Ga naar inhoud

entreactie of myx?


zwarte panter

Aanbevolen berichten

Ongeveer tien dagen geleden zijn er hier op 10km afstand enkele dode wilde konijnen met symptomen van myxomatose aaangetroffen. In onze tuin komen ook wilde konijnen en Hypoliet was nog niet ingeent (omdat hij daarvoor steeds ziek was).

Ik heb toen besloten om Hypoliet onmiddellijk te laten inenten. (18 september is hij ingeent)

Bij de DA hadden ze enkel Dervaximyxo en geen Lyomyxovac (en ja ik wist al van op dit forum dat lyomyxovac veiliger is). De DA zei dat Dervaximyxo 100% bescherming bood tegen myxomatose en op Lyomyxovac had ik enkele dagen moeten wachten. Ze vertelde dat hij een bultje op de plaats van de enting kon krijgen en dat hij binnen een week last kon krijgen van licht gezwollen oogleden.

Ik heb besloten hem toch te laten inenten met dervaximyxo omdat myxomatose op 10km afstand naar mijn gevoel te dichtbij was om te wachten.

Donderdag middag was het rond zijn linkeroogje helemaal nat. Ik heb een paar uur afgewacht (dacht mss is er een strootje of een vliegje ingekomen). Toen het niet beter was heb ik er een beetje oogzalf ingedaan. 's Avonds dacht ik mss is dit de entreactie. Vrijdag zag ik een heel lichte zwelling en tot gisteren middag leek het of het niet verergerde. Dus ik dacht dit was de entreactie en het trekt weer weg. Gisteren avond zag je dat het linker boven ooglid duidelijk gezwollen was. Later tegen de avond zag ik ook een zéér lichte zwelling aan zijn andere ooglid.

Ik zie nergens anders bultje ofzo.

Vandaag merkte ik dat zijn hele kopje wel dikker is dan normaal. Kan dit daar ook mee te maken hebben?

Zou dit gewoon een entreactie zijn of heeft hij nu echt myx?

Nu kan ik me wel voor men kop slaan dat ik de beslissing heb genomen om hem toen toch in te laten enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 107
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Aan een ent reactie kan een konijn dus ook overlijden.

Het is niet alleen een bultje maar de ziekte kunnen ze ook van de enting daadwerkelijk krijgen.Voor al als een konijn niet helemaal lekker in zijn vel zit.

Je zal het toch moeten afwachten ab kun je geven er bij en veel liefde en verzorging.

Het is de keuse afweging die je gemaakt hebt wat al heel moeilijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal morgen de DA bellen en vragen naar ab.

De laatste 2 weken heeft hij ontzettend goed gegeten, nu zelfs nog. Hij is gegroeid en haalde zijn achterstand in.

Is een dikker hoofd ook een teken van myx?

Ik doe nu wel oogzalf in zijn oogjes in de hoop dat hij er zo minder last van heeft. (Oogzalf heb ik een tijdje terug van de DA gekregen voor zijn oogontsteking)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naam dierenkliniek: Het Hazewinkel

Naam dierenarts: Drs. Linda van Veen

Plaatsnaam: Oldenzaal

Telefoonnummer: 0541-512444

Website: http://www.hethazewinkel.nl/

Dit zijn gegeven van DA die dat konijntje erdoor hadden gehaald. Misschien hen eens een mail sturen en vragen hoe?

Is het niet beter dat je hem binnen haalt nu? Of heb je die mogelijkheid niet? (voor een hok te leen kan ik zorgen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!

Zal hen idd eens een mail sturen.

Aan hypoliet zijn gedrag merk ik nog niks vreemds.

Deze week wordt hun nieuwe hok geleverd dat zou ik desnoods in de garage kunnen zetten. Als dat er morgen niet is of binnen is echt beter dan de garage kan ik mss wel aan een binnenhok geraken.

Hypoliet zit momenteel nog samen met Eufrasie. Zij is 2 augustus ingeent met lyomyxovac. Moet ik ze uitelkaar halen. Zoja, is het erg als dit morgen pas kan? Vandaag kan ik niet meer aan een ander hok geraken.

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ziekte komt in Nederland meestal in de zomer en nazomer voor.

In Engeland is het echter al gewoon dat myxomatose in de nazomer, herfst en de eerste wintermaanden voorkomt. Aangezien een vaccinatie maar een bescherming van 2-4 maanden geeft,

adviseren wij konijnen twee keer per jaar te vaccineren.

De eerste vaccinatie in april-mei

De tweede vaccinatie in augustus-september

Het is een goede website alleen kun je dus beter 3 keer enten aangezie myx het hele jaar voor komt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan via de foto's ook niets beoordelen jammergenoeg...

Wat ik wel gelezen heb:

Incubatietijd van myx is onduidelijk, ik vind van 3 tot 14 dagen na besmetting symptomen. Dat betekend dus dat het vaccin waarschijnlijk nog niet werkte als hij besmet is...

Verder zijn er 2 soorten, diegene die lijkt op pasteurella met zware ademhaling en rochelen en ééntje die zich vn manifesteerd door myxomen. De laatste is geneesbaar, bij de eerste maak je zonder enting zo goed als geen kans.

Dan wordt myx wel eens verward met een andere ziekte (treponema parasiet) die in het beginstadium dezelfde symptomen heeft...

Verder is warm houden echt cruciaal nu:

Rabbits being treated for myxomatosis need:

• Careful nursing care in a warm environment (21-22 degrees centigrade)

• Regular bathing of sticky eyes and genitalia

• Fluid therapy - subcutaneous, intra-peritoneal or intravenous fluids may be used

• Tempting food and syringe or tube feeding if necessary

• Antibiotics to prevent secondary bacterial infection

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel zit hij binnen (nu nog op de bank, hoe ik het vannacht doe, zie ik nog wel).

Kzit me ook rot te zoeken naar informatie die uitsluitsel kan geven of bevestiging, maar ik vind net als u heel veel verschillen in incubatietijd,...

Ik was zijn oogje ook een paar keer per dag met afgekookt water en doe er oogzalf in. Hij eet en drinkt nog goed, indien dit zou verslechteren heb ik nog dwangvoer in huis.

Ik moest normaal vandaag beginnen met een herhaalbehandeling tegen coc., maar ik twijfelde te hard of ik dit wel zal doen, zal dit morgen eerst aan de DA vragen.

Ik zal morgenvroeg onmiddellijk contact opnemen met de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temperatuur is dus ok, eerder laag dan hoog.

Ik lees wel overal dat een gezwollen hoofd idd ook een indicatie kan zijn

Verder zwellingen rond de anus en ook eens voelen onderaan de oren.

Is de badkamer voor vannacht een optie? Of dat hok van je nonkel binnen zetten?

Heb ook gevonden dat je ze beter niet kan scheiden, ofwel is ze besmet ofwel niet... de meeste DA'en raden aan ze dan samen te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik twjfel aan de corectheid van zijn temperatuur. Toen ik hem binnenhaalde waren zijn oren warm, terwijl hij normaal altijd redelijk koude oren heeft.

Binnen was spijtig genoeg geen optie. Heb hun hok geisoleerd met piepschuim en afgedekt met dekens en een zijl. Heb de temperatuur in het hok gemeten en was toch 19°C. Ik hoop dat het niet te veel afkoelt.

Dan laat ik ze gewoon samenzitten, Eufrasie is nogal zorgzaam voor Hypoliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot wat Mireille boven schreef vind ik dus nergens een andere entreactie als een bultje op de entingsplek... ik vrees dus dat het wel degelijk myx is...

Mireille, waar heb jij die info gevonden?

Mijn medische opleiding.

Als je een verzwakt levend virus inspuit en het dier zijn immuun systeem reageerd verkeerd of is te zwak kan het dier net zo ziek worden van het verzwakte virus als van het echte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .