Ga naar inhoud

Konijn eet niet meer


stphniie

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik ben nieuw hier en heb een konijntje van 6,5jaar.

Maar sinds vrijdag eet hij niet meer & er lagen ook amper keutels

We zijn dan zaterdag avond naar dierenarts geweest,

maar die zag niet echt direkt iets.

Ze heeft de tanden gecontroleerd en die waren mooi kort,

in de mond zelf gekeken etc , daarna aan de buik gevoeld maar

ze voelde niets speciaals..

Ze zei wel dat hij wat misselijk was maar dat kwam waarschijnlijk door de autorit.

Ze heeft hem 3 spuitjes gegeven ,

tegen pijn & voor de darmen terug te laten werken.

nu moet ik 3x per dag primperan in zijn mond spuiten en ik heb ook een vezelpoeder gekregen wat ik moet mengen met water en ook moet geven.

Hij heeft vandaag al wat hooi gegeten en 4 blaadjes witloof.

Heeft er iemand nog tips of informatie ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Die vezelpoeder, is dat dwangvoer? Hoeveel moet je daarvan geven? Ik denk dat het nu van belang is dat je dwangvoert. Dus met een spuitje iedere 2 uur ongeveer 10ml voer in zijn bekkie spuiten. Zijn darmen moeten weer opgang komen. Als een konijn niet eet gaan zijn darmen stil liggen en uiteindelijk gaat hij hieraan dood. Het is van belang door te dwangvoeren de darmen opgang te krijgen! Wanneer hij weer normaal gaat keutelen kun je het dwangvoeren af gaan bouwen. Probeer hem te stimuleren weer te gaan eten. Hooi en groenvoer zijn belangrijk. peterselie stimuleert de eetlust.

Eventueel kun je zachtjes zijn buikje masseren.

Hopelijk kunje wat met deze info, heel veel sterkte met je konijntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vezelpoeder geef ik gewoon met een spuitje,

maar ik denk niet echt dat het voer is..

Ze heeft niet juist gezegd hoeveel, alleen dat 1koffie lepel moet mengen met wat water.

Moet ik nu dat vezelpoeder om de 2u zo'n 10ml geven?

Is 10 ml niet wat veel om de 2u?

Het spuitje dat ik heb, is maar 2ml.

In ieder geval al bedankt voor de tips!

aangepast door stphniie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dus niet dwangvoeren, het beestje eet toch uit zichzelf hooi en witlof? Probeer zoveel mogelijk vers hooi voor zijn neus te leggen, ook biks. Dwangvoeren moet echt alleen maar wanneer het beestje totaal niet zelf eet, dat is nu niet het geval. Het geeft alleen maar een hoop stress wat zijn situatie niet bepaald zal verbeteren. Goed kijken dus of hij hooi blijft eten, is het morgen nog niet beter, dan weer naar de DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal is het niet echt haalbaar die 10 ml. Als ik moet dwangvoeren probeer ik het wel, meestal kom ik ergens tussen de 5 en 10 ml uit. Het dwangvoer wat ik hier heb liggen is Critical care, dat is hiervoor speciaal voer. Wanneer ik dat niet in huis heb maak ik wat SS (sience selectieve) bikjes fijn met water, wordt ook een soort papje. Ik heb op het forum ook wel eens gelezen dat mensen olvarit wortel hapje geven. Maar dat heb je waarschijnlijk niet in huis. Het is belangrijk om regelmatig voer binnen te krijgen, om die darmen op gang te krijgen

Verder kun je eventueel nog wat zoeken op het forum en zijn tal van topics over konijntjes die niet meer willen eten.

Balen dat je maar zo'n klein spuitje hebt, dat wordt een hele klus.

Hij moet echt gaan eten!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komt dit wel zo in orde ,zonder te dwangvoeren, net zoals Rian als zei.

Van zodra ze weer zelf gaan eten, betekend dat dat ze geen pijn meer hebben (waar en waarom dan ook...) en zullen ze normaalgezien ook blijven eten.

Wat nu belangrijk is,is dat je hem aan het eten houdt. Je kan zo elk half uurtje een vers (!!!) toefje hooi of wat groen voor zijn neus houden en hem daar mee uitdagen zodat hij het opeet.

Het is normaal dat hij nog geen biks eet nu ,of toch weinig. Als konijnen ziek zijn geweest beginnen ze idd eerst aan hooi en groenvoer en gaan vaak pas na een paar dagen weer hun normale hoeveelheid biks eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dus niet dwangvoeren, het beestje eet toch uit zichzelf hooi en witlof? Probeer zoveel mogelijk vers hooi voor zijn neus te leggen, ook biks. Dwangvoeren moet echt alleen maar wanneer het beestje totaal niet zelf eet, dat is nu niet het geval. Het geeft alleen maar een hoop stress wat zijn situatie niet bepaald zal verbeteren. Goed kijken dus of hij hooi blijft eten, is het morgen nog niet beter, dan weer naar de DA!

Mijn ervaring is anders, "wat hooi en 4 blaadjes witlof" lijkt mij erg weinig. Ik ben geen "echte" konijnen kenner, maar heb wel veel ervaring op dit gebied.

En heb mijn konijntje altijd snel weer op de rit met dwangvoer. Het is maar een tip, je moet doen wat jezelf het beste lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd weinig op een dag...maar als het het BEGIN is van weer zelfstandig gaan eten, dan moet je het dier ook de tijd geven om dat te doen en dus niet voor de stress van het dwanvoeren kiezen. Tenminste zolang je er idd elke keer als je iets aanbiedt, ook daadwerkelijk iets in krijgt.

Als hij bv vanmiddag een beetje gegeten heeft en sindsdien niet meer en ook niets meer aanneemt, moet je idd weer gaan dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alies als jij je nijn wil plagen door hem steeds een spuit in zijn mondje te duwen en eten in te spuiten, moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Mijn ervaring is dat dwangvoeren ALLEEN van toepassing is op een zieke nijn die echt niet uit zichzelf eet, dan moet er inderdaad voeding in de darmen komen. 4 blaadjes witloof en wat hooi is inderdaad niet veel, maar wat verwacht jij dan van een ziek dier? Eet jij een biefstuk met aardappelen als je ziek bent? Denk het niet toch?

En inderdaad wat Caroline zegt, zo gauw het diertje begint te eten is het ergste achter de rug, dan kan er langzaam opgebouwd worden en komt het vanzelf weer op gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Stephanie of hoe je je naam ook schrijft ( al die klinkers! onhandig hoor haha!) ik heb een weekje geleden ook een zieke nijn gehad die niet wilde drinken. Wat je kunt proberen is een bakje met water bij hem zetten, of het tuutje van het drinkflesje bij zijn mondje houden. Meestal voelen ze zich nog net wat zwak om zelfstandig aan de drinkfles te gaan, je moet hem dan een beetje helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb het tuutje van het drinkflesje al voor hem gehouden maar dan draait hij gewoon zijn kop.

Hij heeft juist zijn primperan gekregen en toen ik hem in zijn hok zetten begon hij zich te wassen & daarna al wat hooi te eten.

Dus hopen dat hij zo stilaan meer & meer begint te eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar je dierenarts had gezegd dat hij misselijk was? dat klopt dan niet, want een konijn kan niet misselijk zijn. niet in de definitie van willen overgeven in ieder geval, want een konijn kan niet overgeven.

Ze zei iets van dat hij nogal 'nat' was in zijn nekje en dus wat misselijk was en gestresst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rian, normaal gesproken zou ik niet zo snel reageren op zo'n topic, omdat er hier op het forum mensen zijn die over dit onderwerp meer weten dan ik.

Zoals ik vertelde heb ik wel enige ervaring met verstopping en slecht werkende darmen van mijn konijntje. Er had nog niemand gereageerd, dus ik wilde alleen tips geven en had geen kwaad in de zin om het konijntje van stephanie te treiteren met dwangvoeren.

Sorry dat ik me aangesproken voel, maar ik plaag mijn konijn niet onnodig met dwangvoer. En ik was even vergeten dat het voor veel konijnen een stress situatie is, omdat Sam hierin heel gewillig is (hij staat er niet om te springen, maar maakt er ook geen drama van)

Stephanie, ik ben blij te horen dat je konijntje ook weer wat hooi begint te eten. Hopelijk knapt hij nu snel op! En gelukkig is het verder niet nodig om verdere maatregelen te treffen. Sterkte ermee.

Enne door te reageren heb ik de discussie wel levendig gemaakt geloof ik en dat was echt niet mijn bedoeling :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zei iets van dat hij nogal 'nat' was in zijn nekje en dus wat misselijk was en gestresst

Oh jee...het was nogal "nat" in zijn bekje en daardoor concludeerde de DA dan maar dat ze hij misselijk was...tja...

Eén hele goede raad meisje, zoek morgen meteen naar een konijnkundige DA bij jou in de buurt. Als hij morgenochtend nog steeds niet naar behoren eet, zo snel mogelijk een afspraak daar maken, vraag desnoods of je ouders hem kunnen brengen. Als hij morgen niet voldoende eet, moet hij echt naar een kundige DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar wil ik nog even wat op aanvullen.

Haken op de kiezen zijn niet altijd zo met het blote oog te zien als de DA even kijkt.

Mijn Dolce at ook ineens niet meer, maar dan ook echt niet meer. De dierenarts had hem helemaal nagekeken maar wist niet goed wat er nog kon zijn. Dus ik opperde heeft hij geen haken op zijn kiezen?

De dierenarts had hier al naar gekeken en aan de buiten gevoeld om te kijken of Dolce daar op reageerde qua pijn.

Hij ging nogmaals kijken vond 1 inie mini haakje!

Toen de dierenarts hem onder narcose had gebracht zag hij ineens veel meer haakjes zitten! Deze waren dus zonder narcose niet te zien, hoe goed hij ook gekeken had!

Dus in dit verhaal, sluit haakjes maar niet uit en laat het nog eens goed bekijken.

En dat je konijn niet drinkt daar is een vrij logische verklaring voor: jij geeft hem nu witlof, daar zit heel veel vocht in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook benieuwd!

O en Alies, je hoeft geen excuses te maken dat je je aangesproken voelt, het was ook aan jou gericht! Als je eigenlijk niet goed weet wat je beter wel en niet moet doen, kun je beter geen tips geven, ook al was dit bij jou konijn wel goed gegaan.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee...het was nogal "nat" in zijn bekje en daardoor concludeerde de DA dan maar dat ze hij misselijk was...tja...

Eén hele goede raad meisje, zoek morgen meteen naar een konijnkundige DA bij jou in de buurt. Als hij morgenochtend nog steeds niet naar behoren eet, zo snel mogelijk een afspraak daar maken, vraag desnoods of je ouders hem kunnen brengen. Als hij morgen niet voldoende eet, moet hij echt naar een kundige DA.

het was toch zijn nekje?

maar welke dierenarts is het precies? want er zijn betreurend weinig dierenartsen die echt verstand hebben van konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een dierenarts in hoboken.

Hij heeft vandaag niets gegeten! misschien een klein beetje hooi vandemorgend. Mijn moeder heeft wat wortel gekookt en die gemixed en die heb ik met een spuitje wat gedwangvoerd.

We hebben vanavond weer een afspraak om 20.30u.

En dan zal ik er zeker iets over zeggen over haakjes op de kiezen :)

Maar de dierenarts heeft wel echt in de mond gekeken met zo'n ding.. kon ze het toen ook niet zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .