Ga naar inhoud

Na 3 dagen dood ...


mzitnamor

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Wellicht zult u denken, "wat doet hij hier om 06:00 uur 's morgens". Zo denk ik er op dit moment precies hetzelfde over.

Nadat ik vanochtend om 05:00 uur wakker werd en nog in mijn bed lag, hoorde ik een plotse 'plof' uit de hoek van ons konijn. De konijn was namelijk gehuisvest in mijn eigen slaapkamer, dus dat hoorde ik al snel.

Toen ik het licht aandeed, zag ik ons konijn languit gestrekt lag in zijn kooi, en ik wist bijna onmiddelijk wat dat betekende. Het konijntje was dood!

Als trotse ex-eigenaar van 1 kat en 2 grasparkieten die zeer oud zijn geworden, kan ik u garanderen dat ook ons konijn niets tekort kwam en goed werd verzorgd:

-De hele tijd volop hooi in zijn kooi;

-Hij had een ruime kooi voor zichzelf;

-Water was nog vers en nog bijna vol gevuld;

-Voer was voor zeker nog 75% vol in zijn bakje.

Ik vind het ongelofelijk dat hij dood is, omdat het konijntje nog maar DRIE DAGEN bij ons in huis was.

Wij hebben 'm bij een dierenwinkel gekocht. Hij werd vandaag 7 weken oud en hij was (nog) niet ingeent of ontwormd. Omdat hij maar 7 weken oud was hadden we hem ook geen fruit of groente gegeven.

We hebben hem steeds met rust gelaten, omdat we eerst wilden dat hij een beetje gewend raakte aan ons huis.

Hij keutelde en plaste gisteravond nog en at ook nog gewoon zijn hooi. Drinken deed hij ook nog.

Dus op dit moment kunt u zich voorstellen dat ik wel heel boos ben, omdat ik gewoon niet weet waarom het beestje is OVERLEDEN. Het erge is misschien nog, dat ik nog hoop had dat hij nog leefde, vooral omdat ik niet wist hoe ik precies kon controleren of hij nog leefde. Ik heb vervolgens geprobeerd zijn hartslag te vinden op zijn borst gebied. Toen ik niets voelde heb ik gauw een spiegeltje gepakt om zijn adem te controleren. Maar ook op deze manieer geen resultaat.

Dat wordt een 'leuk' gesprekje straks met de dierenwinkel-eigenaar.

aangepast door mzitnamor
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook heel raar vond is dat hij waarschijnlijk nog bezig was met 'het leggen van een grote boodschap'. Het is er ook niet helemaal uit weten te komen.

Een beetje sneu voor een eerste bericht op dit forum zoals deze...

(sorry voor een tweede achter elkaar, maar ik mocht niet meer editten?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm tsja.. lastig. Ik denk dat het te maken zou kunnen hebben met het feit dat konijntjes in de dierenwinkel vaak vééls te vroeg bij hun moeder worden weggehaald. Verder laat ik het even over aan de mensen die hier meer vanaf weten op dit forum..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

7 weken is nog zeker een week te jong om al bij de moeder weg te gaan en deze zat al (zonder moeder ?) in de dierenwinkel..

Stress in combinatie met zwakke darmen die konijnen nu eenmaal hebben, geven al snel problemen die slecht te overzien zijn....

Waarschijnlijk toch verstopping en zo'n jong beestje is dan zó weg..

Triest hoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had voordat ik het konijn had gekocht uitvoerig op fora en websites gelezen. Zoals hier op dit forum en op konijnenf.. .nl

Ik las zelf dus eerder dat 6 weken het minimum is maar goed, wat is gebeurd, is nu eenmaal gebeurd.

De desbetreffende dierenwinkel is gebeld, en de man aan de telefoon zei me het konijn langs te brengen. Als ik gratis een konijn krijg aangeboden ga ik gewoon weigeren want hier heb ik dus totaal geen zin in.

Het konijntje kreeg op zijn tweede dag de naam "Aslan", mocht iemand zich dit nog afvragen.

(Aslan, zoals bijv. in Chronicles of Narnia)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou ik het eens moeten natellen...maar van alle leden die hier komen met de melding net een konijntje bij de dierenwinkel gekocht te hebben, schat ik dat zo'n 20-30% het einde van de week niet haalt. Nog eens zo'n 20% wordt doodziek en hebben het geluk om op een goede DA te treffen. Ik overdrijf zeker niet dat 40-50% van alle dierenwinkelkonijnen in de eerste week bij de nieuwe eigenaar ziek worden en dat de helft van hen dat niet overleefd.

Zoals Zaza al zei, het kan een "verstopping" geweest zijn. Concreet betekend dit dat door stress de darmwerking vertraagd en uiteindelijk stilvalt. Dit kan bij jonge konijntjes héél erg snel gaan.

Het kan natuurlijk ook een hartafwijking geweest zijn, komt ook veel voor bij dierenwinkelkonijntjes en daar zie je ook niet noodzakelijk iets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las zelf dus eerder dat 6 weken het minimum is maar goed, wat is gebeurd, is nu eenmaal gebeurd.

Dàt zal je zeker niet hier gelezen hebben...

Er zijn gelukkig wel mensen die vóór ze een konijn kopen, hier hun wensen kenbaar maken en vragen stellen...

In dat geval kunnen ze nog weerhouden worden van een aankoop die spijt op gaat leveren..Of 'weerhouden' is niet het goede woord natuurlijk, maar dan kan je in ieder geval gerichter raad geven..

Wat de oorzaak precies geweest is, dan zal je er mee naar de dierenarts moeten gaan..Het ís nu eenmaal zo dat dierenwinkelkonijntjes, zeker als ze te vroeg verkocht worden, eigenlijk weinig tot 'geen schijn van' kans hebben..

Dierenwinkels hebben doorgaans gewoon geen verstand van konijnen..

Deze konijnentjes komen van broodfok af en gezondheid staat daarbij op de laagste plaats..

Van de afgelopen 24 uur ben jij verhaal nr 3 op BunnyBunch al die dat weer bewijst..

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook heel raar vond is dat hij waarschijnlijk nog bezig was met 'het leggen van een grote boodschap'. Het is er ook niet helemaal uit weten te komen.

Wat bedoel je hier precies mee? Want konijnen leggen geen 'grote boodschap'. Een gezond konijn produceert mooie ronde vaste keutels en piepkleine blindedarmkeutels die in trosjes bij elkaar zitten en normaal gesproken direct worden opgegeten.

Een konijn kan in principe vanaf 6 weken bij de moeder weg, al is het toch beter als ze tot 8 weken bij de moeder blijven. Soms is een moeder ze echter al eerder zat en wil ze haar kinderen niet meer. Het is dan belangrijk dat de kleintjes nog wel tot 8 weken bij elkaar blijven, pas dan zijn ze oud genoeg om een verhuizing en alle stress die daarbij komt kijken goed aan te kunnen. Dus 7 weken en dan al in de dw zitten is te vroeg. Komt nog bij dat het beestje daar misschien al even zat, en het kan ook dat er wordt gelogen in de dw over de leeftijd om het mooier te maken dan het is.

Caroline, ik ben het met je eens dat dierenwinkelkonijntjes veel meer mankeren dan goed gefokte konijntjes van een rasfokker. Maar de cijfers van leden van het forum die hier komen als ze net een konijn uit de dw hebben gekocht zijn natuurlijk wel een beetje vertekend omdat mensen hier eerder terecht komen als ze problemen hebben met zo'n konijn dan als het allemaal goed gaat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline, ik ben het met je eens dat dierenwinkelkonijntjes veel meer mankeren dan goed gefokte konijntjes van een rasfokker. Maar de cijfers van leden van het forum die hier komen als ze net een konijn uit de dw hebben gekocht zijn natuurlijk wel een beetje vertekend omdat mensen hier eerder terecht komen als ze problemen hebben met zo'n konijn dan als het allemaal goed gaat ;)

Hier ben ik het mee eens, al vind ik het sowiezo geen goed idee om je konijn in de dierenwinkel te kopen. Dat wil niet zeggen dat ik niet sta te kwijlen bij lieve kleine zachte schattige pluizige konijntjes in de dierenwinkel, ik snap het heel goed!

Ga je nog een nieuw konijntje proberen? Ik snap dat de teleurstelling erg groot is, maar het zijn super leuke diertjes. Misschien kun je in de dierenwinkel iets regelen dat je hooi of voer meeneemt in plaats van een nieuw diertje? En dan zou je het nieuwe diertje bij een fokker, of nog beter: een opvang kunnen halen! Geloof me, daar zitten super mooie, lieve konijntjes! Alle vooroordelen (oud, niet mooi etc, hebben een probleem etc.) die ik had over konijnen in de opvang zijn afgelopen zaterdag weggenomen toen ik zelf een opvangkonijntje heb opgehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Desi: lijkt me een goed plan. Ik weet dat ze er bij de dierenwinkel snoezig uit zien, maar vaak zijn ze ziek en te jong bij mams weggehaald. Maak een afspraak bij de opvang! Daar heb je super veel mooie jonge konijntjes, en meer keus ook!

Wel wil ik erbij zeggen dat het misschien handig is om even op het forum door te lezen. Ik weet niet hoe oud je nichtje is, maar konijnen kunnen heel oud worden, en als ze er na twee maanden genoeg van heeft zit jij er mee. Konijnen zijn hartstikke leuk, maar weet wel waar je aan begint. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet alle nijntje gaan dood als ze 6 of 7 weken weggrukt worden bij de moeder

en neergezet worden bij de dieren winkel

mijn nijn was 6 weken toen ik hem kochte en 2 weken later hem ophaalde

dat was omdat mijn nijn zijn klooi nog niet klaar was..

mijn nijn is nu 4 maanden en doet het prima..

het licht er denk ik zeer zeker aan bij welke dieren winkels je ze gaat halen

want de vertrouwde jumper die collegas doen het zeker goed

en nemen de goede adviese mee

ik wou even kwijt dus dat niet altijd de slechte kant uit gaat met nijnen uit de dierenwinkel

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet alle nijntje gaan dood als ze 6 of 7 weken weggrukt worden bij de moeder

en neergezet worden bij de dieren winkel

mijn nijn was 6 weken toen ik hem kochte en 2 weken later hem ophaalde

dat was omdat mijn nijn zijn klooi nog niet klaar was..

mijn nijn is nu 4 maanden en doet het prima..

het licht er denk ik zeer zeker aan bij welke dieren winkels je ze gaat halen

want de vertrouwde jumper die collegas doen het zeker goed

en nemen de goede adviese mee

ik wou even kwijt dus dat niet altijd de slechte kant uit gaat met nijnen uit de dierenwinkel

Niet elke dierenwinkel is slecht nee... Mijn Nijn komt ook uit de dierenwinkel en zij was 8,5 week toen ze van de fokker kwam. Bovendien heb ik gegevens van de fokker erbij gekregen voor het geval er iets is. Maar helaas zijn er idd ook slechte dierenwinkels. Heb er toevallig afgelopen week nog eentje gezien :grrrrrr:.

Maar dat terzijde :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je konijntje nu nog leeft wil niet zeggen dat hij bij een broodfokker of 'groothandel' zoals ze het zelf noemen komt. Er zijn dierenwinkelkonijntjes die (gelukkig) ook gewoon oud worden en gezond blijven..

Maar dat neemt niet weg dat waar ze vandaan komen slecht is en dat er alsnog heel veel konijntjes daardoor vroeg sterven of hun hele leven met een gebrek zitten.

En je hebt ook nog een klein aantal dierenwinkels die hun dieren wel van een goede plek halen en op een goede leeftijd pas wegdoen... Helaas is dat aantal erg klein..

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is klein

maar ik wil niet dat alle dieren winkels hier nu verafschuwd word

want er zijn goede

en ik vind het ook idd niet kunnen dat er minder goede dierenwinkels zijn

maar ik vind niet dat men te snel moet oordelen over iets... laat de goede dieren winkels die nog bestaan zijn naam schoon houden

en niet bevuilen.....

Want ze zijn er wel

en ik word ook heel boos van zown verhaal hoor

vind dit idd niet kunnen

sterkte er mee met liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

sja dit soort dingen zijn altijd moeilijk. Je wilt je konijn terug en je wilt de oorzaak weten. Maar dat gaat helaas niet(altijd). Ik heb een keer een konijntje met 10 weken bij de fokker opgehaald 10 dagen later was ze dood. Ben er zelfs nog mee naar de DA arts geweest en hebben ook de oorzaak niet kunnen vinden. (waarschijnlijk een zwak hartje). Ik heb de fokker de zelfde dag gebeld en zij vond het vreselijk zoiets had ze nog nooit meegemaakt. Zij bod mij een nieuw konijn (laatste van het zelfde nest) aan. Ik had hier heel dubbele gevoelens over. Ik heb toch besloten om het konijntje te nemen. Ze heeft het konijn mij zelfs gebracht. Mijn konijn is nu 4,5 jaar en de overige 2 konijntjes van het nest die leven ook nog steeds. Overigens is mijn konijn wel rassuiver. Sterkte met je verdriet en als je overweegt om een konijntje te nemen is de fokker of opvang denk ik de beste plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .