Ga naar inhoud

Hooi bij de boer


FranseBAM

Aanbevolen berichten

Goedenmorgen,

Bij de boer is het hooi goedkoper als in de winkel maar,...nu staat er bijvoorbeeld "tweede snede" of "van 2008".

Is dit hooi goed genoeg voor de konijnen of moet ik ander hooi hebben ipv bij de boer?

Wie weet dit?

P.S Ik weet wel dat het jacobskruidvrij moet zijn, mooi groen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke kom ik weer met mijn negatieve reactie :whistle2:

De boer waar onze paarden staan verkoopt ook hooi, dit is een typisch boer die elk kwartje wat ie heeft 3 keer omdraait om zo veel mogelijk winst te maken. Hij verkoopt echt pruts hooi van 3 jaar geleden en dus ook van super slechte kwaliteit (dit moeten de paarden trouwens ook eten, wat ze uiterraard ook niet doen)

Ook verkoopt hij balen van dit jaar, alleen dan voor het dubbele, momenteel vraagt hij daar 5.50 voor als ik me niet vergis.

Ik heb welleens een plakje mee genomen voor Nuf, hier keek hij niet naar om, hij rook er niet eens aan, zo smerig zag het er waarschijnlijk al uit.

Je moet denk zelf gewoon goed kijken, ziet het hooi er mooi uit? Is het niet poepbruin? Let ook vooral op de touwtjes van de baal, elk jaar heeft zijn eigen kleur touwtjes, zo kan je zien hoe oud de baal is.

Ik denk dat je zelf wel kunt bepalen of het hooi goed is of niet. En als je konijn het eet, zal het vast wel goed hooi zijn.

Hooi wat de boer verkoopt, zal geen jakobskruid tussen zitten, dit word namelijk ook verkocht voor paarden en is voor paarden dodelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woow 5,5 euro! Bij ons zijn ze net opgeslagen en kosten ze 2,5 per baal.

Ik geef mijn konijntjes ook hooi dat we voor de paarden hebben. Ze eten er goed van, maar zijn wel kieskeurig en eten er niet alles van op. Maar ik geef ze dan ook gewoon extra veel en heel vaak vers.

Omdat het paarden-hooi bijna op is en ik op kot zit, heb ik nu eens een keer hooi uit de dierenwinkel gekocht. Dit vinden ze denk ik een beetje lekkerder, maar het kost dan ook wel veel veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk jaar zijn eigen kleurtje touw?? Dat is niet waar. Mijn vader heeft een loon- en grondverzetbedrijf en persen dus heel veel hooi en ik heb nog nooit gehoord dat elk jaar zijn eigen kleur touw heeft.

Als je een pak hooi haalt dan moet je gewoon er even aan ruiken. Ruikt het lekker en "kruidig" dan is het gewoon een goed pak. De kleur moet niet de bruin zijn..

Uitleggen op de pc is niet zo eenvoudig...

Wij voeren nu aan de paarden ook weer "gewoon" hooi (dus geen kuil uit grote ronde balen) en dat hooi ruikt gewoon heel erg lekker..

En Jacobskruid..ja, dat is volgens mij moeilijk om te zien en dan moet je op de woord van de verkoper afgaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk jaar zijn eigen kleurtje touw?? Dat is niet waar. Mijn vader heeft een loon- en grondverzetbedrijf en persen dus heel veel hooi en ik heb nog nooit gehoord dat elk jaar zijn eigen kleur touw heeft.

Hier in de buurt inieder geval wel. Maar aan de andere kant van het land is dat misschien anders :mdr:

Hooi is hier ook een stuk "zeldzamer" denk ik dan in de buurt van Drenthe/Groningen :lol:

Hier is het zo dat balen met oranje touwtjes erg oud zijn, dit kan je ook meteen zien aan het hooi, erg bruin, donker, ruikt niet vers. En blauw/groene touwtjes zijn van dit jaar, dit hooi ruikt dan ook erg vers en ziet er erg groen uit :yes:

aangepast door Nuf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou liever hooi halen bij een boer dan bij de dierenwinkel! Vroeger deden we dit voor mijn cavia ook. Maar toen woonde ik nog thuis en mijn ouders hebben een garage. Ik zou nu niet weten waar ik nu een baal hooi moet laten, dus haal ik hooi uit de winkel. Dit vind ik veel minder goed van kwaliteit! Vaak is het meer stof dan hooi!

Bovendien is hooi bij de boer vaak vele malen goedkoper.

Ik zie mijn vader en mij trouwens nog bij die boer staan, de eerste keer.

"Hoeveel paarden heeft u, meneer?"

".. uhm ... één cavia" :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie mijn vader en mij trouwens nog bij die boer staan, de eerste keer.

"Hoeveel paarden heeft u, meneer?"

".. uhm ... één cavia" :D

Geweldig! :lol:

Zo te horen verschilt de kwaliteit heel erg per boer of per dierenwinkel. Ik denk niet dat je kan oordelen of het hooi goed of slecht is bij de boer, ik denk dat je daar dus echt zelf achter moet komen, hij de kwaliteit van het hooi is bij de boer bij jou in de buurt! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste snede is jonger gras en inderdaad eiwitrijker dan de tweede snede die later in het seizoen wordt gemaaid. Maar dat ligt ook wel aan de bemesting van het land, ik had het er een keer met een boer over. Hij zei dat met hun mestbeleid de tweede snede nauwelijks onderdeed voor de eerste. Voor een koeienboer natuurlijk erg fijn, die wil juist veel eiwit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boer waar ik het altijd haal, die zegt: je moet het hooi als het van het land is niet meteen aan de konijnen voeren, daar kunnen ze ziek van worden net als de kalfjes. Als het lang genoeg ligt dan mag je het gewoon geven. Volgens mij heb ik 1e en 2e snede allebei wel een keer gehad. De ene keer is het hooi groener dan de andere keer. Hier vind het ene konijn het groenere lekkerder en het andere konijn het minder groene.

Ik betaal 4 euro voor een pak hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleur is inderdaad belangrijk, het moet niet bruin zijn, j kan ook zien als je de baal openmaakt dat de plakjes niet uit elkaar vallen maar gewoon hetzelfde formaat hebben, verder moet het niet te stoffig zijn, dus als je het uit elkaar haalt dat je niets meer kan zien door de stof.

De geur is natuurlijk ook heel belangrijk, het mag niet muffig ruiken.

Ik heb vorig jaar een baal gehaald voor 2.50 dat was echt bagger hooi, nu heb ik een adresje en daar betaal ik geloof ik een euro of 7, maar het hooi is kwalitatief echt heel goed, deze boer houd speciaal de goede balen voor mij aprart en er zit geen onkruid in en de konijnen vinden het heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in de buurt inieder geval wel. Maar aan de andere kant van het land is dat misschien anders :mdr:

Hooi is hier ook een stuk "zeldzamer" denk ik dan in de buurt van Drenthe/Groningen :lol:

Hier is het zo dat balen met oranje touwtjes erg oud zijn, dit kan je ook meteen zien aan het hooi, erg bruin, donker, ruikt niet vers. En blauw/groene touwtjes zijn van dit jaar, dit hooi ruikt dan ook erg vers en ziet er erg groen uit :yes:

Een boer/loonwerker koop zijn eigen touw in voor de pakjes en bepaald dan ook zelf wat voor kleur. Dat verschilt niet per provincie maar per boer :mdr:.

Er zijn dan ook geen regels voor, dus je zou het de boer moeten vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hooi wat ik hier heb is goedkoper dan in de dierenwinkel maar duurder dan wat ik hier lees, €5,50 per baal. Maar echt heel tevreden ben ik er niet over. Het groen wat er tussen zit is nog mooi groen, maar er zit heel veel van dat bruin/gele bij. Dus het deel van het gras dat normaal bij de grond zit. En mijn konijnen zijn nogal kieskeurig... Misschien eens op zoek naar een goede boer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .