Ga naar inhoud

Voedster laten castreren, welke verdoving?


_Danielle

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb nu 3 december een afspraak staan voor Sascha om haar te laten castreren, ik heb mijn andere 3 voedsters daar al eerder laten castreren. Ik heb ook al contact gehad met Caroline (nog bedankt daarvoor!) over de verdovingen, maar wil toch ook graag jullie mening weten.

Ze gebruiken zowel gasnarcose als narcose met injectie + wakker spuiten. Ik heb persoonlijk bij die laatste wel een prettig gevoel (ik denk om het idee dat ze meteen wakker gespoten worden). Mijn andere 3 dames zijn met een injectie gecastreerd.

De gasnarcose is isoflurane.

Bij de injectie gebruiken ze dexmedetomidine (dexdomitor) + een beetje ketamine.

Wat zouden jullie doen (en dan voornamelijk degene die er ook wat verstand van hebben en weten wat het inhoudt)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben geen dierenartsassistente, maar is het niet zo dat een gasnarcose veiliger is voor konijnen, ivm het onder controle houden van de vitale functies? (Kan me vergissen, maar dacht dat ik dit ergens gelezen had)

Mijn voedster is ook gecastreerd onder gasnarcose en ben hier heel tevreden over geweest, ze was heel snel weer wakker door de injectie aan het eind van de ingreep en had niet al te lang last van de narcose, wel pijn van de ingreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hai danielle, hier een reactie van een DA assistent.

Ér zijn idd verschillende meningen over welke narcose middelen nou wel of niet goed zijn of beter of slechter etc. etc. Welke het beste is, is nooit bewezen.

Het voordeel van gasnarcose is natuurlijk dat zodra je dit weghaalt, het diertje snel bij komt en je evt.nog zuurstof toe kan dienen. (sommige praktijken hebben een apart zuurstof apparaat dus hiervoor hoeft geen gasanesthesie apparaat aanwezig te zijn)

Met gas kun je redelijk precies `doseren` hoelang je het dier onder narcose houdt, duurt de operatie onverwacht langer dan laat je hem aan het gas liggen.

Groot nadeel vind ik dat in veel gevallen het dier toch een lichte sedatie moet hebben omdat je nu eenmaal niet kunt vragen of ze even lekker in het kapje gaan ademen...

doe je dit niet, dus zonder sedatie, dan kan dat voor het konijn veel stress opleveren...daarbij heffen ze ook deze gasnarcose weer op met een injectie.

Narcose dmv.een injectie, kan ook opgeheven worden m.b.v weer een andere injectie. Deze antagonist zorgt ervoor dat het lichaam snel het narcose middel afbreekt. Nadeel van de injecties is dat, hoewel je heel precies kan doseren, het toch wel dierafhankelijk is..stress gevoelige of zenuwachtige dieren willen soms nog wel eens moeilijker onder narcose gaan, waardoor je sneller geneigd bent ze meer narcose te geven..

Voordeel is bij deze injectie dat het slechts 1 prikje is en verder geen gerommel aan het dier. Evt.`bijspuiten`met een antagonist kan dus, maar hoeft niet.

Aan beide zitten naar mijn idee dus zeker voordelen maar ook nadelen.

Feit blijft dat een narcose een narcose blijft en het dus gevaren met zich mee brengt, maar dit geldt voor zowel de mens als het dier!

Heb je hier iets aan?

Wat Rian bedoeld met de voordelen van gas boven injecties voor de vitale delen, zal te maken hebben met dat de spieren als het waren ook onder narcose zijn, bij een konijn is het belangrijk dat de organen niet te lang stil liggen.Bij injecties hebben ze hier idd wat meer last van dan bij gas, maar als dit niet te lang duurt en het konijn lniet angdurig onder narcose is, kan dit geen kwaad.

aangepast door kaatje
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel blij met je informatie, maar of ik er wat aan heb, hihi, nu twijfel ik nog meer.. Ik heb er verder zelf ook echt geen verstand van... Ik neig er naar om voor de injectie te kiezen, omdat ik daar dus goede ervaringen mee heb met mijn andere 3 voedsters... Gasnarcose is helemaal nieuw voor mij.. Wat zou jij aanraden als DA-assistente?

aangepast door _Danielle
Link naar reactie
Delen op andere sites

oke oke, ik wou objectief blijven...ik kan slechts vertellen wat wij doen en ik hoop dat ik het vertrouwen heb gewonnen dat jullie geloven dat ik eerlijk zeg wat ik vind en niet de mening van onze praktijk loop te promoten.ik werk nu 12 jaar als DA ass.dus heb wel wat gezien en de dieren staan voor mij bovenaan, niet mijn werkgever.

Ik zou het ook zeggen als ik het niet met de werkmethode van mijn werkgevers eens zou zijn.

Ik heb ooit in een praktijk gewerkt waar we wel gasanesthesie hadden.

De konijnen daar werden d.m.v injecties onder narcose gebracht....miss.heb je daar je antwoordt al..

Ik vind het echt een enorm nadeel dat de konijnen bij gasnarcose alsnog een injectie moeten, dus injectie-gas-injectie.

Persoonlijk vind ik, hoe meer troep in dat kleine lichaampje hoe beter, dus een injectie met narcose middel en zelf bij laten komen, mits het diertje natuurlijk te diep of te lang onder narcose is, dan kun je hem bijspuiten.Maar met even rustig bijkomen na zo´n zware operatie is niks mis!

Mijn advies.als je zelf ervaring hebt met injecties en dit bevalt je goed, waarom zou je dan veranderen? Kijk wel naar je konijnen, wat voor konijn heb ik, vrij rustig, gestresst, paniekerig etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts Evert-Jan de Boer, van Dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht, heeft voor zijn afstuderen een onderzoek gedaan naar het verdoven van konijnen.

De titel van het onderzoek was:

Injectie anaesthesie bij het konijn: een vergelijking van medetomidine-ketamine en medotomidine-propofol".

Gedurende een aantal weken hebben konijnen verschillende soorten verdovingen gekregen en is gekeken wat het resultaat was van deze verdovingen. Dit onderzoek was belangrijk omdat er niet veel, en zeker niet in Nederland, onderzoek was gedaan naar de effecten van een verdoving op een konijn. Domitor (= medetomidine) werd in de spier (=intramusculair) geïnjecteerd en de andere medicijnen werden in een bloedvat (= intraveneus) van het oor gegeven. Bij beide verdovingen werd een goede diepe anaesthesie bereikt. De verdoving was goed genoeg voor een operatie. Bij de verdoving met propofol werd maar een hele korte verdovingsduur bereikt. Bij de verdoving met ketamine werd een veel langere verdovingsduur waargenomen. Bij beide combinaties was de pijn goed uitgeschakeld.ejruud2.jpg

Verder ontwikkeld...

Als dierenarts heeft hij in de praktijk deze verdoving verder ontwikkeld: in plaats van Domitor intramusculair (= in de spier) te geven, verdoofde hij met een speciaal spuitje en naaldje de konijnen in de oorvene met zowel Domitor als Ketamine. De hoeveelheid Domitor en Ketamine werd in de loop der jaren steeds verder verminderd.

Minimale hoeveelheden...

Op dit moment wordt er een minimale hoeveelheid verdoving in de oorvene gegeven. Dit geeft een korte maar hele veilige verdoving, om bijvoorbeeld tanden of kiezen te behandelen. Als er een langere verdoving nodig is voor een operatie (bijvoorbeeld een sterilisatie, castratie of blaasoperatie) dan wordt het konijn aan de gasanaesthesie gelegd. We gebruiken voor de veiligheid Isofluraan als gasanaesthesie.

Veilig...

Deze combinatie is dermate veilig dat we kunnen stellen dat de verdoving van een konijn net zo veilig is als die bij een hond of een kat.

Er blijft altijd een heel klein risico bij een verdoving, of het nu een mens of dier is, maar door gebruik te maken van een anesthesie op maat wordt dit risico zo klein mogelijk gemaakt.

Een veilige sedatie bereik je door...

Om het konijn zo goed mogelijk uit de verdoving te laten komen is het volgende van belang:

wegen.jpg
Een konijn mag niet vasten voor een narcose!
Het konijn moet voorafgaand aan de verdoving gewogen worden.
Het konijn moet direct na de operatie Antisedan krijgen om snel weer uit de verdoving wakker te worden.
Het konijn moet goed op temperatuur gehouden worden tijdens en na de operatie door middel van een warmtemat tijdens de operatie en een verwarmde opname kooi waarin ze wakker worden (= recovery).
Standaard pijnstilling en primperid te geven en indien nodig antibioticum bij de operatie/behandeling.
Indien nodig pijnstiller en antibioticum mee te geven naar huis.
Bij konijnen waar het gebit behandeld is het van belang om een paar dagen pijnstiller en vloeibaar voedsel te geven om te zorgen dat het konijn blijft eten. U krijgt dan van ons speciaal voedsel mee om te dwangvoeren.
Het is van groot belang dat het konijn weer snel gaat eten na eensedatie of operatie, elk konijn dat dezelfde dag niet uit zichzelf gaat eten moet door de eigenaar worden gedwangvoederd met juvenile. Standaard krijgt elk konijn dat bij onze dierenkliniek onder sedatie gaat een potje juvenile mee.

Darmimmobiliteit...

We hebben in onze dierenkliniek eigenlijk nooit problemen gehad met darmimmobiliteit na een sedatie. Dit komt door de lage verdoving die gegeven wordt, een snelle en warme recovery en pijnstilling tijdens en na de operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké... Dankje voor de informatie!

Ik denk dat ik het dan toch bij de injectie hou, dus ook omdat ik daar ervaring mee heb en dat goed is gegaan. Ik dacht dat er misschien aan het één meer risico's zaten verbonden dan aan het ander, maar als dat niet het geval is, blijf ik denk ik toch bij het 'oude vertrouwde'.

De middelen van de injecties zijn dus ook wel goede middelen? (ik kon zelf niet zo snel iets vinden over dexmedetomidine)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dexmedetomidine is domitor. En ja, dat is een zeer goed middel, erg, erg duur, maar te antagoneren met antisedan.Ik denk wel het meest gebruikte middel. Goed te doseren, met overzichten hoeveel, welk gewicht en welk diersoort (een konijn geef je bv.in verhouding veel ten opzichte van een hond, daar schrik je van!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De info die Kaatje net gegeven heeft, is exact dezelfde uitleg als ik zelf van mijn DA in België heb gekregen. Daar gebruiken ze domitor en ketamine.

De DA had mij toen gezegd dat een gasnarcose ook risico's meebrengt en die zitten volgens hem eerder in de spierontspanner die voordien gegeven wordt.

Hij kiest ook voor een castratie van een voedster voor een normale narcose. Enkel in het geval van een langere operatie wordt er gas gegeven. Hij zei me dat zolang de DA regelmatig castraties doet en er een zekere routine is, die operatie zodanog snel gaat, dat een narcose met injectie het veiligste is voor hem.

Op BB wordt idd altijd gesproken dat een gasnarcose de beste is,maar ik heb daar altijd mijn twijfels bij gehad... natuurlijk door wat mijn DA mij verteld had. Dat was tot nu toe wel de enige met die mening, dus ik ben blij dat Kaatje het hier nog eens duidelijk heeft uitgelegd.

Nena is trouwens overleden op de operatietafel, ze was net weer dichtgenaaid en haar hart stopte ineens. Dat was met gasnarcose. Maar Nena was wel ziek natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .