Ga naar inhoud

Franse hangoor en kippen samen.


benedictus

Aanbevolen berichten

Hallo ,

wie heeft er ervaring met konijnen en kippen die lekker los kunnen lopen samen in een klein afgezet weitje met een hok waar ze in en uit kunnen lopen.

Ik heb nu in 3 jaar tijd al 3 franse hangoren dood .... door diarree ben ermee naar de DA gegaan toen ze diarre kregen . Ik heb ze bijgevoed medicijnen gegeven en binnen gezet met water en hooi.

Maar toch als het weer beter ging en ze weer normale keutels hadden en weer aten gingen ze alsnog dood.

Ik snap er niets van , ik heb het kippenvoer ook in een aparte voerbak gedaan zodat de konijnen er niet bij kunnen. De kippen krijgen wel af en toe wat mais in de ren gegooid waar ze iets van kunnen eten.

Het leek me zo leuk een paar diertjes maar zo is het niet meer leuk, weet niet of ik weer een franse hangoor erbij ga halen. Ik heb nog een gecastereerd mannetje er zitten met een klein langoor vrouwtje.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met kippen en konijnen samen, maar wel heb ik een half jaar geleden een tweedehands kippenhok gekocht, wat ik zou gaan gebruiken voor mijn konijnen. Maar daar zat kippenluis in, (wist ik niet toen ik het kocht) en dat is echt een ramp. Voordat je dat er uit hebt, ben je een tijd verder. Ik had het hok een paar keer behandeld met speciaal spul, daarna twee keer geverfd, en nog zaten ze er in. Toen hebben we alle kieren met een gasbrander uitgebrand, waarbij mijn heg nog in de fik is gevlogen door een kapotte gasbrander :mdr:, en daarna waren de kippeluizen pas weg. een heel verhaal, maar ik heb gehoord dat kippeluis bijna bij alle kippen wel voorkomt, en dat dit bloedarmoede kan veroorzaken en dat ze ook op konijnen kunnen gaan zitten. Zelf heb ik een kleine konijnenopvang, en ik plaats geen konijnen bij kippen om meerdere redenen zoals inderdaad ook het verschil in benodigde voer, en het pikken in de ogen van de konijnen.

aangepast door Muffins
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen en kippen samen houden kan goed gaan, afhankelijk van de soort kippen.

Kippenluis is niet gevaarlijk voor konijnen.

Met het kippenluis wat muffins bedoeld noemen we bloedluis.

Dit is alleen gevaarlijk voor gevogelte, konijnen bloed lusten ze niet.

Waar je alleen wel mee op moet passen als je kippen en konijnen samen houd is bijvoorbeeld wormen.

Kippen dragen altijd wormen bij zich en een konijn komt met hun poep in contact en kan het zo over nemen.

Daarnaast kunnen kippen ook coccidiose bij zich dragen en konijnen daar ziek door maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen en kippen samen houden kan goed gaan, afhankelijk van de soort kippen.

Kippenluis is niet gevaarlijk voor konijnen.

Met het kippenluis wat muffins bedoeld noemen we bloedluis.

Dit is alleen gevaarlijk voor gevogelte, konijnen bloed lusten ze niet.

Waar je alleen wel mee op moet passen als je kippen en konijnen samen houd is bijvoorbeeld wormen.

Kippen dragen altijd wormen bij zich en een konijn komt met hun poep in contact en kan het zo over nemen.

Daarnaast kunnen kippen ook coccidiose bij zich dragen en konijnen daar ziek door maken

Omdat er geen kippen in het hok zaten, gingen ze wel op de konijnen zitten. En dat jeukt erg. Ook heb ik me laten vertellen dat ze dan wel bloed zuigen van de konijnen, maar dat de luizen zich dan niet meer voort kunnen planten. En uiteindelijk wel uitsterven, maar dat dat wel een maand of 8 of 9 kan duren. Ik heb zelf mijn hand wel eens in dat hok gehouden, en dan jeukte het ook als een gek. De konijnen zijn er uiteraard direct uitgehaald en behandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeuken doet het inderdaad, maar van konijnenbloed kunnen ze echt niet leven.

Ze lusten het niet eens, ook mensenbleod lusten ze niet, alleen kippenbloed lusten ze.

Ook hier heb ik ze wel eens in mijn konijnenhokken gehad gezien sommige konijnen boven de kippen wonen.

Bijtwonden van bloedluis is makkelijk te herkennen, dit heb ik nog nooit bij konijnen gezien, ik ben ze ook nog nooit op konijnen tegen gekomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeuken doet het inderdaad, maar van konijnenbloed kunnen ze echt niet leven.

Ze lusten het niet eens, ook mensenbleod lusten ze niet, alleen kippenbloed lusten ze.

Ook hier heb ik ze wel eens in mijn konijnenhokken gehad gezien sommige konijnen boven de kippen wonen.

Bijtwonden van bloedluis is makkelijk te herkennen, dit heb ik nog nooit bij konijnen gezien, ik ben ze ook nog nooit op konijnen tegen gekomen

Gelukkig maar dat ze jouw konijnen met rust hebben gelaten, maar jij hebt dan ook kippen in de buurt. Ze kunnen inderdaad niet van konijnenbloed leven, of van mensenbloed, maar als er geen kippen zijn gaan ze wel op alle andere levende objecten in de buurt zitten en proberen het wel. Als je nagaat dat ze maanden overleven zonder bloed van kippen, dan duurt het erg lang voordat dat gejeuk over is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier lopen kippen en konijnen los rond.

We hebben 2 tuinen; 1 voor de konijnen en de gewone tuin.

De kippen hebben een hok met ren in de tuin voor de konijnen..

Ze kunnen niet bijelkaars eten..en de konijnen gaan ook niet in hun hok..als de kippen loslopen, gaat de ren dicht.

De kippen lopen dan in de gewone tuin.

Soms zitten ze wel eens bijelkaar in een tuin, maar dan bemoeit niemand zich echt met elkaar..

Ik denk dat je eerder moet denken aan wormen bij je konijnen, coccidiose...die richting..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn ouders thuis hadden we vroeger ook kippen en konijnen buiten samen, dat ging prima, zowel de kippen als de konijnen zijn oud geworden! De konijnen hadden hun eigen nachthok, net zoals de kippen. In dat nachthok kregen de nijnen hun eten, het graan van de kippen aten ze niet. Groenten aten ze gezellig samen. Kan me inderdaad heel goed voorstellen dat een konijn wel snel ziek kan worden door de kippenpoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .