Ga naar inhoud

Wat mogen jonge konijntjes al (wel) eten?


Joya*

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, en zit dus ook met een aantal vragen. Zoals ik al vertelde heb ik een aantal jaar terug een Duitse hangoor gehad (ik kreeg hem toen hij al 4 was) en de laatste keer een Franse hangoor (hem kreeg ik toen hij 3.5 maand was).

Inmiddels heb ik 2 dwergjes (een dwergje met staande oortjes en een snor + plukje op het hoofd, en een hangoor dwergje), en ze zijn 8 weken oud. Voor zover ik weet mogen konijnen tot een bepaalde leeftijd nog niks anders als hoofdvoer (biks) en hooi, maar ik ben er alweer een tijdje uit (en heb hiervoor een Franse hangoor gehad), dus ik weet niet hoe dat zit met dwergjes.

Mogen ze momenteel echt alleen hoofdvoer en hooi, of ook nog iets anders? En vanaf wanneer kan ik beginnen met het geven van een beetje groente of een takje peterselie/munt etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het geven van groenvoer kun je rustig aan al beginnen.

Het belangrijkste bij groenvoer is dat je heel langzaam aan opbouwt.

Je begint met écht veilige groente zoals:

- andijvi

- witlof

- rucolla

- peterselie

- basillicum

Je begint altijd met één groen soort tegelijk.

De eerst dag dat je er mee begint geef je een stukje ter grootte van een postzegel.

Gaat dit goed; dwz je konijn raakt niet aan de dunne, geef je de dag erna een stukje ter grootte van twee postzegels.

Zo ga je een dag of drie/ vier door.

Dan kun je een tweede groensoort gaan introduceren.

Pas op met koolsoorten; Deze staan erom bekend gas te kunnen veroorzaken.

Fruit en wortel moet je ook beperken. Ze bevatten veel suikers en kunnen zo dus snel voor diarree zorgen. Bovendien zijn het dikmakers.

Hier vind je een lijst van veilige groenten voor konijnen:

Giftige en veilige planten voor konijnen

En dit artikel is ook belangrijk om eens door te lezen:

Voeding van een konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Kelly 1986: Dankjewel. Ik wist het al wel in grote lijnen (vanwege de vorige konijnen die ik heb gehad), maar ik vraag liever voor de duidelijkheid nog wat extra informatie. Ik heb namelijk nog niet zoveel ervaring met dwergjes.

@ bunny ranch chanty: Ze zijn 8 weken oud, maar ik heb ze nog niet gewogen, want ons keukenweegschaaltje is kapot, dus ik ga morgen even een nieuwe halen. Ze zien er heel goed uit, zeker niet te dun, want daar heb ik wel op gelet. Ik was bij een andere dierenwinkel waar ik een aantal konijntjes toch echt wel aan de dunne kant vond. En daar heb ik ook wat van gezegd.

@ Konijnenvrouwtje: Wat is daar grappig aan? Ik vraag liever extra informatie (iets teveel), dan helemaal niet. Het kan nooit kwaad. Het is niet zo dat ik helemaal niks van konijnen af weet, want ik heb een paar jaar terug een Duitse hangoor gehad en de laatste keer een Franse hangoor. Als ik dieren aanschaf, ben ik ook zo dat ik eerst een heleboel informatie erover wil winnen, maar de aanschaf van deze 2 was niet echt (nu al) gepland, dus vandaar dat ik het hier even vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ze lekker onbeperkt geven zoals hier op site staat vermeld!

bij konijnen info.

Daar naast zet inderdaad de naam dwerg maar uit je hoofd ze zullen rond de 2 en 2.5 kilo worden.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/16802-wond-geslachtdeeltje.html

wat kunnen 2 voedsters elkaar aan doen....

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dieren aanschaf, ben ik ook zo dat ik eerst een heleboel informatie erover wil winnen, maar de aanschaf van deze 2 was niet echt (nu al) gepland, dus vandaar dat ik het hier even vraag.

Het is handig dat je eerst info vraagt en dan de konijnen koopt, maar zoals cindy zegt impulsaankoop, tja wat is er leuker dan een dierenwinkel te spekken en dan nog twee voedsters ook succes over een paar maanden, misschien een idee om eerst even hier diverse artikelen te lezen.

En verder : Ik heb er geen kracht meer voor om hier verder op in te gaan, ik vind het gewoon behoorlijk niet slim (maar even netjes uit te drukken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zeg, het is geen inpuls aankoop. Ik schaf niet zomaar eventjes impulsief dieren aan. Zoals jullie in mijn vorige topic hebben gelezen vroeg ik naar ervaringen betreft verschillende rassen, ook had ik een aantal dagen terug al een kooi aangeschaft, dus dat ik konijntjes zou aanschaffen zat zeker in de planning. En ik ben ook hartstikke blij met deze lieverds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het op deze manier gaat, weet ik niet of ik dit wel zo'n gezellig forum vind. We horen hier van elkaar te leren en elkaar te adviseren, toch? Zoiets kan toch ook gewoon op een vriendelijke manier gedaan worden? Ik heb me hier aangemeld om te posten/lezen met konijnenvrienden, maar ik had niet gerekend op dit soort (nogal botte) reacties.

Erg jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overigens in de winkel zelf om informatie gevraagt (wat opzich niet altijd veel opleverd, aangezien ze in dierenwinkels lang niet genoeg weten), en volgens die man was het een goede combinatie, vooral omdat ze beiden nog jong zijn. Tsja, ik heb dat van hem aangenomen. Dom? Ik weet het niet, je gaat er gewoon vanuit dat het zo is. En eerlijk is eerlijk, ik wist niet dat 2 vrouwtjes problemen kon geven, dat dacht ik juist van mannetjes. En inderdaad, natuurlijk moet je je van tevoren inlezen over dit soort dingen, maar ik had gewoon echt níet verwacht dat 2 vrouwtjes problemen konden geven.

Ik kan heel goed tegen kritiek, en ik ben ook het type die advies van iemand aanneemt, maar dat moet wel op een vriendelijke manier gebeuren. Ik ben net 1 dag op het forum, en krijg al dit soort opmerkingen naar me hoofd geslingerd. Komop zeg, dat is toch niet leuk?

Ik heb me hier aangemeld voor de gezelligheid, en om ervaringen/verhalen/eventueel foto's met jullie te delen, of vragen te stellen. Maar niet om gelijk vooroordelen of botte reacties naar me hoofd geslingerd te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zelf dus helemaal niet op dieren winkels.....met de redenen...

te jonge dieren worden verkocht

Vaak ziek

Verkeerde adviesen

Veel verkeerd gesext

En de jongen zijn 90 procent niet ras....waar ze wel voor verkocht worden.

Dus je word simpel weg opgelicht of beland met een ongeplant nestje...

daar naast worden dieren winkel konijnen bij brood fokkers onder vrezelijke omstandig heden gefokt.

Ik krijg hier veel mensen over de vloer die reeds als heel jong zelfs na een dag hun dieren winkel konijn kunnen begraven.

Met een hoop verdriet acter laten.

Tuurlijk blijft het een ieder zijn eigen keuse maar als je meer op de site leest hier wod er wel het een en ander duidelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke even ademhalen daar gaan we dan,

Dierenwinkelkonijnen zijn niet slim om te kopen je houd zo de verkoop van de dierenwinkels in stand, vaak laat de gezondheid te wensen over of problemen et de tanden en de manier hoe ze met de dieren om gaan. Doordat jij nu twee konijnen daar hebt gekocht word de dierenwinkel gestimuleerd om verder te gaan met verkopen.

Dan twee voedsters bij elkaar gaat geheid problemen geven, wat je had geweten als je eerst hier goed had gelezen, het kunnen de vreselijkste taferelen worden later, maar lees eerst hier en dan praten we verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me hier aangemeld voor de gezelligheid, en om ervaringen/verhalen/eventueel foto's met jullie te delen, of vragen te stellen. Maar niet om gelijk vooroordelen of botte reacties naar me hoofd geslingerd te krijgen.

Begrijp jij ook dat we moe worden hier van mensen zoals jij die gewoon effe in een dierenwinkel 2 konijntjes koopt en dan ook nog beweerd er verstand van te hebben en altijd eerst informatie vraagt voor de aanschaf. Effe de dierenwinkel binnenlopen en daar even snel wat vragen dat is niet zo moeilijk en natuurlijk zegt die eigenaar dat 2 vrouwtjes goed kunnen, hij wil ze verkopen, dat doen dierenwinkels nu eenmaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wist ik niet. Alhoewel, niet dat het zo ernstig was, of dat konijntjes bijna allemaal bij broodfokkers vandaan komen. Ik ben ook pas sinds gisteren op het forum aangemeld, en zal denk ik inderdaad nog wel veel moeten lezen. Ik heb tot nu toe aan aantal topics doorgenomen. Ik had me misschien inderdaad beter even goed kunnen inlezen (maar ik vind het gewoon niet fijn als het zo bot gezegd word, en ik hoop dat jullie dat begrijpen), en als ik had geweten dat 2 vrouwtjes vaak problemen geven, had ik ze natuurlijk niet genomen. Nu zit ik daar weer mee... Maar goed, meer als aankijken hoe het gaat kan ik niet doen. Ik hoop op het goede.

Ik weet nog wel dat een oude buurjongen van mij 2 rammen had, en dat is voor zover ik weet altijd goed gegaan. Maar misschien komt dat maar zelden voor, en heeft hij gewoon geluk gehad. Ik zal even rondneuzen op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de eigenaar van de dierenwinkel heeft beiden konijntjes even goed aan me laten zien. Volgens hem moest ik zelf maar even meekijken of ze er goed uitzagen, schone oogjes/kontjes hadden, of ze niet te dun waren (etc). En toen liet hij ze ook even van onderen zien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe je dat kan zien (omdat ze nog klein zijn), maar hij zei: 'Kijk, dit is een vrouwtje', en bij de volgende hetzelfde. Dus ik neem aan dat het zo is. Mijn vader heeft altijd in een dierenspeciaalzaak gewerkt en vroeger (iets van 15 jaar terug) konijnen en cavia's gefokt, en hij komt deze week nog langs, dus ik laat hem ook nog even kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn zo bot omdat we dagelijks mensen zoals jij hier hebben en dan val jij nog mee, omdat je nu toegeeft het niet handig gedaan te hebben, maar meestal zijn de mensen hier snel op hun teentjes getrapt en daar hebben we geen kracht meer voor en gaan we gillend naar huis.

Dat begrijp ik, maar ik denk dat het niet veel zin heeft om dan bot te reageren. Want ik schrok er eerlijk gezegd best wel van. Er zijn natuurlijk ook mensen die 'lak' hebben aan het juiste advies of inderdaad snel op hun teentjes zijn getrapt, en dan begrijp ik wel dat je daar ontzettend chagrijnig van word, maar ik ben absoluut niet snel op me teentjes getrapt en sta altijd open voor advies. Ik wil uiteindelijk het beste voor me huisdieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga me in ieder geval nu goed inlezen op het forum, ik zoek zelf wel verschillende topics op. Ik laat me vader deze week sowieso nog even goed naar het geslacht kijken. Ik moet er niet aan denken om ze weg te moeten doen (of alleen al 1 van de 2), want ik ben nu al gek op ze.

Laten we hopen dat het niet fout loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt vaker door dierenwinkels bijgebrek aan ervaring misgesext of ze maken er gewoon het geslacht wat jij graag ziet er van.

Zeker dus nog een aantal keer sexen, weinig da's kunnen trouwens sexen, dus ook daar valt bar weinig van te zeggen.

Het beste is iemand te zoeken met verstand van sexen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .