Ga naar inhoud

Informatie Olifantstanden


kaatje

Aanbevolen berichten

Informatie over Olifantstanden

Naar aanleiding van een aantal vragen van eigenaren in onze praktijk wil ik nog even een van de meest voorkomende problemen met het gebit van ons konijn onder de aandacht brengen, nl.de olifantstanden.

malocclusie van de snijtanden.

Niet alleen het konijn kan er last van hebben, maar cavia´s, hamsters en boeroendoeks zijn er ook gevoelig voor, het konijn spant echter de kroon en ik zal in dit artikel dan ook alleen het konijn ter sprake brengen.

Allereerst is het belangrijk te weten hoe een gezond gebit er eigenlijk uit ziet.

Een gezond konijnengebit heeft precies op elkaar passende snijtanden.

Als je de lipjes van het konijn iets optilt kun je deze al zien.

De snijtanden zijn iets vierkant en hebben aan de uiteinden kleine ribbeltjes.

De tanden zijn glanzend en wit/lichtgeel van kleur.

goodteethru2.jpg

Tanden van konijnen groeien het hele jaar door. Ongeveer 16 cm.per jaar.

Door te kauwen slijt het konijn zelf zijn eigen tanden af, zo blijven deze scherp en in goede conditie.

Wat vaak voorkomt is dat de stand van de kaken ten opzichte van elkaar verschuift.

Hierdoor slijten de tanden niet meer goed af en groeien de tanden door.

Dit verschijnsel noemen we olifantstanden (cavia aperrae porcellus bij de cavia en eutamias sibiricus bij boeroendoeks)

Dit geeft enorm veel problemen en kan, als er niets aan gedaan wordt, tot de dood van het dier lijden. Het dier kan niet meer eten en verhongert.

80926zoon01ny9.jpg

Op het oog een gezond konijntje..maar kijk eens goed

Oorzaken van olifantstanden:

Olifantstanden zijn erfelijk.

Ouders hoeven dit niet te hebben, maar kunnen wel drager zijn! Meerdere jongen uit hetzelfde nest zullen deze problemen in meer of mindere maten hebben.

Degene die geen problemen hebben, kunnen net als de ouders wel drager zijn en dit weer doorgeven aan zijn of haar eigen jongen.

Trauma

Door een val, traliebijten of een klap op het hoofd kan de kaakstand veranderen, dit kun je in de meeste gevallen niet zien.

Verkeerde voeding

Als de voeding te weinig vezels en kauwmateriaal bevat, kan het konijn de groei van de tanden niet zelf bijhouden, waardoor de tanden te snel aangroeien.

Osteoporose

Door kalkafbraak in de botten van de kaak kan er een verschuiving plaatsvinden

Infectie

Door ontsteking van de tandwortels

Verschijnselen bij gebitsproblemen:

Niet eten (in het begin er wel op af lopen, maar niets eten, daarna niet meer proberen)

Mager worden.

Uiteindelijk stiller worden

Minder actief worden

Uitdroging, door uiteindelijk ook te stoppen met drinken

Minder ontlasting

Mogelijk kopschudden door pijn in het hoofd

Oogproblemen (tranen, ontsteking, uitvloeiing)

Speekselen

Behandeling

Een konijn met olifantstanden moet naar een dierenarts of deskundige konijnenkenner.

Deze zal de tanden knippen zodat het konijn snel weer normaal kan eten.

Soms worden de tanden dmv. speciale apparatuur afgesleten.

In echt zeldzame gevallen is eenmalig knippen soms genoeg.

In de meeste gevallen echter zal het gebit regelmatig geknipt moeten worden, dit verschilt per konijn, maar gemiddeld is knippen 1x per maand, 1 ½ maand voldoende.

Als het knippen het konijn zo veel stress oplevert of het knippen steeds vaker moet gebeuren kunnen de snijtanden in zijn geheel, dus met wortel en al, operatief worden verwijderd. (extractie van de snijtanden)

Het konijn kan daarna weer gewoon eten, maar zal geen stukken meer af kunnen bijten, kleine porties voeren is dan van belang.

Bij niet of slecht eten van het konijn altijd naar het gebit kijken!

80926zoon02td5.jpg

80926zoon03eq9.jpg

80926zoon04fz8.jpg

203greenfieldrabbit203xgw9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkeerde voeding

Als de voeding te weinig vezels en kauwmateriaal bevat, kan het konijn de groei van de tanden niet zelf bijhouden, waardoor de tanden te snel aangroeien

Kaatje, is dit niet eerder een oorzaak van kiesproblemen? Voor de snijtanden maakt het soort voeding in principe toch minder uit...tenzij ze alleen echt zacht voedsel eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ondertanden moeten inderdaad achter de boventanden vallen, dan slijten ze af op de stifttanden en de boventanden slijten dan af op de ondertanden. Dit is gelijk de verklaring waarom verkeerd voedsel voor de problemen kan zorgen: bij het malen van voedsel tussen de kiezen, gaan de voortanden langs elkaar heen en slijten zo af.

Wat het knippen betreft: daar heb ik toch best al wat negatieve verhalen over gelezen, waarbij het knippen heeft geleid tot barstjes in de tanden of zelfs afgebroken tanden. Dat kan dan weer leiden tot abcessen in de kaak. Het lijkt beter te zijn om de tanden af te slijpen. Ook is slijpen minder pijnlijk voor het konijn dan knippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt petra, het knippen is zeker niet ideaal. Het slijpen echter ook niet, het duurt langer, vaak met veel herrie en geluid, wat weer meer stress oplevert voor het konijntje...het is gewoon ontzettend balen als je konijn, of welk dier dan ook olifantstanden heeft....

Aniek: je hebt helemaal gelijk, verkeerd geformuleerd, dank je wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk op het moment als kassakut bij de Jumbo. En een van onze klanten, dus mensen die je regelmatig voorbij ziet komen, heeft ook een konijntje met olifantstanden die ze zelf, ja zelf, regelmatig bijknipt. Ik heb haar geadviseerd er eerder mee naar de dierenarts te gaan en eventueel zelfs te laten trekken. Het konijntje leeft nu alleen op wortelhapje(die babyvoeding) en brood. Ze zegt ook dat hij niks anders meer WIL eten zelfs als zijn tanden zijn geknipt. Ik probeer steeds te zeggen dat dit niet goed is en een konijn niet op wortelhapje en brood kan leven. Ik heb helaas steeds maar veel te weinig tijd om met haar te kunnen praten ivm klanten die geholpen moeten worden. Ik vergeet dus steeds ook in mijn haast van alles te zeggen. Het lijkt me dat het konijntje inmiddels ook problemen met de kiezen kan hebben omdat het al zo lang op slechte voeding leeft. Maar ze is volgens mij overtuigd dat het echt goed is zoals het nu gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ai...jammer, maar helaas is het zo dat als ze er zelf verder niets aan wil doen je gewoon niets meer kan doen...vervelend hoor.

Ik blijf erbij dat het knippen van de tanden geen ideale oplossing is, maar de tanden verwijderen ook niet..er kan idd wel meer aan de hand zijn de de sijntanden alleen..

Misschien zou je haar wel eens kunnen `overhalen`om eens een week pijnstilling te geven...als dat verschil uitmaakt, heeft het diertje ergens pijn en heeft ze misschien meer motivatie.

Trouwens...er is niks mis mee hoor om kassak..te zijn, integendeel, door jullie kan ik tenmiste boodschappen doen! Jezelf niet zo naar beneden halen hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt. Het was niet neerbuigend bedoeld hoor. Vind kassakut gewoon een leuk, passend woord;P Ik vind het absoluut niet leuk, kassawerk, maar ook niet minderwaardig hoor;)

En tja, misschien als ik die mevrouw weer eens zie zal ik het eens proberen. Maar volgens mij is ze mijn gezeik ermee naar de DA te gaan een beetje zat:whistle2: En denkt ze dat het goed gaat zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn zijn de tanden verwijderd na een trauma....

Door een klap van tegen het speeltoestel aanrennen is zijn zijn tanden gebroken en gedraaid en is zijn kaakstand veranderd....

We hebben met twee keer inkorten bekeken of ze nog recht terug zouden groeien maar helaas.....

Nu zonder tanden is het een hartstikke happy konijn die werkelijk alles nog eet.... allen zijn wortel krijgt ie in reepjes maar voor de rest eet hij alles....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .