Ga naar inhoud

hoeveel groente per dag?


Swa100

Aanbevolen berichten

In principe zoveel als hij op kan, maar dan moet je het wel opbouwen! Dus langzaamaan kun je steeds meer geven, als hij er goed op reageert en goed blijft keutelen. (met de zoekfunctie had je hier ook veel antwoorden op kunnen vinden trouwens ;))

aangepast door _Danielle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je konijn niret aan de diarree gaat geef je niet teveel!

Eigenlijk kun je nooit teveel aan groenvoer geven.... groen en hooi zijn het hoofd bestanddeel van het konijnen dieet.

Begin met het geven van een soort tegelijki en kies dan voor een heel veilige groenten.

Je kan dan bijvoorbeeld kiezen voor:

-andijvi,

- witlof

- ruccola

- peterselie

- bassillicum

Neem bijvoorbeeld witlof om mee te starten. Geef je konijn een stukje ter grootte van een postzegel.

Gaat dit goed....dwz je konijn raakt er niet van aan de diarree, geef je de dag erna een stukje ter grootte va twee postzegels en zo verder.

Na een dag of drie, vier zo door te zijn gegaan ga je een andere soort toevoegen.

Pas altijd op met koolsoorten, deze kunnen bij konijnen snel gas veroorzaken.

Fruit en wortels bevatten veel suikers en zijn dus al snel dikmakers. Bovendien kunnen veel suikers ook voor diarree zorgen.

hier kan je ook eens kijken voor veilige groentes:

Giftige en veilige planten voor konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef hem nu broccoli elke dag breek zo'n 'stronkje' van de broccoli af, dit geef ik hem dan in 1 x.. (niet tegelyk met zyn biks).. hij keutelt nog goed etc.. geen diarree.. mag hy dan steeds wat meer? wat is dan uiteindelyk echt de maximale hoeveelheid? totdat hy aan de diarree zou gaan?

aangepast door Swa100
Link naar reactie
Delen op andere sites

Swa ik zou niet doorgaan totdat je nijn diarree heeft, maar zoals Kelly het zegt, langzaam opbouwen totdat je elke dag een bergje groente kan geven. Je kunt zelf vast wel inschatten hoeveel je je nijn kan geven toch, gewoon twee flinke handen vol groente ofzoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke.. maar @ kelly1986.. waarom staat broccoli dan by de veilige plantsoorten???

en @ rian.. nee k wou ook niet doorgaan totdt mn nyn aan de diarree is.. beetje zielig voor het beestje.. k wou gewoon weten by welke hoeveelheid groenvoer een nyn (van ongeveer 3 kg) nou ongeveer aan de diarree zou gaan

aangepast door Swa100
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veilig en veilig is 2... staat trouwens ook boven de lijst, opletten met koolsoorten ;)

Maar het gaat om de hoeveelheid die je geeft en of je konijn al dan niet gevoelig is daarvoor... Sommige konijnen hebben nl helemaal geen last met koolsoorten, anderen krijgen gas...

De foto: Eten voor 3-4 dagen voor in totaal 6.5kg konijn :lol:

post-251-13922876225542_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah Swa dat bedoelde jij met die diarree toestand! Ik dacht al, wat is die nou van plan? :bounce:

Je weet nooit wanneer een nijn of elk ander dier diarree krijgt, de ene is zoals gezegd veel gevoeliger, die van Caroline eten zo ongeveer de hele woensdag- en vrijdagmarkt leeg :party:, die van mij eten elke dag twee flinke handen groente. Het is de ene dag ook wel eens wat meer of minder, als ik vrij heb geef ik ze meer omdat ik ze dan meer zie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier ook heel klein en heel langzaam aan begonnen.... blaadje van dit en blaadje van dat...

Inmiddels eten mijn twee dwergen een ruime hondenvoer bak per dag aan groenvoer..... vandaag hebben ze er wel twee op...

Je kunt niet zeggen "bij zoveel aan groen gaan ze aan de race"..... dat is echt voor ieder konijn anders.....

De een verdraagt meer dan de ander..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet groenten inderdaad opbouwen en het is beter verschillende soorten te geven. Niet van 1 soort heel veel geven.

Mijn konijnen krijgen momenteel: andijvie, witlof, worteltje, wortelloof, boerenkool, af en toe stukje paprika, stukje broccoli, af en toe stukje koolrabi, blaadje spinazie, paksoy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen (nijntje weegt 1.3 kilo en binky zit aan de 3.5 kilo) krijgen elke avond een flinke hand spinazie en ruccola en een paar blaadjes witlof en de ene week doe ik er andijvie, peterselie of bassillicum bij. en als er markt is neem ik een hele grote tros wortels waarvan ze lekker de wortelloof op eten.

Het is wel belangrijk zoals hierboven al gezegd werd dat je ze er goed aan laat wennen, ik gaf eerst overal een klein beetje van en inmiddels zijn ze hier gewoon aan gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even een tip...

Ik haal mijn groente altijd op de markt omdat dit een stuk goedkoper is (ik was vandaag voor 10 mandarijnen, 1 flinke andijvie, 1 flinke hand spinazie en 1 stronkje witlof 3,50 kwijt)

Daar vraag ik ook altijd gewoon wat wortelloof. Ik eet niet iedere week wortelen en Guus vind het wel heel lekker dus vraag ik gewoon altijd of ze wat hebben voor mij.

Ik krijg dit altijd mee en ze doen er nooit moeilijk over.

De markt is een stuk vriendelijker voor je portomonee en je krijgt zo hier en daar wat makkelijker dingetjes :)

Ik haal trouwens mijn hooi, stro, voer en zaagsel ook altijd op de markt. Voor de hooi vandaag betaalde ik 1,50...

De rest weet ik zo even niet uit mijn hoofd wat het kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zitten hier aan 4kg konijn momenteel (moet er vijf à zes worden) en meneer eet:

per week:

twee bussels worteltjes met loof

een krop sla (eigenlijk 2, maar ik eet mee...)

4 à 5 bosjes peterselie

28 pijlen witloof (56 als't er kleintjes zijn)

een raapje of tien

een dik pak bladspinazie

twee selders

en voor de pret:

één boterhammetje, goed droog

een plantje basilicum

een bakje knaagdierengras

En dan nog z'n 160gr SS biks per dag.

Dus: véél. Heel véél groenten. Nu ja, meneer is dan ook een konijn van formaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef, dat is wel een verschil met wat ze hier eten. (En die zijn samen dus ongeveer 4 kilo)

hier staat de teller per week op

1 struik andijvie

14 stengels bleekselderij

5 a 6 struikjes witlof

7 wortels

1 bos peterselie

1 bos selderij

wortelloof hangt af hoeveel ik kan krijgen

Paksoi, als ze het krijgen 1 stengel per voerbeurt.

Als ik er aan denk krijgen ze ook nog een plukje gedroogde brandnetel.

Munt heb ik de afgelopen weken ook nog gegeven, maar was niet zo succes, het is niet echt favoriet en het is slecht te bewaren, het gaat hard in kwaliteit achteruit.

En natuurlijk soms ook nog wilgentakken, daar zit nu ook nog groen aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn twee dwergkonijnen wegen samen ongeveer 2 kilo.

Omdat ze volgens de DA beiden geen super tanden hebben, raadde de DA om ze dagelijks enkel groenten en hooi te geven en biks als snoepjes te gebruiken.

Dus hier eten ze ook wel veel groenten.

Per week eten ze ongeveer:

1 bussel wortelen met loof

het loof van 4à6 bussels wortelen

2 kroppen andijvie

2 selders

1 bloemkool

2 broccoli’s

14 stronken witloof

5 bussels peterselie

400 gram taugé

400 gram ruccola

halve knolselder

1 koolrabi

2 plantjes basilicum

nog wat kruiden (thijm, dille, rozemarijn,…) uit mijn mislukte kruidentuin...:whistle2:

En dan nog wat dingen die niet elke week hetzelfde zijn:

Chinese kool

Venkel

Paksoi

Komkommer

Ik haal wel niet alles in 1 keer :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje dit heb ik nooit geweten!

Ik wist wel dat groente goed voor ze was, maar dat het zo'n groot deel van de voeding was heb ik nog nooit iemand in mijn omgeving horen zeggen :oh:

Jammer genoeg hebben we bij ons in het dorp geen markt dus moet ik naar de supermarkt...

Maar ik zal nu zeker de groente toe gaan voegen aan hun dagelijkse portie voer.

Ik geef ze nu:

- 1x per dag 30 gram voer

- gedroogde vruchten (uit zo'n zakje)

- ze kunnen de hele dag door hooi eten (kruiden en gewoon wissel ik af)

- 1x in de 2 week een knaagstok

- 2x per week snoepjes door hun voer

en ik heb ook van die groene ronde snoepjes van VitaGraft ofzo en daar krijgen ze ook 6 per dag van. Zitten vezels enzo in.

Het zijn trouwens dwergkonijntjes.

Maar ik kan de groente daar nog gewoon bij gaan geven?? Ik hoef nergens in te gaan minderen ofzo?

En wanneer is dan de beste tijd om ze groente te geven?

Jeetje ik dacht dat ik alles wel een beetje doorhad kwa voeren...:$:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snoepjes zou ik gewoon uit je menu schrappen... die hebben ze echt helemaal nergens voor nodig....

Groen kan je idd gewoon aan je menu toevoegen. Let er wel op dat je de bovengenoemde porties zeker niet in één keer erbij kan gaan geven.

Het geven van groenvoer moet je opbouwen.

Je begint met één soort groente, bijvoobeeld witlof. Hiervan geef je een stukje ter grootte van een postzegel. Gaat dit goed; dwz je konijn krijgt er geen diarree van. Dan geef je de volgende dag een stukje ter grootte van twee postzegels.

Zo ga je een dag of 3/4 door. Krijg tje konijn diarree, stop je tot zijn ontlasting weer normaal is.

Na die 3 tot 4 dagen ga je een tweede groente soort toevoegen.

Echt veilige groenten zijn:

- andijvi,

- witlof

- wortelloof

- peterselie

- basillicum

- ruccola

hier vind je een lijst van veilige en onveilige groenten:

Giftige en veilige planten voor konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .