Ga naar inhoud

Olifanten tandjes...


TeddyDwergje

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Helaas kwam ik erachter dat een van mijn konijntje olifantentandjes heeft.

Vanmiddag ga ik naar de dierenarts om ze te laten knippen/slijpen.

Maar mijn vraag is of iemand van jullie ervaring heeft met een konijn dat olifantentanden heeft.

Ik kan hem namelijk niet houden, omdat hij niet geschikt is voor de fok. En ik wil de eventuele nieuwe eigenaar goed informeren over hoe en wat.

Via internet kom ik niet echt veel te weten over hoe het leven van zo'n beestje gaat ná de operaties..

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat al veel informatie over olifantstanden hier op het forum, als je de zoekfunctie gebruikt kom je al heel wat te weten.

Komt het konijntje van een andere fokker of uit een nestje van jezelf? Want niet alleen dit konijntje dient uitgesloten te worden van de fok, maar ook in ieder geval de ouders en nestgenootjes. Zij zullen misschien gezonde gebitten hebben, maar beide ouders dragen voor olifantstanden en de kans dat een gezonde broer of zus wel drager is is 66%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MIjn konijn heeft een tandafwijking gekregen na een harde knal tegen een speelhuisje.....

Zijn tanden groeiden dus ook scheef.

Knippen is geen goede oplossing voor de lange termijn. Bij knippen is er een groot gevaar op het splijten van de tanden en op abcessen.

Slijpen is een betere optie......

Maar..... als je nagaat dat de tanden van een konijn continu groeien zullen ze dus bijna iedere twee maanden behandeld moeten worden én het bij jou konijntje genetisch is en dus niet meer over zal gaan

moet je, je afvragen is of dat het beste is voor je diertje.... steeds de stress van na de dierenarts gaan en het ondergaan van een behandeling.

Een andere bijkomstigheid is dat je het diertje verkoopt en mensen dus opzadeld met maandelijkse dierenarts kosten.

Als je de tanden laat verwijderen kost jou dit geld, maar kan je konijntje zonder tanden, en dus zonder verdere problemen naar een nieuw huisje gaan.

Ik heb er zelf voor gekozen om die weg niet in te slaan maar de tanden te laten verwijderen.

Ik moet je zeggen dat ik er werkelijk nog geen moment spijt van heb gehad.

De eerste uren heb ik moeten dwangvoeren maar al vrij snel begon hij zelf weer te eten.

Het groenvoer en dan met name de wortel snijd ik in reepjes zodat ze voor hem makkelijker te pakken zijn.

Het hooi moet, zegt men, ook in stukjes geknipt worden......

ik heb dit een keer gedaan maar toen at hij er niks van.... nu krijgt hij alweer maanden het hoi gewoon rechtstreeks uit de verpakking en eet hij ook dat zonder problemen.

aangepast door kelly1986
Link naar reactie
Delen op andere sites

Catootje heeft ook Olifantstanden. Ik moet ze inderdaad om de 6 wken ongeveer laten knippen/slijpen bij de DA.

Zodra Catootje "genezen" is van de snot die ze ook nog heeft, wil ik ze ook laten verwijderen. Tevens dat het telkens naar de DA gaan voor het korter maken van de tandjes, kost het ook telkens nog een consult... het verwijderen is 1 x (evt nog 1x voor controle) en dat was het. Je bespaart je konijn een hoop stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een konijntje zonder tanden en dat gaat prima hij eet als een dijkwerker. Zelfs andijvie of blaadjes hoeven niet in stukjes, al doe ik dat wel, maar hij weet er wel weg mee.

Ik vind dat je als fokker wel de verantwoordelijkheid moet nemen om de operatie uit te voeren en niet hem door te schuiven met alle risico's van dien, maar dat is mijn mening. In ieder geval het konijntje uit sluiten voor de fok+ouders+broers en zussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey! Mijn konijn is een ram en die heb ik gered uit een veewagen met weinig water en eten. Zijn tanden zijn heel slacht en groeien héél snel aan. Zijn rechter boven voortand staat helemaal naar rechts gebogen en mij links hetzelfde. De dierenarts kon deze tanden ook bijna niet knippen en er kwam veel bloed. Waarschijnlijk moeten die eruit. De dierenarts had nog nooit zoiets gezien. Het konijn was helemaal vies want hij kon zichzelf niet schoonmaken en at slecht. Zijn ondertanen staan ook scheef en worden binnen no time weer een meter lang, die moeten we telkens knippen. Hij had veel pijn, dus waarschijnlijk moeten zijn boventanden er toch uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knippen van de voortanden brengt risico's met zich mee, omdat er scheurtjes in de tanden kunnen komen die tot in het kaakbot doorlopen. Dit kan abcessen veroorzaken. Daarnaast schijnt het knippen erg vervelend/pijnlijk te zijn voor konijnen. De beste optie die je hebt is inderdaad verwijderen, maar dan moet het konijn onder narcose en dus wel in goede conditie zijn. Is hij verzwakt, dan kun je hem beter eerst even lekker aan laten sterken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey! Mijn konijn is een ram en die heb ik gered uit een veewagen met weinig water en eten. Zijn tanden zijn heel slacht en groeien héél snel aan. Zijn rechter boven voortand staat helemaal naar rechts gebogen en mij links hetzelfde. De dierenarts kon deze tanden ook bijna niet knippen en er kwam veel bloed. Waarschijnlijk moeten die eruit. De dierenarts had nog nooit zoiets gezien. Het konijn was helemaal vies want hij kon zichzelf niet schoonmaken en at slecht. Zijn ondertanen staan ook scheef en worden binnen no time weer een meter lang, die moeten we telkens knippen. Hij had veel pijn, dus waarschijnlijk moeten zijn boventanden er toch uit...

je had toch 4 voedsters?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een informatie!

Super bedankt allemaal! Ik heb ze inderdaad eergister laten knippen bij de dierenarts, maar dat was niet zo leuk om te zien =( Beestje werd helemaal beetje gek, was echt sneu.

Opereren mag pas als ze een half jaar zijn, dus dan moet ik ze eerst nog een paar keer laten knippen, want ik laat hem zeker er aan helpen!

Hij gaat zowieos niet door voor de fok, dat is logisch. Daarom zoek ik ook een ander huis voor hem.

Maar ik wist nooit dat de rest van het nest dan ook niet mag. Zijn ouders blijven wel gewoon in de fok, maar die combinatie zal denk ik niet meer gebruikt worden.

Ik zal de fokker wel even vragen of het vaker voorgekomen is bij 1 van de 2 ouders dat er 1 in het nest zat met zulke tandjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch echt beide ouders uit sluiten voor de fok.

Ik ben dan wel geen fokker, maar met een beetje logisch nadenken lijkt me dat je niet kan weten welke van de ouders drager is van olifantentanden.

Beide ouders kunnen dit zijn. en ook met een andere combinatie ram-voedster zal dit, als een van de ouders drager is, naar buiten blijven komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jah dat is waarschijnijk wel de bedoeling geloof ik.

volgens mij wouden ze nog 1 keer een nest doen met de voedster en een andere ram en dan kijken of er dan weer wat bij zit. zo ja dan wordt de voedster uit de fok gehaald.

maar ondertussen zit ik wel met een schat van een konijntje, die mij (grof gezegd) in de weg zit...ik zou hem dol graag een goed huis bieden maar het kan niet, ivm de fok heb ik mijn hokken nodig =(

Dus als iemand nog een goed huisje voor hem weet! Hij mag voor 2 zakjes kruidenhooi opgehaald worden. Als hij maar een goed huis krijgt! Waar mensen wel tijd en plek voor hem hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is de genetische vorm van olifantstanden recessief. Dat betekent dus dat beide ouders drager moeten zijn om jongen met deze afwijking voort te brengen. Als de moeder nu jongen krijgt met een vader die niet draagt, zullen alle jongen gezond zijn. Maar de helft van de jongen zal ook drager zijn. Daarom moeten beide ouders worden uitgesloten van de fok! Want de jongen die drager zijn, kunnen dus weer voor nakomelingen zorgen die wel de afwijking hebben. Ook alle andere nakomelingen van de ouders moeten worden uitgesloten, zoals ik al zei zal ongeveer 66% van de gezonde jongen uit deze combinatie drager zijn. Maar ook de combinatie van vader of moeder met een ander konijn geeft dragers. Ga dus NIET nog een keer een nest nemen van een van de ouders van dit konijntje! Allebei uitsluiten, en ook ALLE jongen die ze hebben (samen of met een andere partner) uitsluiten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst wil ik even zeggen dat het niet MIJN konijnen zijn! Sommige van jullie reageren net of het mijn konijnen zijn en dat is het niet!

Ik snap dat het verstandig is om met beide ouders te stoppen, maar dat is niet aan mij...

Ik wil alleen het beste voor het konijntje!

En daarom vroeg ik jullie hulp, wat ik gelukkig veel heb gekregen en waar ik ook veel mee kan!

Ik zal zelf nu zeker in de gaten houden bij mijn eigen nesten of het voorkomt en dan gelijk de ram en voedster uitsluiten van de fok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitproberen met een andere vader om te kijken wat er dan van komt vind ik gewoon een vorm van gokken!

De kans is namelijk 50% dat deze jongen het ook weer gaan krijgen.

En dan????

Dan heb je weer ee boel konijnen met olifanten tanden op de wereld gezet. Iets wat niet nodig had hoeven zijn!

Zelfs de broers en zusters van het konijntje dat nu olifantentanden heeft moeten allemaal uitgesloten worden voor de fok.

Dat wij denken dat het om jouw konijnen gaat, komt denk ik ook wel door je posts....

Je beschrijft namelijk dat jouw konijntje dit heeft en dat jij hem/haar moet uitsluiten voor de fok.....

Ik ga er dan vanuit dat het over jouw situatie gaat.

Wij kunnen vanaf een beeldscherm niet ruiken dat het om andermans konijnen gaat...

Mocht ik het verkeerd geinterpreteerd hebben, dan sorry daarvoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het konijntje is nu wel van mij, maar de ouders niet.

ik heb het gekocht omdat ik er mee wou gaan fokken, maar dat nu dus niet doe.

ik begrijp heel goed dat het de ouders en broertjes en zusjes moeten worden uitgesloten en ik zou dat zelf ook zeker doen met mijn eigen fokbeleid.

maar mijn vraag was gewoon hoe het over het algemeen gaat met deze konijntjes nadat ze zijn behandeld.

en ik wil jullie heel erg bedanken voor het beantwoorden van die vraag en alle andere overige tips en informatie die jullie mij daarbij hebben gegeven!!

ik ga de lieve schat laten helpen en hopen dat hij een mooi knuffelhuis krijgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opereren mag pas als ze een half jaar zijn, dus dan moet ik ze eerst nog een paar keer laten knippen...

Ik heb afgelopen vrijdag bij Catootje de tandjes laten verwijderen en ze is nog geen 6 maanden hoor! Ik wist trouwens niet dat dat pas vanaf 6 maanden mocht... heeft de DA niets over gezegt en eerlijk gezegd heb ik dat ook nog nergens gelezen.

Hoe oud is het konijntje nu eigenlijk ??(misschien heb je dat al wel ergens geschreven, maar ik zie dat zo snel niet staan)

Knippen moet je idd niet laten doen. Ik wist eerst ook niet dat dat niet mocht dus heb het ook een paar keer zelf gedaan. Je kan ze het beste laten slijpen.

Ik ga nu even een foto maken van de verwijderde tandjes van Catootje.. Zal hem dan zo ook hier even plaatsen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

en zulke fokkers zijn nou de reden dat rassen naar zijn grootje geholpen worden.

Beide ouders zijn drager voor het olifanttanden gen wil dat er bij een jong uit komen.

Dat niet alleen, maar ook de jongen die het niet tonen zullen heel waarschijnlijk drager zijn.

Door moeder aan een andere ram te paren die misschien geen drager is creer je wel weer nieuwe dragers.

Komen die ooit weer een match tegen van een ram of voedster die ook drager is krijg je er weer nieuwe dieren uit met olifanttanden.

Zulke bloedlijnen dienen compleet uitgesloten te worden voor de fok!!!

Dankzij die onzin van fokkers die dat niet willen doen en dan beweren dat maar 1 ouder drager daarvan hoeft te zijn worden complete rassen naar de knoppen geholpen want voor je het weet zijn alle dieren van dat ras drager, zo ver kan dat gen doordringen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .