Ga naar inhoud

hulp gevraagd!


meroke

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wie mijn vorig bericht 'mijn bezoek aan de DA' volgde kon lezen dat mijn snuffel erg mager was en dat ik keutels moest opsturen naar de DA.

De DA vroeg mij van enkele dagen op te sturen, zo gezegd zo gedaan, gisteren de keutels op de post gedaan.

Nu vond ik deze morgen een vreemde keutel in haar hok (zie foto hieronder).

Zijn dit wormen? Wat moet ik doen?

Ik kan momenteel niet naar de DA want mijn vriend is gaan werken met de auto en het is 50km rijden :s

Verder is snuffel héél levendig en eet ze nog steeds goed. Wel minder hooi als anders, maar veel groenten en biks.

p1000272mediumyg3.th.jpgthpix.gif

Het lukt me niet goed de foto hier te plaatsen, ik hoop dat jullie hem toch kunnen zien.

my.php?image=p1000272mediumyg3.jpg

aangepast door meroke
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

het is idd een rare keutel en er zit precies een witte worm in, bij mijn konijn heb ik net hetzelfde voorgehad, mager geworden wel nog veel eetlust, keutels op gestuurt naar het labo het rare was daar dat ze niets gevonden hadden in de keutels, maar een dag derna heb ik er zelf gevonden, ja adaya die durft nogal eens naar toilet gaan wanneer ik net de toilet aan het uitkuisen ben (ze zit eigelijk dus niet op toilet) en zo heb ik ook keutels gevonden met wormen eraan.

het beste dat je kan doen is een kuurtje panacur geven, 0,8ml/kg konijn.

Ik moest toen 1 dag panacur geven, de dag derna controleren of je dode wormen vind & ik geloof na 10 dagen nog eens panacur geven.

Mijn dierenarts had toen een spuitje gegeven in de nek, ook voor wormen maar dat heeft niet zo een goed effect op alle wormen die in het lijfje zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt bunny ranch chanty, ik zal eens kijken.

ze is inderdaad erg aan het verharen, als ik haar aai heb ik 'n hele hoop haar vast.

ik wist eigenlijk niet dat een binnenkonijn ook een wintervacht aanmaakt...

edit: zopas de keutel open gemaakt... ik zie niets abnormaal.

aangepast door meroke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook niet raar op als je een hele sliert van dit soort keutels aanelkaar vindt, ook dat komt door de haren. Het ziet eruit als een ketting van keutels, en het heet dan ook...kettingkeutels! Even in de gaten houden als je dat ziet, want het KAN een verstopping veroorzaken. Hoeft niet hoor, ik heb het hier ook nog niet meegemaakt, maar het is wel een risicootje dat je nijn dan loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, bedankt, stelt me gerust.

zowieso krijg ik nog het resultaat van de DA als ze de opgestuurde keutels ontvangt;

ik kam haar regelmatig. Ze loopt ook veel los, groenvoer eet ze ook voldoende, nu nog het hooi aantrekkelijker maken :)

Als ze geen of weinig hooi eten, probeer eens met een bakje kattegras. Merlot heeft nu ineens geen zin meer in kruiden en vreet zo elke dag een plantje leeg. Lijkt ook meer op hooi natuurlijk en heb de indruk dat hij nu ook meer hooi eet. Of er een rechtstreeks verband is weet ik niet, kan ook gewoon toeval zijn, maar altijd het proberen waard zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je veel van dit soort keutels tegenkomt kun je je konijn ook een verse ananassap geven.

Niet uit pakje of blik maar echt van een verse ananas. Dat zorgt ervoor dat de voedselbrok rondom de keutels oplost en de haren makkelijker het lichaam kunnen verlaten. Zo kun je ook een verstopping voorkomen.

wat je ook kan doen is prozyme bestellen. Dat is een [poeder gemaakt van ananas extracten e heeft dezelfde werking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je veel van dit soort keutels tegenkomt kun je je konijn ook een verse ananassap geven.

Niet uit pakje of blik maar echt van een verse ananas. Dat zorgt ervoor dat de voedselbrok rondom de keutels oplost en de haren makkelijker het lichaam kunnen verlaten. Zo kun je ook een verstopping voorkomen.

wat je ook kan doen is prozyme bestellen. Dat is een [poeder gemaakt van ananas extracten e heeft dezelfde werking.

Hm, hier staat toevallig nu 'n verse ananas. Dus als ik men nijn hier wat sap van geef werkt dit preventief tegen een verstopping?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .