijn nijn wat dat betrefd inmiddels goed genoeg om te weten dat het nu niet goed gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het denk ik niet helemaal...

Is dit de eerste keer dat hij zijn bakje niet leeg eet? Of gebeurt dit vaker?

Hoe lang had Nijn niet gegeten ?

Want hier eten ze ook wel eens wat minder... Maar zolang ze keutelen en actief/alert zijn, maak ik me niet zo'n zorgen... Als het al wat langer duurt kan ik het me heel goed voorstellen hoor! Vooral ook omdat hij nu wel redelijk eet. Narcose is tenslotte ook niet zonder risico..

Ik denk dat dit konijntje al eerder kiesproblemen had...en vandaar ineens de afspraak voor de tanden. (logisch)

Als het dier nooit kiesproblemen zou gehad hebben, dan zou dit idd een beetje vreemd zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit konijntje al eerder kiesproblemen had...en vandaar ineens de afspraak voor de tanden. (logisch)

Als het dier nooit kiesproblemen zou gehad hebben, dan zou dit idd een beetje vreemd zijn ;)

Zelf heeft hij het nog nooit gehad, maar zijn ouders en broertje zijn bekend met haken op de kiezen. Wel is een keer een van zijn voortanden schijnbaar afgebroken bij een entingscontrole bij de DA.

Heb gisteren een half uur met de DA aan de telefoon gezeten, dit leek ons beide het beste. Als het goed is word ik rond 2 uur gebeld om te horen hoe het allemaal is gelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de DA gebeld, haken op de onderste kiezen waarvan er 1 ook de tong behoorlijk aan het irriteren was. Ze waren net klaar met hem, hij ligt nu uit te suffen onder een warmtelamp en heeft nog geen interesse in eten, maar dat word goed in de gaten gehouden.

Pfff wat een opluchting!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou we zijn weer thuis :)

Nijn kwam ietwat dronken, maar nieuwsgierig uit de reismand gewandeld, zakte even half weg, sprong zijn hok in.... en viel aan op de biks in de voerbak alsof hij uitgehongerd was! Nu zit hij zich lekker te wassen.

Heb voor de komende dagen pijnstillers meegekregen omdat zijn tong behoorlijk geirriteerd is en dat toch een probleem kan zijn met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel :)

Nijn is nu weer lekker druk en levendig, zoals ik van hem gewend ben. Heb nog wel een vraagje, de DA heeft mij voor 5 a 7 dagen Carprofen drops meegegeven voor pijnstilling omdat zijn tong behoorlijk geïrriteerd is. Naar mijn idee maakt Nijn inmiddels het al een stuk beter en eet goed, dus is het dan wel verstandig om voor zo'n lange tijd pijnstilling te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okey :). Want 5 dagen pijnstilling, het lijkt mij persoonlijk best veel...Daarnaast is het toch wel vervelend voor hem, moet hem eerst te pakken zien te krijgen, dan nog het spul in zijn bek doen. Kan me indenken dat hij daar nu niet op te wachten zit!

Zal eens zien hoe hij er vanavond aan toe is als het een beetje uitgewerkt is, rond een uur of 8 zou hij weer opnieuw moeten krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

NU is ie dan wellicht ook vrolijk en actief door de pijnstiller die hij gehad heeft.

Kijk eens wat ie vanavond doet, en hoe hij is voordat je hem weer pijnstilling moet geven!

Nou even een updatje... de eerste avond dat hij pijnstillers moest krijgen heb ik even afgewacht, begon meneer te knarsetanden, en niet zo zachtjes ook. Dus de pijnstillers gegeven, en gisteren ook. Vandaag weer afgewacht, maar alsnog is hij zonder de medicatie niet het vrolijke konijn wat hij anders is. Ben de hele dag thuis geweest dus heb hem goed kunnen volgen, hij heeft er weer een halve ml inzitten en hij maakt wel een wat actievere indruk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Mensen ik heb even jullie advies nodig.

3 weken geleden zijn bij mijn mopje haken op de kiezen verwijderd, en na de operatie ging alles goed. Kom ik vandaag thuis... weer een deel van de biks niet op, het hooi gaat naar mijn idee niet hard. Rucola ging er wel in, was niet veel maar hij heeft iig iets gegeten.

Ook vond ik een paar BD-keutels in zijn hok, ook een vastgeplakt aan zn kont en rond zijn bek zaten ook poepvlekjes. Die heb ik inmiddels met de nodige zorg weggepoets (jasses wat stinken BDkeutels!).

Heeft hij gewoon even een offday en ben ik gewoon een overbezorgde muts... of toch maar weer contact op nemen met de DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .