Ga naar inhoud

Wel of geen dwangvoer geven? Graag advies, ik weet het niet


YvonneH

Aanbevolen berichten

Ik zou graag even wat advies krijgen want ik weet het nu effe niet meer:arf:

Zoals jullie misschien weten ben ik gister met Ko naar de da geweest ivm gasbuik, lage temp en wat bleek haken. Ook Sisi had problemen, ze at minder en had plakpoep waaronder een bonk zo groot als een 2 euro munt.

Sisi haar keutels waren gisteravond normaal en vanochtend was er weer plakpoep en keutels met vreemde vormen en een beetje slijm.

Vanmiddag ben ik met bijde nijnen naar de da geweest.

Ko zijn temp is weer normaal, hij weer een injectie pijnstilling gehad (volgens mij ook primperid). Hij krijgt nu 3x daags ciseral, zo nodig dwangvoeren (20 ml, 1x per 3 uur), en evt lactulose 3x daags.

Bij Sisi bleek dat haar maag te vol zat dus ws toch (beginnende) verstopping. Ook zij kreeg primperid (pijnstilling weet ik niet meer) en nu 3x daags ciseral en lactulose en zo nodig dwangvoeren.

Sinds vanavond heeft Ko 15 gr biks, een klein beetje wortel, een paar hapjes hooi, 2 blaadjes witlof en 2 blaadjes basilicum op. Ik zie ook weer kleine keutels.

Sisi heeft ook 2 blaadjes witlof, 2 blaadjes basilicum, klein stukje peterselie, een paar ss'jes en een paar hapjes hooi op.

Zou het nu voor vannacht nodig zijn om ze erbij te dwangvoeren of moet ik het toch even afwachten? eerlijk gezegd weet ik het effe niet meer, wat is nu genoeg eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou indien mogelijk wel dwang voeren of het dwang voer over het groen doen dat ze het zelf eten...Net zo lang tot ze weer zelf voldoende eten en goed keutelen.[6 ml per 3 uur]Als ze zelf nog wel eten maar niet voldoende kun je dit over 3 keer per dag verdelen.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt dames!

20 ml per keer leek mij ook erg veel, gister heb ik hem 5ml per x gegeven (vanmiddag voor het laatst).

Ik vind het nu alleen moeilijk te beslissen wat te doen voor vannacht omdat Mireille zegt niet en Cindy van wel?

Ik zal het morgen dan iig niet vaker doen dan 3x per dag (6ml).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook niet doen... bij verstopping is het meestal zo dat eens ze weer beginnen eten, de darmen ook automatisch weer in gang schieten... Ik zou tot je gaat slapen regelmatig hooi aanbieden, als dat elke keer aangenomen wordt, is het wel ok. Ook al eten z emaar een paar sprietjes. Groen mag natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben iig heel blij met jullie reacties want ik zit er na gister en vandaag een beetje doorheen! Op een gegeven moment weet je het gewoon niet meer. Op dit moment maak ik me het meest zorgen om Sisi, want die eet sinds vanavond het minst en is toch wel rustig. (daarnet kwam ze wel even om zonnepitjes smeken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sisi had slijm in de keutels en zeker een verstopping? dat duidt idd op ernstige darmproblemen. Slijm komt pas als de darmen echt zwaar te verduren hebben of bv bij coc. Daar is ze op getest of was dat zelfs niet nodig? Jou DA kent genoeg van konijnen om dat te beoordelen.

Sisi was/is er gezien dat slijm idd het ergste aan toe en het is dus ook normaal dat haar herstel trager gaat,je zal haar nog een paar dagen in de gaten moeten houden. In jou plaats zou ik na 3u weer uit bed komen en eten aanbieden, neemt ze dat aan, kan je weer onder de wol, indien niet, toch maar dwangvoeren vannacht , maar nu even niet dus.

Succes , ik duim!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze goed groen eten lekker slapen vanacht!!!

Ik zit er hier ook regelmatig door hoor maar ken ook zo de grensen van wel of niet voeren nachts.Als ze zelf nog wel wat eten doe ik nachts niet dwang voeren maar hou ik het op 3 keer per dag.Maar doe het dwang voer op het groen dan smullen ze het vermoedelijk van zelf weg.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar keutels zijn idd op kweek gezet, ik zal daar morgen neem ik aan de uitslag van krijgen.

Dan kijk ik iig over een paar uurtjes weer even bij ze en laat ik ze nu verder met rust.

Ko is nu wel wat actiever en zie ik nu wat vaker een hapje nemen.

Sisi neemt nu wel af en toe een hapje bleekselderij of wortel dus hopelijk heeft ze dat straks ook gewoon opgegeten.

Dus ik kan gewoon wat van dat poeder eroverheen strooien? Of bedoel je aangemaakt met water ofzo?

Sorry, ik denk niet zo geweldig meer nu ;)

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt slapen heb ik niet gedaan, wel veel liggen draaien ;)

Ze hebben vannacht beiden goed gegeten.

Ko heeft flink gekeuteld, wel kleiner dan normaal maar wel een behoorlijk aantal. Ook heeft hij denk ik zo'n 30 gram biks op (is dit teveel voor nu of mag dat gewoon?). Goenvoer was bijna op maar hooi eet hij erg slecht (altijd al eigenlijk).

Sisi heeft 25 gram biks op, al haar groenvoer (3 blaadjes witlof, 1 stengel bleekselderij, 1 schijf wortel en wat peterselie) een een hele pluk hooi.

Ook zie ik bij haar wat meer keutels dan gister (minder dan bij ko en ook kleiner).

Ik ga zo de hokken even schoonmaken om te zien wat er verder gekeuteld gaat worden.

Als ze nu zo doorgaan kan ik dan langzaam hun biks opvoeren (en met hoeveel per dag?) of moet ik het gewoon een paar dagen zo houden?

En nog 1 vraagje:

Ik ga vanmiddag een groot binnenhok halen (1.40m) dus zou ik Snuf bij Ko binnen kunnen zetten voor nog een paar dagen (daarna kunnen ze wel weer naar buiten toch?).

Zou dit verstandig zijn ivm met zijn voeding of is het beter ze uit elkaar te laten tot Ko helemaal normaal keuteld en eet? Ze zijn nu sinds zondagavond uit elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zieke dieren indien er belang bij is ze gescheiden te houden van wege controle eten en keutels gescheiden houden.Is het bij beide lekker op gang en eten ze samen kunnen ze wel bij elkaar.Je zegt nu dat ze kleine keutels hebben.Dat komt omdat ze ook minder gegeten hebben.Als ze weer lekker op hun normale eet patroon zitten zullen de keutels groter worden.Bix kun je op bouwen mits je er groen blij blijft geven en op letten dat ze voldoende drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat ze weer wat eten en keutelen! Ik hoop dat ze snel weer de oude zijn. Maar is het niet beter om ze samen te houden als dat ook maar enigzins kan? Anders moet je straks misschien wel weer opnieuw koppelen. Of zitten ze zo dat ze elkaar kunnen zien en ruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .