Ga naar inhoud

Kaal plekje bij Ginger's oog


Yolk

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds een paar weken hebben we twee konijnen, twee vrouwtjes, Ginger en Fluks.

Al op dag twee mochten we met Ginger naar de dierenarts: ze had darmontsteking en hebben haar daarvoor antibiotica gegeven. Dit sloeg goed aan, en sindsdien legt ze weer mooie keutels.

Nu, een week of drie later, zit er een vlekje rond haar oog. We hebben het idee dat het groter wordt. Haar oogje is gewoon schoon, op een ontsteking lijkt het niet.

De vraag is nu: wat zou het kunnen zijn, en is het verstandig om hiermee naar de dierenarts te gaan? Het punt is namelijk dat onze dierenarts (een konijnen-kenner, speciaal uitgezocht :wink2:) nogal snel "kom maar langs" zegt en een consult alleen al 30 euro kost. Is dit iets waarmee we snel langs moeten gaan, of is het verstandiger het nog even aan te kijken? Wat denken jullie?

Hieronder heb ik wat foto's van Ginger waarop het kale plekje te zien is.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm....ja daar zou ik wel mee gaan... ik kan het niet precies zien, maar er zijn wel een aantal zaken aan een oog wat behandeling nodig heeft.... ik heb laatst het één en ander daarover opgezocht en er zijn nogal wat mogelijkheden...

Kijk hier maar eens:

Medirabbit

Als je de verschillende mogelijkheden aanklikt, zie je veel foto's, mogelijk kan je daar zelf al wat uit opmaken. Hou er wel rekening mee dat de konijnen op de foto's een bepaalde ziekte misschien al langer hadden en dat het er bij jou nog anders kan uitzien omdat het een vroeg stadium is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook wel eens gezien bij mijn oudste nijn, hij had wel eens kale plekjes bij zijn ooghoek. Maar ook deze waren gewoon schoon, en hij leek er geen last van te hebben. Een paar dagen later begon er gewoon weer vacht te groeien, elke keer als hij zo'n plekje had en ik dacht "nu ga ik er toch eens mee naar de DA, en de laatste maanden heeft hij er nooit meer last van. Maar ik denk dat je toch inderdaad beter even ernaar kunt laten kijken, want je weet nooit wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline, Rian, bedankt voor jullie reactie!

We hebben het even aangekeken, en het lijkt erop dat het ook bij haar oren wat beginnen te schilferen. We denken nu dat het mijt of iets dergelijks is.

We hebben de dierenarts gebeld en kunnen binnenkort langskomen op consult. Ernstig is het waarschijnlijk niet. En gelukkig lijkt Ginger zelf nog nergens last van te hebben.

Ik zal nog even laten weten wat het uiteindelijk was als we weer terug zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel Ginger er al beter begon uit te zien (de kale plekjes werden weer begroeid) heeft de dierenarts toch de oorzaak gevonden: mijt.

Waarschijnlijk had ze dat al langer maar kreeg ze hier last van doordat haar weerstand lager was door die ontsteking.

Beiden konijnen, het is namelijk besmettelijk, zijn ter plekke met een goedje tegen mijt behandeld: een paar druppels medicijn in hun nek. En hetzelfde moeten we ze over vier weken opnieuw geven om er zeker van te zijn dat de mijt niet terug komt.

Al met al een meevaller: het was niet echt ernstigs, en over een maandje hebben we weer gezonde konijnen :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .