Ga naar inhoud

PANIEK! Ties is ziek :(


Jojan

Aanbevolen berichten

Hej allemaal!

Zoals jullie weten heb ik sinds zaterdag twee nieuwe nijnen. Ties nieste al een beetje sinds we hem kregen en na wat raad op het forum gisteravond wilde ik zijn hok vandaag gaan verschonen (ander spul erin.. misschien allergisch?) en ook een takje tijm gaan geven. Gisteravond laat kreeg hij opeens een soort hoest/nies bui. Heel raar geluid! Alsof hij rochelde (roggelde.. whatever). We hebben vannacht tot 4 uur op hem gelet, maar het niezen viel mee.

Vanochtend ben ik me rot geschrokken! Ik deed het licht aan en ze reageerden allebei op het feit dat ze eten gingen krijgen. Ties heeft heerlijk zitten eten.

Daarna ging hij in een hoekje stil zitten. Niks voor hem! Toen ik hem probeerde te aaien, bleef hij gewoon zitten (normaal is hij hartstikke bang). We konden een beetje aan hem sjorren, aan zijn oren en hij bleef helemaal stil zitten. Ik schrok me lam!!! Hij bewoog niet meer, zijn oren, neus, ogen helemaal niks! Hij leek ook niet meer te ademen. Ik had het niet meer! Dus ik sta te gillen tegen mijn vriend dat hij niet dood mag gaan en te huilen en Ties hipt rustig naar zijn etensbakje om nog eens wat te gaan knabbelen :-O

Het lijkt dat een van zijn oogjes een beetje loopt (denk ik... ik heb het nog nooit eerder gezien :s). Hij heeft geen snotneus en voelt volgens mij niet warm aan.

Hij is wel apathisch. Ik kan hem nu makkelijk aaien en hij springt er niet voor weg. Ook heeft hij plakkerige poep (kleine keuteltjes in trosjes aan elkaar geplakt), maar misschien is dat omdat ze gister voor het eerst witlof hebben gehad.

Ik ga om 9.00 sowieso de dierenarts bellen, maar ik ben helemaal van streek!!!

Kan iemand me helpen op dit vroege uur? :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jojan,

als eerste is het belangrijk dat jij nu rustig probeert te blijven. (erg makkelijk gezegd I know, weet hoe ik zelf met mijn beestjes ben)

Maar je kunt je stress etc overbrengen op je konijnen.

Die keuteltjes in trosjes zijn blinde darm keutels. Dit is normaal!

Een konijn eet die op want daarin zit van alles wat ze nodig hebben. Meestal zie je die niet eens liggen. Als je ze wel heel veel/vaak ziet liggen dan komt dat doordat ze teveel voer hebben en dan eten ze die niet meer op.

Over het feit van het niezen doe je idd verstandig aan om even je dierenarts te bellen. Ik weet niet of je een konijnkundige DA hebt maar hier op het forum is een hele lijst gemaakt met konijnenkundige Dierenartsen.

Maar het feit dat hij gewoon lekker heeft gegeten is mijns inziens een goed teken.

Over het algemeen zijn konijnen 's ochtends en 's middags het minst actief dus misschien was hij nog een beetje aan doezelen?

Er zullen vast nog meer reacties komen en als ik het fout heb dan corrigeren ze het vast :yes:

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor jullie berichtjes!

Ik heb de opvang meteen gemaild (gister al, over het niezen) en ze is van mening dat het de cottonmix op de bodem van de kooi is. Inmiddels denk ik niet dat dat het zal zijn.

Oh ja, Beestenbeol, ik had gekeken op het forum naar blindedarmkeuteltjes (van die slijmerige viezigheid), maar volgens mij is dat het neit. Het zijn wel normale zwarte keuteltjes, maar het zijn er heel veel, kleiner en tegen elkaar aan geplakt.

(Ik heb er geen verstand van hoor, dus misschien is het het toch wel).

Hij is nu al iets actiever en beweegt weer, maar hij laat zich nog steeds aaien (heel gezellig hoor, maar toch neit normaal!! Of hij moet vannacht opeens tam zijn geworden :))

Over 5 minuutjes ga ik de dierenarts bellen.

En rustig blijven *adem in..... adem uit*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm ja... wel zo ongeveer ja! :) Dat is al weer een opluchtig!

Ik heb de dierenarts gebeld en we gaan toch maar even langs. Het is wel een flinke reis, maar dat is een goede dierenarts (konijnkunidge :P), dus dat vind ik belangrijk. We moeten met de trein en daarna met de bus.

Ik kan niet mee, want ik heb les, dus mijn vriend gaat. Pff... rot studie!

Ik laat nog weten wat de dierenarts zegt. Matisse lijkt inmiddels weer wat actiever. Hij zit te eten en vindt het inmiddels niet meer zo heel leuk als we hem aaien.

Het komt wel goed..! *zucht* dat is niet zo leuk wakker worden!

Bedankt allemaal :) Wat is dit toch een fijn forum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heej Loesah!

Ik heb inderdaad weer contact opgenomen met de opvang. Ze zegt ook dat ze het niet heeft voorzien en dat mocht hij echt ziek zijn, dat ze een deel van de kosten op zich neemt. Super netjes, naar mijn mening.

Maar Ties is aardig aan het opknappen, lijkt het. Hij zit alweer in zijn ren, zich een beetje te wassen.

Paul (= mijn vriend) zei al dat we misschien toch niet naar de dierenarts hoefden, maar beter wel dan niet toch?

Weten jullie hoeveel zo'n consult ongeveer kost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zelf zou wel even gaan, het is toch minstens vreemd te noemen dat zijn gedrag zo was.

Ik weet niet precies wat het kost.. mijn dierenarts is vrij goedkoop.

Ik ben ooit op zaterdag bij mijn da geweest en mijn konijn kreeg een prikje (niet om in te slapen hoor ;)), ik was toen 13 euro kwijt.

Maar het verschilt per dierenarts wat het kost en het is natuurlijk ook afhankelijk van de behandeling die eventueel nodig is.

Wel goed van de opvang dat ze dat meteen aanbieden zeg :)

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

De prijs is naar mijn ervaring vershillend van dierenarts tot dierenarts. Misschien kan je even naar je dierenarts bellen om dit te vragen...

Vanop een afstand is het moeilijk te beoordelen, maar ik zou zelf toch even gaan.

Zijn gedrag is/was in iedergeval niet normaal.

Ik heb het gevoel dat jij je daar zelf ook het zekerste bij voelt?

Ik vind het wel knap dat je zo reageert.

Héél veel succes!

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan om 12.00 bij de DA terecht (mijn vriend tenminste) en daarna heb ik les, maar ik geef zo gauw mogelijk een update.

Meneertje Ties lijkt weer enorm op te leven. Hopelijk zitten we straks een uur in het openbaar vervoer voor niks en blijkt hij zo gezond als een hoentje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keutels die je omschrijft zullen idd blindedarm keuteltjes zijn geweest.

Die horen ze normaal op te eten. Die keuteltjes bevatten onverteerde voedingsstoffen en door ze weer op te eten krijgen ze, ze alsnog binnen.

Die keutels willen ze wel eens laten liggen als ze teveel of verkeerd voer krijgen.

Hoeveel krijgen jouw nijntjes te eten?

Als Je konijntje niest is het verstandig hem even na te laten kijken door de dierenarts.

Deze kan dan gelijk even naar zijn longetjes luisteren.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heej allemaal!

Nou, we zijn weer eventjes verder en Ties is weer helemaal de oude! Hij dartelt, is vrolijk, eet, drinkt, poept, plast! Alles gaat goed. Hij heeft ook sinds vannacht niet meer geniesd.

We hebben de dierenarts weer even gebeld (aangezien we een uur met het OV moeten om er te komen) om te vragen wat we moeten doen.

Zij gaf ons het advies dat er sowieso vandaag iemand bij hem blijft, dus mijn vriend gaat niet meer naar de uni. Hij houdt hem in de gaten en de dierenarts is tot 19.30 open, dus mocht hij weer gaan niezen en hoesten, dan gaan we alsnog. De dierenarts zei dat we het goed in de gaten moesten houden, maar dat als hij goed bleef eten en levendig was (en niet meer zoveel aan het niezen was!!) dat we beter even de rest van de dag konden afwachten.

Mocht er iets zijn, gaan we alsnog en anders dan kunnen we morgen ook nog eventjes langs.

Vandaag wordt de kamer bunnyproof gemaakt en mogen ze lekker vrij rond huppelen!

Hoera!

Kusss

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zelf zou wel even gaan, het is toch minstens vreemd te noemen dat zijn gedrag zo was.

Ik weet niet precies wat het kost.. mijn dierenarts is vrij goedkoop.

Ik ben ooit op zaterdag bij mijn da geweest en mijn konijn kreeg een prikje (niet om in te slapen hoor ;)), ik was toen 13 euro kwijt.

Maar het verschilt per dierenarts wat het kost en het is natuurlijk ook afhankelijk van de behandeling die eventueel nodig is.

Wel goed van de opvang dat ze dat meteen aanbieden zeg :)

succes

Pfff wij moesten op zondag naar de DA omdat Fred de halve neus van Joy er af had gebeten, ze kijkt er even naar, zet er een kram in, een of andere antibiotica injectie en vijf minuten later zijn we weer weg: €41,-

:|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baas boven baas: vrijdagavond 22:30 u naar de DA met een open wond aan Lola's buik. Consult + verdoving + hechting + medicijnen = 165 euro. Haar castratie was ook niet goedkoop, 150 euro incl. nazorg en medicijnen maar dat heb ik er voor over. Even on topic, hoe is het met Ties? Als je een auto van iemand kan lenen is het misschien niet onverstandig om hem even te laten te controleren bij de DA. Dat scheelt weer stress omdat je minder lang onderweg bent. Niest hij nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de ene kant zou ik er ook voor zijn om naar de dierenarts te gaan. Maar een uur met trein en bus en weer terug lijkt me ook veel stress.

Ik zou in eerste instantie die katoenvezel eruit halen en kijken hoe het dan gaat. Als je het niet vertrouwd gewoon toch naar de dierenarts gaan hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heej allemaal,

Het gaat goed met hem. Ik merk aan zijn gedrag niets meer. Hij is wat dat betreft weer de oude. Mijn vriend is vandaag heel de dag bij hem gebleven en zei dat hij niet meer had geniest en dat zijn oogje weer helemaal normaal was, maar toen ik thuis kwam, heb ik hem al verschillende keren horen niezen en ik zijn oogje is niet nat, het lijkt een beetje op als een mens een slaapkorstje (of hoe je het ook noemt!) in zijn oog heeft.

Morgenochtend toch echt maar naar de dierenarts.

Ik wilde het inderdaad in eerste instantie nog even aankijken, omdat hij zo opgeknapt was en omdat het voor een konijntje wat net aan zijn hok gewend was nogal spannend zou zijn om weer in de carrier te moeten.. naar de trein, 10 minuutjes in de trein.. over het station.. naar de bus.. dan 10 minuutjes in de bus en dan nog een paar minuutjes lopen. De reis an sich is dus niet zo lang, maar de verbinding is een beetje akelig..

Goed, om een lang verhaal kort te maken, vond ik het te stresserig om hem meteen bij een paar keer niezen naar de dierenarts mee te slepen.

Maar goed, ik ga toch maar eventjes. Er zit wel een dierenarts ietsje dichter in de buurt (15 minuutjes met de bus en daarna nog 10 minuutjes lopen :s), maar ik weet helemaal niet of ze daar uberhaupt iets van konijnen af weten en ik heb hier op het forum gelezen dat de dierenarts bij het Wilhelminapark in Utrecht goed is met nijnen.

Iemand enig idee hoe duur zij zijn?

Ik vind het trouwens doodeng om naar de dierenarts te gaan... :( Ik haat dokters, ziekenhuizen, tandartsen etc... dus dat wordt een gezellige stressvolle ochtend.

Pfff

Lief al die belangstelling trouwens! Ik kan Ties inmiddels al aaien als hij zit te eten zonder dat hij verstijfd! Om hem even goed te bekijken en te voelen of hij warm was, heb ik hem ook moeten oppakken (het was nood!), maar dat heb ik geweten ^^ Ik dacht dat mijn kat kon krabben :P

Ik hou jullie morgen op de hoogte! En morgen (als alles goed gaat) dan mogen ze voor het eerst heel de kamer door! SPANNEND!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .