Ga naar inhoud

Sore Hocks


Snoef

Aanbevolen berichten

Ik weet dat er op internet ook veel over te vinden is en er is ongetwijfeld ook al veel over vermeld op dit forum, maar ik wil graag even een topic starten over "Sore Hocks" in de hoop dat jullie nog goed advies hebben.

Eén van mijn konijnen heeft al een paar maanden last van kapotte voetzooltjes. Het gaat om beide achterpoten en één voorpoot. Van de arts hebben we baytril gekregen waarvan ze 2x per dag 0,5ml krijgt en in het hele begin hadden we ook nog iets anders erbij, ik meen een pijnstiller. De arts van toen raadde aan dat we veel met vaseline smeerden wat we toen ook hebben gedaan. Het verbeterde echter niet echt (hoewel het ook niet achteruit ging en het andere voorpootje is toen ook wel geheeld) maar we kregen al snel van onze eigen arts (jaja, in het begin hadden we weer met een vervanger te doen) te horen dat vaseline echt niet de oplossing is aangezien dit geen zuurstof doorlaat en de boel veel te nat houdt. Hoe dan ook, we zijn toen overgestapt op dermiel (honing/wondzalf) en we gaven ook nog steeds baytril. Nu is de situatie eigenlijk al maanden hetzelfde. Baby zit veel aan d'r voetjes te likken en soms ook te knagen waardoor het weer kapot gaat. We kregen een paar dagen geleden de tip om sudozalf te gaan gebruiken en ik had even goede hoop omdat deze zalf niet zo lekker smaakt als de dermiel, maar daardoor gingen d'r voetjes wel achteruit dus ben weer snel teruggestapt op dermiel.

We hebben lang geleden de bodembedekking van de kooi al veranderd van zaagsel/stro/hooi naar zaagsel/handdoek/hooi en als ze losloopt hebben we plaids over het tapijt gelegd.

Maar ik ben nu even ten einde raad omdat ik niet weet hoe ik hier van afkom. Ik ben bang dat ze dalijk blijft doorknagen en dat het dan zo'n pijn gaat doen dat ze stopt met eten e.d.

Hebben jullie nog iets van een aanrader? Ik las ooit iets over bepaalde sokjes die speciaal voor konijnen worden gemaakt? Verband bleef sowieso al niet zitten.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Snoef

Volgens mij is er nog niet zo heel lang geleden een topick geweest over sore Hocks misschien als je de zoekfuntcie bovenin gebruikt denk ik dat je al heel wat zal vinden.

Ik heb er helaas geen verstand van, wens je er wel sterkte mee (nou ja je konijn dan he)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Blacky. Ik heb de overige 4 topics doorgespit die ik tegenkwam via de zoekfunctie alleen een echt concreet antwoord ontbreekt. Ik heb mijn konijn al op zachte ondergrond zitten dus ik weet sowieso niet waardoor het is ontstaan. De arts zei toen dat het ook door een gebrek aan hygiene kan komen maar ik verschoon de kooien om de 5 dagen en leg er dagelijks nieuw hooi in. Ook is het niet zo dat ze continu op haar eigen plas en poep moet liggen en lopen want de bak is ontzettend groot en ze gebruiken de hoeken om hun behoeftes in te doen.

Ik lees ook dat zalfjes vaak voldoende moeten zijn en dat dat binnen een week resultaat geeft, maar dat is bij mij ook niet het geval. Het is niet zo (en hopelijk komt dat ook niet) dat ze gapende wonden heeft maar het ziet er schraal en kaal uit en na gebruik van die sudozalf kwamen er wel wat rodere plekken op haar achtervoetjes. Vandaar dus weer teruggegaan naar de dermielzalf maar die helpt ook niet voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi snoef, ik heb evt.nog sokjes voor je! Als je interesse hebt, laat me dat maar weten (pb ajb) mijn franse hangoor is er inmiddels helemaal vanaf, ik heb een tijdje speciaal verband (coflex, rekbaar, zelfplakkend vernband) er om heen gehad en dit heeft onwijs goed geholpen, de sokjes die ik heb zijn voor die van mij te klein

(zalfjes hielpen bij oortje ook niet!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaatje, ik heb jou een PB gestuurd. Deed dat jij dat verband eromheen en daar bovenop de sokjes of wisselde je het af?

Ik weet niet goed of ik de wond te vochtig hou. Ik smeer 2x per dag die honingzalf erop maar ik heb allesbehalve het idee dat de voetjes te vochtig zijn. Telkens wanneer ik de zalf erop wil smeren, zijn de voetjes gewoon droog. Er groeien ook wel weer haartjes overheen, maar niet genoeg. Ik zie de rozige huid er nog doorheen en aangezien Baby steeds blijf likken en knagen, heelt het nooit volledig.

Ik ga er iig op letten dat ik echt zacht hooi in de kooi leg en niet meer dat droge, hardere paardenhooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Wilhelminakliniek injecteert duplocilline, om de dag. Dat doen ze dan 3 maanden tot een half jaar. Ik heb gisteren metacam voor Baby erbij gekregen, zodat ze hopelijk minder pijn heeft en dus ook minder gaat knagen, net zoals in het begin. Toch ga ik met mijn eigen dierenarts maar eens overleggen over die duplocilline injecties en of ik dat dan zelf thuis moet doen want om de dag naar de DA reizen is én bijna niet te doen én te stressvol. Ik weet dat injecties niet fijn zijn voor konijnen, maar dat is oraal toedienen ook niet.

Vind het alleen zo vervelend om de dierenarts 'steeds' te moeten vertellen dat je een nieuw idee hebt opgedaan via een andere dierenarts. Alsof ik hem niet voldoende vertrouw ofzo....

Heeft iemand ervaring met duplocilline???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze likt en knaagt er veel aan. Ik wil haar dolgraag vertellen dat dat zeer onverstandig is maar zij weet niet beter dan: 'o het doet pijn, laat ik er eens aan knagen om het te verhelpen'. Best frustrerend! Ze deed het eerst nooit, ik heb ook nog steeds geen flauw benul wat het nou heeft veroorzaakt. Misschien wat Mireille zei, erfelijkheid. Baby is namelijk een Hollands dwergkonijn dus het is niet omdat ze van een groot ras komt.

Maar hoe weet ik nou of prednison of duplocilline beter is? Mijn eigen DA heeft geen van beide voorgesteld en de wilhelminakliniek stelt duplo voor, want dat zou ook de werking van baytril versterken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even wat info voor je opgezocht, waar je mee naar je DA kan. Ik denk dat dat idd mogelijk beter is dan zeggen dat je de info van een andere DA hebt. Ik heb het artikel nog niet grondig gelezen, dus weet ook niet welke behandeling hier in staat, maar Esther kennende ,heeft ze beide middelen er in vermeld.... Misschien kan je het 2e artikel afdrukken en meenemen naar je DA?

Hoe verband aanleggen:

Medirabbit

Behandeling:

http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Mechanical/pododermatitis.PDF

Link naar reactie
Delen op andere sites

prednison word gegeven aan konijnen en mensen die pijn hebben die niet te traceren is zeg maar.Een paarde middel maar het stopt konijnen ook het eten van hun oren.....

Ja dat kan ook gebeuren.Duplocilline en batryl is een ab middel dat werkt anders zeg maar.Maar via internet kun je meer informatie vinden en ga daar mee aan de slag zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Caroline. Heb het artikel doorgenomen maar moet eerlijk toegeven dat ik geen bekende middelen/namen tegen ben gekomen, geen baytril, geen duplocilline, geen prednison of wat dan ook of het moet ook bekend zijn onder een andere naam. Het artikel hoe verband aan te leggen gaat iig nog goed van pas komen denk ik. Telkens wanneer wij het probeerden, lag het er binnen 1 minuut weer vanaf. Slimme nijn:D

Denk dat ik sowieso donderdagavond maar even tijdens het spreekuur langs ga met Baby om te laten zien hoe erg het er aan toe is. Dan heeft de arts iets meer zicht op de situatie. Dan zal ik meteen beginnen over de duplocilline, zeggen dat ik erover heb gelezen op internet en vermelden dat het wilhelminapark dit ook voorstelt en vragen of hij interesse heeft om het ook eens uit te proberen. Ik kan het op z'n minst uitproberen, bij voorkeur vóór de situatie verergert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het artikel van Esther ook even doorgelezen...

Van de middelen die ze noemt zegt de naam mupirocin me als enige wat.

Als ik me niet vergis is dat hetzelfde als Bactroban..... dat word bij mensen ook gebruikt voort bacteriele huidaandoeningen....(als ik t me goed herinner) moet je maar eens even googlen.... (heb ik ff geen tijd meer vor want moet naar de kapper)

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom ongetwijfeld heel dom over maar ik weet alleen dat ik metacam als ontstekingsremmer heb gekregen en dat zou dan dus hetzelfde effect moeten hebben als prednison als dat ook een ontstekingsremmer is. Dan zou prednison dus geen aanvullende werking hebben voor Baby?

Ik weet dat duplocilline een penicilline is (logisch, gezien de naam) en dat zou dan een antibioticum zijn of heb ik dat verkeerd? Dus tegen bacterien?

En waar valt baytril dan precies onder? Ik neem aan ook onder antibiotica?

Dus dan zou het logisch zijn om metacam(ontstekingsremmer) + baytril (antibiotica) + duplocilline (versterkende werking van baytril) te gebruiken. Of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet steriodiale wil zeggen dat het onder de groep NSAIDS valt. Deze middelen werken naast pijnstillend, ook koortsverlagend en ontstekingremmend, maar bevatten geen toegevoegde hormonen.

Een voorbeeld van een middel wat wel onder de corticosteroïden valt is bijvoorbeeld prednison.

Medicijnen mét corticosteroiden bevatten een chemische variant van hormonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit je konijn alleen? Zou het niet kunnen zijn dat dit gedrag onstaan is uit verveling?

Mijn konijn begon ineens haar pootjes kaal te plukken toen haar maatje dood was. Ze zat alleen en trok vacht van haar pootjes, na een tijdje kreeg ze ook sore hocks. Toen ze gekoppeld werd aan een ander konijn stopte ze met plukken en verdwenen de klachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze zit met een mannetje samen in de kooi en eromheen zitten nog 4 konijnen dus ik denk niet dat het verveling is. Toch goed dat je daar aan denkt, want dat was een heel logisch antwoord geweest.

De DA wordt ongetwijfeld gestoord van mij, maar ga morgen toch even langs om de situatie te laten zien en de duplocilline aan te snijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .