Ga naar inhoud

Sore Hocks


Snoef

Aanbevolen berichten

Ben ik het volledig mee eens. We hebben nu besloten de metacam wel even een kans te geven tot maandag. Ze lijkt iets minder aan haar voetjes te knagen maar als het maandag nog steeds niet echt vooruit lijkt gegaan, dan ga ik naar de arts toe en vraag om de duplocilline. Het is alleen, wat ik al eerder zei, dat het moeilijk is om steeds aan te geven dat je aan een arts twijfelt door andere medicatie te vragen waarover je via een andere arts gehoord hebt. Maar goed, er is weinig ruimte voor fijngevoeligheid als je beestje ziek is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat blijft een lastig verhaal.

Toen mijn dierenarts erachter kwam dat mijn konijn een ontstoken baarmoeder had en deze eruit moest vond ik dat ook niet fijn.

We waren een maand bezig geweest Nijntje op te lappen en ze had me echt super geholpen alleen ik stond niet achter hun narcose-methode.

Heb toen dus de operatie door een ander uit laten voeren..

Ik vond het ook best moeilijk om daarna weer bij hun binnen te stappen maar gelukkig reageerden ze allemaal heel normaal en konden het best begrijpen:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel fijn om te horen. Ik denk ook dat ze professioneel genoeg moeten zijn om daar niet 'boos' over te worden en om dat anders iig niet te laten merken. Ze verdienen er immers ook geld aan, elke keer als je weer komt.

En Bunny Ranch Chanty...Ik snap wat je bedoelt en ben het daar ook wel mee eens maar vraag me wel af welke DA een ego heeft die klein genoeg is om toe te geven dat hij/zij niet kundig genoeg is en je dan doorstuurt. Ik twijfel eigenlijk ook niet echt aan de kundigheid van mijn arts want ergens wéét ik dat hij heel veel over konijnen weet en hij had het ook bij het rechte eind toen het ging over Oscar en hij had het ook bij het rechte eind toen Snoef ooit zo ziek was dat niemand wist waaraan het lag behalve hij...Maar toch vraag ik me dan af waarom hij niet op de duplo-injecties komt, want ik weet ook dat de wilhelminakliniek gewoon heel erg goed is en die behandelen daarmee.

En mijn vriend zegt vaak: Blijf gewoon bij één arts want 5 artsen lijken je altijd 5 verschillende adviezen te geven en daar heeft hij vaak ook gelijk in, alleen dat maakt eht er nooit makkelijker op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn best DA'en die kunnen toegeven dat ze niet bekwaam zijn hoor... de DA die al jarenlang de hond(en) van mijn ouders behandeld heeft mij doorgstuurd naar een kundige DA in de streek...

Mijn DA in Genève heeft aangegeven dat hij liever geen voedsters castreerd omdat het risico dat ze overlijden voor hem te groot is, hij heeft alleen ervaring met noodcastraties... Wat andere zaken betreft is hij trouwens wel bekwaam... hij heeft alleen niet de handigheid om een voedster te castreren.

Ze bestaan dus wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof ook best wel dat die bestaan en ik geloof ook eerlijk gezegd niet dat mijn DA zo'n eikel is dat hij me niet zou doorsturen (hij raadde immers ook aan om tóch langs het wilhelmina te gaan met Oscar als ik me daar goed bij voelde) maar dan blijft er toch nog de kwestie over dat sommige artsen blijkbaar niet weten over een behaalde handeling net als dat sommige artsen niet zo goed op de hoogte zijn van e-cuniculi. En dan blijft het toch nog moeilijk om zelf een andere behandeling van een andere DA aan te raden, alsof ik ervoor geleerd heb. Of ben ik de enige die daar mee zit? :D:$

Maar ik weet het: Ik ga tóch om die duplo vragen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben daar persoonlijk nogal een moeilijke in... mijn DA zei eens tegen mij,mensen hebben de DA die ze zelf verdienen... je hebt er die hun klanten bijna afsnauwen als ze een suggestie of voorstel doen en je hebt er die goed luisteren en vinden dat ze vertrouwen van de klanten moeten verdienen... Ik stel dus altijd héél veel vragen als ik bij de DA ben en laat hem de beslissingen ook altijd motiveren. Mijn DA kent me ondertussen en zal me altijd al meer uitleg geven dan iemand anders...

Ik denk ook dat het belangrijk is dat je niet komt met "ik heb op internet gelezen dat..." Het internet biedt gewoon geen betrouwbare informatie... je zou wel kunnen zeggen "ik ben op zoek gegaan naar meer info over sore hocks en heb op de site van Wilhelmina gelezen dat..."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tip en introductie-zin! Die ga ik zeker gebruiken.

Voor zover ik mijn DA ken, valt hij in de 2e categorie en zal hij niet snel mensen afsnauwen en hij neemt ook altijd de tijd voor al mijn vragen.

Misschien is hij zelfs wel geinteresseerd in het testen van duplocilline-injecties voor Sore Hocks en ziet hij het als iets nieuws om te leren, mits hij het nog niet kent dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Even een korte update + vraag over de sore hocks...

Inmiddels zijn we een week geleden begonnen met de duplocilline injecties die we thuis zelf geven: 0,4ml om de dag. Daarbij geven we ook baytril + metacam. We hebben inmiddels gevoelsmatig 1001 verschillende zalfjes gekregen en uitgeprobeerd maar in werkelijkheid waren het er een stuk of 5: vaseline (kreeg later te horen dat dit een slecht idee was), dermiel (is veilig maar helpt niet echt), sudozalf (is veilig maar hielp helemaal niet en zorgde voor een nog rodere huid), calendulazalf (werkt even goed of even niet-goed als dermiel) en nu hebben we terra-cortril zalf op aanraden van de wilhelminakliniek gekocht.

Ik weet niet of iemand ervaring heeft met terra-cortril maar voor mensen mag het alleen gekocht worden op recept van eigen arts. Gelukkig kreeg ik het voor mijn konijn wel mee maar de apotheekster zei dat het konijn deze zalf niet binnen mocht krijgen. Dat klinkt logisch maar is wel problematisch omdat Baby alle zalf meteen eraf likt.

We hebben al een paar keer geprobeerd zalf + gaasje + verband om haar voetjes te wikkelen (middels de beschrijving van DA Esther) maar dat lag er binnen welgeteld 1 minuut weer vanaf. Baby trekt alles eraf. Nu hebben we cohesive-bandage gekocht wat dus zelfplakkend is, maar zelfs dit trekt ze eraf. Ik heb die lieve vrouw die voor Vlaamse Reus Arno/Anne? sokjes heeft gebreid, benaderd en zij heeft heel snel en heel vakkundig sokjes voor Baby's achterpoten gebreid en die moet ik nog gaan uitproberen. Ik ben echter bang dat Baby ook deze eraf trekt en dan weet ik het even echt niet meer. Dan moet ik dus 's ochtends en 's avonds met een konijn op schoot gaan zitten om de zalf in te laten trekken.

Mijn vraag is dan ook: Weet iemand of het echt een probleem is als Baby de terra-cortril zalf enigszins binnenkrijgt? Heeft iemand ervaring met die zalf en werkt het ook? Heeft iemand ook enig idee wat ik verkeerd doe met het omwikkelen van verband (om de voetjes heen + om de hak heen) en hoe zou het wél kunnen blijven zitten? Of heb ik gewoon een lastig konijn in dit opzicht getroffen en is het best idee dan toch om het altijd even 15min op de schoot in te laten trekken??

De toestand is redelijk stabiel, maar ik betwijfel serieus of ik er ooit nog vanaf kom...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via Esther:

Wat goede resultaten geeft, maar onverklaarbaar, is zymox en Zithromax Verschillende konijnen die erge pododermatitis hadden, hebben uiteindelijk dit gekregen, en alles is beter gekomen.

Het komt meestal niet tot volledige genezing, maar zolang er callous tissue vormt, een harde laag, dan kan het konijn best goed verder leven. Het probleem is dat het zo nu en dan barst en bloedt. Flo had erge problemen toen ze jong was, maar later, met die harde huid in plaats of vacht, was het eergelijk geen probleem meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Caroline! Zijn zymox en zithromax medicijnen of is dit zalf?

Baby heeft gelukkig vooralsnog, en hopelijk komt dit ook niet, geen grote bloedende wonden. De huid is wat rauwig en ze knaagt waarna er wel knaagwondjes ontstaan. Ik heb gisteren de gebreide sokjes geprobeerd en wonder boven wonder is er één de hele tijd blijven zitten alleen vanmorgen heeft ze er één uitgekregen. Is het handig de sokjes continu aan te laten als dit effect heeft? of moeten de voetjes ook luchten?

Ik heb er ook van tevoren wat collasate zalf opgesmeerd en toen die was opgedroogd de sokjes eroverheen aangedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou die 2 medicijnen dan in gedachte als deze behandeling van duplo + sokjes + terra-cortril ook niet werkt...

De sokjes zijn zeker ook als bescherming van de voetzooltjes bedoeld. Het voorkomt dat ze er steeds aan gaat zitten knagen en dat ze steeds de zalf van de wonden aflikt. Vooralsnog houdt ze er één steeds om en die andere ligt er sinds vanmorgen af. Ik ga dalijk even checken hoe het er voor staat met de poot+sok in vergelijking met de sokloze poot. Elke avond doe ik er creme op, door het sokje wat naar beneden te stropen en dan laat ik het even drogen en doe de sok er weer om heen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .