Ga naar inhoud

Bugs wil niet eten


Van der Hoorn

Aanbevolen berichten

Zie http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/17167-niezen.html#post366723 voor het bericht over Snuf.

Gisteravond wilde het andere konijn (Bugs) ook niet meer eten... ook van zijn kop een röntgenfoto laten maken. Zn wortels zijn erg ver doorgegroeid naar de zenuw in zn kaak. Hij wil nu nog steeds niet eten (dwangvoer gegeven), maar we weten niet waarom. we hebben em ook pijnstiller gegeven.

Hij lijkt nog wat versufd van de narcose (hij is er om ca. 16:00 uur uitgehaald), maar we weten niet zeker of het van de narcose komt. In het begin hadtie moeite met lopen (viel om), maar nu lijkt het nog hetzelfde (loopt nauwelijks, beweegt ongecontroleerd).

We denken dat het misschien gas is, maar zn buik voelt niet hard. Bij de drogist hebben ze geen Aeropax; andere winkels (inclusief drogist) is inmiddels dicht (Enschede). Weet iemand of ie een Rennie mag? Er zit wel simethicon in (zit ook in Aeropax).

Of heeft iemand een ander idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook om wat haakjes weg te halen, maar voornamelijk om de oorzaak van zn niet-eten te ontdekken. Het zijn meer zn kiezen die het probleem zijn (en die kun je niet trekken geloof ik). Zn tanden zelf zijn niet te lang ofzo, dat is niet het probleem.

Heb je een idee wat we kunnen doen om zn darmen te stimuleren?

aangepast door Van der Hoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Massages idd en cisaral of primperan...

Maar ik vrees een beetje zoals jij hem omschrijft dat er meer aan de hand is...dat ongecontroleerd bewegen zou moeten over zijn nu...de narcose uitgewerkt. Kan je dit eens nauwkeuriger beschrijven?

Als je kan, zou ik nu terug naar de DA gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA wilde Bugs ook al in laten slapen (net als Snuf, zie andere forumthread), maar dat wilden we zelf niet. Ongecontroleerd bewegen was voornamelijk een beetje draaierig van de narcose, zo leek het. Dat is nu eigenlijk wel weg. Hij zit nu heel erg stil omgeven door twee warme kruiken met een dekentje over zich heen. Zn hartje lijkt erg snel te gaan. Hij heeft zn ogen wijd open (in tegenstelling tot Snuf, die ze bijna helemaal dicht had). Zn oren zijn ook gewoon normaal warm. Het lijkt dus niet hetzelfde als van Snuf. Misschien is hij gewoon van slag; we weten niet echt wat we moeten doen verder.

Die middelen hebben we niet in huis. Heeft elke dierenarts die middelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is heeft elke da die middelen wel in huis ja, of in ieder geval een van de twee.

Maar als de wortel van de kies zover naar binnen is doorgegroeid dat het problemen veroorzaakt zal er toch iets aan gedaan moeten worden. Zo kan je konijn in ieder geval niet doorleven. Kiezen verwijderen kan wel gedaan worden door een kundige dierenarts. De volgende tekst komt van de website www.dierengebit.nl van dierenkliniek Wilhelminapark:

Trekken van tanden of kiezen...Kies trekken of extractie bij een konijn.

De kies of kiezen die het probleem geven worden getrokken. We gebruiken hiervoor speciaal door ons aangepaste luxatoren en elevatoren. Hiermee kun je tussen de kiezen komen en ze losprepareren. Hierna worden ze met een extractietang getrokken. De mond is vrij smal en je hebt weinig ruimte om te werken.

Wij adviseren aan dierenartsen die geen ervaring hebben met kiesextracties bij het konijn om alleen kiezen te trekken die loszitten.

De tegenoverliggende kies of kiezen aan de onderkaak hoeven niet getrokken te worden. Onze ervaring is dat deze kies niet zal groeien, ondanks dat er geen kies is waarop hij zal moeten slijten. Het lijkt erop dat er druk op de kies uitgeoefend moet worden om uit te groeien. Voor de zekerheid laten we konijnen na een paar weken en maanden terugkomen om de kiezen te controleren.

Ik weet niet of je een beetje in de buurt van Utrecht woont? Dierenkliniek Wilhelminapark is zeer goed als het om konijnen gaat.

aangepast door Petradhd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het allemaal nog eens doorgelezen, en er zijn twee dingen die me opvallen en die ik toch even kwijt wil. Ten eerste vind ik het verdacht dat beide konijnen zo vlak achter elkaar sterven met vergelijkbare symptomen. Het kan natuurlijk zijn dat Snuf is bezweken aan luchtwegproblemen en Bugs aan het niet eten door kiesproblemen, maar dat zou wel héél toevallig zijn. Toeval bestaat, maar het is logischer om aan te nemen dat er toch iets gemeenschappelijks is.

Ten tweede vind ik het vreemd dat een konijn in dergelijk zwakke toestand onder narcose wordt gebracht om een foto van de schedel te nemen. Hoewel kiesproblemen een vaak voorkomende oorzaak zijn van plotseling niet meer eten, zie je dat het bij doorgroeien van de wortel naar binnen vaak al eerder klachten geeft en niet van het ene op het andere moment stoppen met eten terwijl er daarvoor niets te merken was. Daarnaast kun je best een foto maken zonder een konijn onder narcose te brengen, dit geeft weliswaar wat stress voor het dier wat ook niet goed is maar altijd nog beter dan narcose.

Misschien heeft iemand anders hier een andere kijk op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wij geloven ook niet echt in dit toeval. Maar verstopping of gas was het ook niet, want hun buikjes voelden goed aan. Twee dierenartsen hebben hier nog aan gevoeld ook. We zijn wel bij konijnkundige dierenartsen geweest, ze staan zowel op konijnen.nl als hier op het forum. (Dierenkliniek Enschede)

Over de narcose: de dierenarts liet ons zelf die keus, maar ik wilde graag weten wat er aan de hand was, want anders konden ze ook niets voor hem doen. Zij wilden hem gelijk in laten slapen eigenlijk.

Bugs zou deze maand 5 worden, ik had hem sinds dat hij jong was en Snuf had ik drie jaar, die was ook ongeveer 5 jaar. Allebei nog vrij jong en dan ook ineens zo snel achteruitgaan.

Het is nu echt enorm stil in huis. Normaal renden ze altijd vrolijk rond, om eten of aandacht vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .