Ga naar inhoud

konijn is koud, eet niet meer, mager


raylaatje

Aanbevolen berichten

Hoi!

Mijn konijn werd de laatste tijd veel lichter(als je 1 x over de rug aaide, voelde je alle bobbeltjes van de ruggengraat, en je voelde daarachter... bekken/heupen?:$, en dan de schouderbladen, ribjes voelde je allemaal) en ze was heel lusteloos

dus zijn we er gister mee naar de dierenarts geweest, oortjes/oogjes waren goed, voorzover ze de voorste tandjes kon bekijken ook goed(achterste kon ze niet zien zei ze), temp: 34.6(moet rond de 38 graden zitten zei ze?), en dan veel te mager, en te rustig.

nu moet ik dwangvoederen, en als ze iets minder zwak is enzo, gaat ze toch onder zeil, omdat ze waarschijnlijk haakjes op de kiezen heeft(kauwt de groente's heel raar etc.)

nu mijn vraagjes:

*hoeveel moet ik haar dwangvoederen?(ik dacht gewoon proberen paar spuitjes van 2 ml erin krijgen, maar hier lees ik dat je niet teveel moest doen)

* ze is best wel koud(we moesten haar binnen in de schuur zetten, omdat binnen een veel te groot verschil is) wat kan ik daar aan doen? ze mocht namelijk van de da niet naar binnen

aangepast door raylaatje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch wel heel belangrijk om haar nu warm te houden, ze heeft echt een enorme ondertemperatuur!

Geef haar een kruik of een fles warm water om tegenaan te liggen en ik zou haar in dit geval zeker binnen zetten.

Kobus heeft laatst ook haakjes op z'n kiezen gehad en die zijn (omdat hij ook zo'n slechte conditie had, temp van 35 en veel gas) zonder narcose verwijderd. Goed vasthouden, spreider in het bekje en knippen/vijlen.

De normale temp voor een konijn ligt trouwens rond de 39/39,5.

Heeft ze ook gas?

Weet je zeker dat je da verstand heeft van konijnen?

Anders zou ik een andere om advies vragen en de haakjes nu laten verwijderen zonder narcose.

Dwangvoeren idd om de paar uur een paar ml geven is goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe warm het is in de schuur, maar als ze zo koud is zou ik haar lekker naar binnen halen. En dan in een onverwarmde kamer zetten. Let wel op: als ze maar kort binnen is kun je haar weer naar buiten doen (eerst een paar dagen in de schuur om de overgang minder groot te maken) maar als je haar langer binnen moet houden zal ze de winter binnen moeten blijven.

Over dwangvoeren is een topic, volgens mij van Cindy (Bunny Ranch Chanty).

Edit: het is een topic van Kaatje

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/15864-opletten-dwangvoederen.html

aangepast door Petradhd
link toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee... die temperatuur is idd niet goed hoor... als de temperatuur al zo laag is, dan is er wat anders aan de hand... Clicquot had bij een verstopping eens 37 en dat was al vreselijk koud en een ernstig noodgeval...

Ik ben ook geneigd jou DA in vraag te stellen... ze moet zeker naar binnen... laat je haar buiten en wordt ze niet warm, kan het snel gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil haar wel naar binnen halen, maar wij hebben maar een klein huisje(eigelijk elke kamer is verwarmt), en mijn ouders willen haar niet binnen hebben,(zelfs niet toen ik dit topic liet lezen):grrrrrr:

ik heb nu dus extra veel stro in haar hokje gelegt, een kruikje, en handdoeken over het hok...(wat kan ik nog meer doen?, behalve naar binnen halen, en veel zeuren etc.)

ik zal zometeen is een haar temp. opmeten(moet wel eerst zo'n ding halen..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voel eens aan haar oren, dan heb je al een idee of ze nog onderkoeld is. Die moeten warm aanvoelen. Toen mijn konijntje onderkoeld was, had hij heel koude oren. Van zodra je een thermometer hebt zou ik het inderdaad haar temperatuur goed blijven volgen want 34,6 is wel héél laag (vraag me af of dit wel klopte want dan moet je konijn er heel slecht aan toe zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

jaa dwangvoeren gaat wel goed, ze likt/eet het zo van het spuitje af, ze vind het heel lekker, ook had ik ... blablabla drops ofzo mee gekregen(voor de darmen in beweging te houden ofzoiets)

ik heb net het hokje verschoont(had ik namelijk 3 dagen geleden gedaan, maar zo kon ik het niet controleren)

hoe geef je een massage?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze manier in de schuur gaat je konijn DOOD, het klinkt hard maar het is wel zo, alleen de kracht van een warmtelamp of snugglesafe kan hem warm genoeg in de schuur houden, kan je geen kachel in de schuur zetten? Gaa je s'nachts om de drie uur je bed uit om de kruik te verwisselen? Een kruik verliest snel zijn warmte het moeten met deze temparatuur echt minstens twee zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie kan je ook geven: is eetlustopwekkend en vinden ze hier heel lekker.

Die temperatuur moet inderdaad omhoog. Ik hield toen mijn konijntje bij me in de zetel met een lekker warm kersenpitkussentje en mijn dochter legde er ook nog een badhanddoekje over om haar goed warm te houden. Mijn konijntje was toen zo ziek dat ze dit allemaal maar liet gebeuren. Ik heb toen ook moeten dwangvoeren.Maar het heeft wel haar leven gered!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi...

ik mag haar eigelijk niet bij mij op de kamer hebben staan, maar ik heb haar (in een hamsterkooi van maar 80 cm lang) stiekem op mijn kamer gezet, want ik wil echt niet dat ze dood gaat!

ik heb haar onder een deken liggen, met kersenpittenzak erbij, en maak hem om de zoveel uur weer opnieuw.

ze is normaal niet aanhankelijk, en nu ligt ze zomaar bij mij op schoot, in de dekens gewikkelt.

ze wil ook niet meer goed van het dwangvoer eten(eerst sabbelde ze het eraf, en nu niet meer)

ook zit ze te knarsentanden,(is toch dat ze pijn hebben?)

dus wij gaan zo (als mijn vader er weer is met de auto) opnieuw naar de dierenarts.(een andere)

edit:ik heb haar net peterselie(hadden we toevallig) gegeven(net als witlof, hooi, brokjes) maar ze eet niks.

aangepast door raylaatje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat jullie naar een andere DA gaan hoor! Dit klinkt helemaal niet zo goed!

En complimenten met je smokkelwerk... (hoewel ik dat eigenlijk niet mag zeggen, want tenslotte beslissen je ouders) Maar als je alles netjes houdt en alles weer opruimt straks, kunnen ze er vast niets van zeggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 jaar is al best oud natuurlijk...maar dat hoeft niets te betekenen als je konijntje gezond is...

Je zorgt in ieder geval wel héééél erg goed voor je konijn, dat is 1 ding dat zeker is en daar zal het niet aan liggen !!!!

Nu hopen op een goede dierenarts die je konijn kan helpen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb haar net getemp. en het is nu: 37 presies.

mijn da zei dat het rond de 38 moest liggen, en iemand hier rond de 39, wat klopt?

mijn moeder is nu bezig om mijn vader te overtuigen via de telefoon, dat ze naar binnen mag(met haar eigen kooi, want nu zit ze verstopt in een klein hamsterkooitje van 80 cm).

ze neemt nu wel weer het dwangvoer aan(sabbelen enzo), en knarst niet meer met haar tandjes.

op mijn vader's werk is er net een ongelukje gebeurd, dus hij moet met een colega naar het ziekenhuis.

dus waarschijnlijk kunnen we morgenochtend pas naar de da, ik zit nu ook allemaal mensen te bellen, of hun miss mee kunnen rijden(lopen durf ik niet aan, ik heb slechte heupen, en er ligt hier sneeuw)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze knarsen met de tandjes hebben ze pijn heb je ook pijnstilling gekregen.

die drops is siseral voor de darmen in beweging te houden.

ze eet ook geen groen zelf peterselie.....ruccola.

dwang voer mag je eigelijk pas geven als ze terug op temperatuur zijn.

Maar 2 ml om de uur of 2 uur is genoeg.Geef af en toe een spuitje water of hooi thee afgekoeld er bij.

Je hebt best kans als ze pijnstilling krijgt dat ze wel weer zelf gaat eten.

Haken op de kiezen is zeker goed mogelijk.

Maar in deze conditie opereren is wat minder ideaal.

In mijn weblog staat mijn strijd met snuitje die had ook haken op de kiezen.....

kunje lezen wat ik allemaal gedaan heb voor ie geopereerd werd.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .