Ga naar inhoud

Kijk dit is nou onze Dierenarts


Blacky

Aanbevolen berichten

Gewoon keurig via de mail een oproep met een duidelijke uitleg waarom in te enten.

Dat is gewoon erg netjes vind ik.:

Vaccinatieoproep voor Stamper.

Eind september is het weer tijd voor de vaccinatie tegen myxomatose . U kunt dit laten doen voor een gereduceerd tarief op het konijnen-entspreekuur dat gehouden wordt op:

· Datum: zaterdag 27 september 2008

· Van: 11:00 tot 13:00 uur

· Te : Raadhuisplein 7, Castricum

Kosten € 12,50 per konijn

Mocht Stamper dit jaar nog niet tegen VHD geënt zijn dan is het mogelijk om deze vaccinatie gelijktijdig te geven.

Inenten van konijnen waar tegen en waarom?

Myxomatose:

Dit is een virusziekte die wordt overgebracht door stekende muggen, vliegen, vlooien en incidenteel ook door heel nauw direct contact. Aangezien muggen zich wel 15km kunnen verplaatsen lopen konijnen in de omgeving van de duinen met de daar altijd voorkomende konijnen met myxomatose een groter gevaar. Zieke konijnen krijgen zwellingen aan de oogleden, oren en rondom de geslachtsopeningen. De meeste konijnen met deze ziekte overlijden, slechts sporadisch kan een sterk dier met goede verpleging de ziekte overleven.

De ziekte is goed te voorkomen door inenting. Omdat deze inenting 4 tot 6 maanden werkzaam is, is het verstandig uw konijn 2x per jaar te laten inenten. Inenten tegen myxomatose is mogelijk vanaf een leeftijd van 4 weken.

VHD:

Het virus wordt uitgescheiden met de urine en ontlasting van zieke konijnen met VHD. Daardoor kan grasland besmet worden en kan geplukt gras of vers hooi virusdeeltjes bevatten en zo ook huiskonijnen besmetten. Ook mensen kunnen het virus van buiten naar binnen "lopen". Daarnaast kan het virus via muggen en vliegen (en vliegenpoepjes) verspreid worden. De ziekte veroorzaakt meestal acute sterfte onder de konijnen. Vaak ziet de eigenaar niet eens dat het konijn ziek is. Als VHD wat minder acuut verloopt, krijgt het dier koorts en bloedingen.

Jonge konijntjes (tot 4 weken leeftijd) zijn niet gevoelig voor VHD. Ze worden bij besmetting niet ziek, maar ontwikkelen een levenslange immuniteit. Vanaf 6 weken leeftijd worden ze wat gevoeliger en kunnen ziek worden. Vanaf 8 weken leeftijd zullen alle konijnen die besmet raken met VHD-virus hieraan overlijden, een behandeling is niet mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook een manier om meer mensen naar de da te laten komen met hun konijn. Ik weet van een praktijk waar ik heen moest toen mijn eigen dierenarts geen dienst had dat ze bezig zijn om meer mensen met een konijn naar de da te laten komen. Ze willen de mensen van de gedachte af helpen van: het is toch maar een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je vertellen dat ik laatst bij de dierenwinkel waar ik altijd voer e.d. haal, een papier kreeg met daarop een oproep voor iedereen met een konijn thuis, je kon op een bepaalde datum gratis een gezondheidscheck laten doen, en meteen de nageltjes laten knippen. Kan me even niet meer herinneren wie dat zou doen, maar het was geen dierenarts, iemand van Beaphar. Ik ga er geen gebruik van maken omdat ik met mijn nijnen regelmatig naar de DA ga voor nageltjes, entingen e.d., maar wat vinden jullie van zo'n gratis healthcheck, geregeld voor in een dierenwinkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in dit jaar voor het eerst met de konijnen geweest. Ze zijn in mei ingeent, en dat moet jaarlijks volgens mijn da. Dan krijg ik weer een kaartje ofzo. Die dieranassistente weet iniedergeval niet veel over konijnen, ze heeft hangoor bij Koetje gezet terwijl er hier in huis ( en bij mn oma ) een hangoor te vinden is :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast xXliesjuhhhXx

Ik krijg altijd een kaarrt opgestuurd staat zijn naam op enzo echt grappig, wanneer die ingeent moet worden en wanneer er konijnen inenting dagen zijn (dan is het goedkoper) :P

aangepast door xXliesjuhhhXx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook als ze geopereerd zijn krijgen ze (nou ja, ik eigenlijk) een brief mee naar huis, met hun naam erin, waar precies op staat hoe ze na narcose kunnen reageren, dat ze zsm moeten eten en drinken, en nog wat andere tips, ook dat je t.a.t. contact met hen op mag nemen als je het niet vertrouwd. Heel prettig vond ik dat! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .