Ga naar inhoud

rakker heeft gas en wil nauwelijks eten


witte en rakker

Aanbevolen berichten

hallo daar ben ik weer,

rakker wil niet meer eten of drinken, we hebben gemerkt dat ze al twee dagen niet meer uit hun kooi kwam.

toen heb ik met de snoepjes doos gerammeld maar niks ze bleef gewoon lekker liggen en veroerde zich niet,normaal was ze er als eerste bij.

we zijn toen in haar gedeelte van hun kooi gaan kijken en zagen dat ze ook niet meer gekeuteld of gedronken had,ook de voerbak van haar was niet aangeraakt.

dus toen straks naar de DA geweest en toen bleek dat rakker gassen zou hebben dat ze daar door niet meer at en dus komen de darmen stil te liggen.

dus heeft ze een spuitje om de eetlust op te wekken en dwangvoer hebben we mee gekregen om in een spuitje te doen(maar dat was een fiasco, hoe ziek onze dame zich ook voordoet,om zich daar tegen te weren had ze natuurlijk wel pit genoeg voor).

na lang geprobeer om haar toch te voeren met het een of andere luste ze wel een stukje tomaat en een klein schijfje banaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buikje masseren. Met de vingertoppen lichte druk uitoefenen over de buik in de richting van de anus. Op die manier kun je helpen om het gas weg te krijgen. En dwangvoeren is juist nu heel erg belangrijk, niet te veel want dat is weer niet goed. Maar er zal toch echt iets naar binnen moeten. Kijk uit met dingen waar veel suiker inzit, zoals banaan. Dat kan juist de gas verergeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

buikje masseren kan ik helemaal vergeten, want ze wil absoluut niet opgepakt worden,aaien over haar hoofdje vind ze wel goed maar daar hoort het ook mee op,ze komt niet eens haar kooi uit.

ik heb niet het idee dat ze pijn heeft of zo. ze is gewoon lusteloos en ze heeft gewoon geen energie meer.

ze is echt ons zorgen kindje aan het worden, nu komt die witte natuurlijk ook niet de kooi uit en blijft heel trouw bij haar liggen en wast haar de hele tijd(dat is wel lief om te zien, het lijkt wel of hij zich zorgen maakt)

peterselie ga ik in iedergeval proberen baat het niet schaat het niet

aangepast door witte en rakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit topic nog eens lees:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/17714-onrustige-darmen.html

In combinatie met wat je nu schrijft, zijn er 2 zaken die bij me opkomen.

-heb je ze de afgelopen dagen/weken nieuw groenvoer gegeven of hebben ze iets in de tuin kunnen eten?

-zijn de keutels onderzocht op parasieten?

Een verstopping kan je nagenoeg uitsluiten als er diaree geweest is...

Heb je die massages gegeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn heeft laatst ook gas gehad. Ik kreeg ook nog eens 2 flesjes met medicijnen naar huis. nijn was in 3 dagen weer opgeknapt. Ik weet alleen (Helaas) de namen van die flesjes niet meer. Misschien kun je da opbellen en naar evt meer medicijen vragen. Misschien weet hij om welke 2 flesjes gaat. En over dwang voeren ik deed eerst een spuitje met wortel olvarit (baby;s eerste potje) in die dwangspuit, vond ie erg lekker en het tweede spuitje(hij dacht dat er nog meer aan kwam) daar zat dan het dwang voer in.

hou alles goed in de gaten hoor, ze kunnen soms hard achteruit gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

massage kan ik echt vergeten zij wil niet opgepakt worden,ik probeer haar buikje wel te masseren als ze ligt dan kom ik er enigzins aan.

nee geen nieuw groenvoor geen nieuwe biks echt niks van verandering in het eet patroon.

keutels zijn nog niet onderzocht op parasieten, ze heeft vandaag de eerste keer gekeuteld, zag er normaal uit.

alleen peterselie en sla dat is het enigste waar ze een beetje van lust de rest wil ze niet,ze drinkt gelukkig nu wel weer, ze heeft nu net twee eetlepels water gedronken ik ga het nu nog met hooi thee proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed! Al beter dan niks! Geef dan maar wat extra peterselie, en leg vers hooi voor haar neus, daar willen ze dan ook nog wel een paar sprietjes van pikken en daar zitten de o zo belangrijke vezels in. Ik zou de sla toch weglaten, dat is meestal niet zo goed.

Heel veel succes, ik heb gisteravond net zo'n bezorgde avond als jou gehad en ik weet hoe het voelt, volhouden en anders morgen weer naar de DA gaan!! Vraag om dat spul waarmee ze het gas oplossen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan idd beter geen sla meer geven, dan hebben ze een gotere kans op gas.

Bij de da kan je selective recovery halen en probiotica. Die twee zorgen ervoor dat de darm flora weer op gang komt. Als ze niet opgepakt wil worden (waarschijnlijk omdat het buikje pijn doet) kan je een handdoek over haar heen leggen en dan snel oppakken en snel weer neerzetten. Zorgen dat de handdoek goed om haar heen zit, hand over haar ogen en dan haar lip optrekken. Dan kan je het zo aan de zijkant van haar mondje inspuiten. Die probiotica kan je door haar drinken doen, dat mag die andere ook gewoon hebben. Bij mij hielp dit in ieder geval heel goed. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja gelukkig is ze nu weer een stuk actiever ze keutelt weer, hooi thee is in goede aarde gevallen bij haar, volgens mij vind ze het heerlijk.

ze eet ook uit zich zelf hooi en ook af en toe weer wat biks, dus volgens mij gaat het weer helemaal goed komen.

ze wil wel nog niet echt uit de kooi komen, zo af en toe komt ze eens heel ff om het hoekje kijken en dan weer naar binnen.

sla geef ik haar dan voorlopig maar niet meer, alhoewel ze door de sla wel is opgeknapt.

het was een normale krop sla,geen ijsberg of iets dergelijks

ze is flink afgevallen je voelt de ribben en de rugge graat werkelijk elk botje voel je bij haar.

aangepast door witte en rakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, gelukkig zeg. Ik heb met spanning zitten lezen steeds, je weet het maar nooit, het kan vriezen of dooien...Goed zeg dat ze weer hooi en wat biks eet, en dat de keutels weer goed zijn, dat is echt een prima teken.

Dat ze zo mager is is denk ik geen probleem, zo lang ze nu opknapt en niet weer ziek wordt. Misschien een idee om haar een paar dagen onbeperkt biks te geven om aan te sterken? Als ze het wil? Weet niet zeker of dit goed is hoor, weet iemand anders of dit een goed idee is?

Hooi thee vinden de meeste nijnen heerlijk, ik heb het Muis gegeven toen ze net gecastreerd was en niet wilde eten, ze dronk er echt sloten van leeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wortel olvarit baby voeding (4maanden) vinden ze ook vaak lekker . toen ie net moest bijkomen van het gas in zijn buik deed ik het in een spuitje en spoot ik het zo in zijn bekkie. ik liet hem eerst likken van het spuitje zodat ie wist dat het lekker was. Paar dagen later deed ik het op een thee lepeltje zodat ie het zelf af kon likken. (word natuurlijk een lekkere oranje snuit) Maar toen ie na een poosje aan de beterende hand was en zelf weer door het hok liep, ben ik ermee gestop. Het werd toen weer tijd voor bix en hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan inderdaad ook, maar als het konijn hooi en biks eet is dat perfect toch? Dan hoeft de olvarit niet, ik zou dit echt alleen geven als hij zelf niet eet, pas dan dwangvoeren. Eet ie zelf, dan is dat alleen maar goed! Hoef je m ook niet te plagen met een spuitje in zijn mondje, want echt vrolijk worden ze daar niet van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee inderdaad ze is er nu al van getraumatiseerd,aangezien rakker nog al een behoorlijke portie temprament heeft, was het dwang voeren ook echt geen succes,ze deed zo lang er tegen vechten dat ze daarna nog niet meer recht kon zitten maar meteen moest gaan liggen.

toen hebben we haar gewoon wat van dat spul op de pootjes gesmeerd dat vond ze naruurlijk vies en ging zich de pootjes wassen.

van al dat oppakken om te dwangvoeren is ze al bang als je op haar af loopt,dan meent ze dat ze weer het oo zoo akelige spuitje in haar mont moest krijgen(wat uiteindelijk toch niet lukte).

ik moet zeggen met die peterselie was de oplossing daarna ging ze meteen steeds meer eten, ze snoept zelfs weer, dat is geperst-

haver(35%),brandnetel,mineralen,mout,plantaardige eiwitextracten volens de diernarts en opvang zit er in iedergeval nauwelijks suiker in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .