Ga naar inhoud

koude oren


Rian

Aanbevolen berichten

Beter koude als warme oren eigenlijk...in de zomer dan toch :lol:

De oren zijn voor een konijn idd de enige plek waar ze lichaamswarmte kwijt raken, zoals Lizarel al zei. Konijnen kunnen niet zweten, niet hijgen om hun warmte kwijt te raken.

Ik voel op warme dagen regelmatig eens hoe warm de oren zijn, voor mij is dat ondertussen een goede "meter" om te kijken hoe warm ze het hebben.

Als ze ziek zijn en bv nr ondertemperatuur gaan, krijgen ze hele koude oren. Clicquot had dat toen ze verstopping had en dat was de reden waarom ik na het eerste DA bezoek 's avonds in de loop van de nacht weer naar de DA ben gereden toen. De DA vond het een beetje vreemd dat ik zei dat ze volgens mij ondertemperatuur had en in choque zou gaan... die zei dat dat niet waarschijnlijk was,maar moest me na het meten van de temp gelijk geven. Omgekeerd heeft een konijn met koorts natuurlijk echt hele warme oren, ook dat kan je voelen.

Als je je konijn kent, kunnen de oren dus altijd helpen om hun toestand in te schatten. Je moet jezelf daar dan alleen een beetje in "trainen" door regelmatig te voelen. Is een beetje hetzelfde als problemen met de buik... je konijn regelmatig een buikmassage geven naast de 5-dagelijkse oormassage kan echt helpen om problemen te leren herkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, slapen...

Ik heb al 4 konijntjes gehad, en geen van alle heb ik ooit echt zien slapen. Maakt niet uit wanneer ik ga kijken, 's morgens, 's middags of om 4uur 's nachts. Ze zijn altijd wakker.

Wel liggen ze regelmatig languit te luieren en dan zakken hun oogjes half dicht. Ze rusten wel veel dus. Maar als je dat al slapen wilt noemen, dan is het iniedergeval een hele lichte slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sieg, konijnen slapen net zo diep als ons, alleen op een andere manier. Heb je nooit gezien hoe ze dromen? Dan beginnen ze te met alles te wiebelen, oogjes, neusjes, pootjes...dat is een rem slaap! Ziet er echt schattig uit.

Ze dromen ook, maar wat, dat zullen we nooit weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar konijntjes kunnen daarentegen ook echt héél diep slapen....

Dat je wel eens aan ze moet rammelen om te kijken of het nog ademt hahaha...

IK ben me al een aantal keer wezeloos geschrokken.

Ja, dat ken ik! Haha! Rommel (en ook Dommel) lagen altijd op hun buik te slapen. (voorpootjes naar voren, achterpootjes aan de zijkant) Maar Pépe neemt dus echt de meest onwaarschijnlijke houdingen aan tijdens het slapen. En slaapt dan ook nog eens heel erg diep! Ik was dat totaal niet gewend dus ben me inderdaad al een paar keer helemaal rot geschrokken! :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn zit buiten, en net toen ik hem een "nachtkusje" ging geven, doe ik hem ook altijd even aaien en kriebelen. Automatisch voel ik ook aan z'n oortjes..

Die waren dus nu helemaal koud, zijn vachthaartjes ook.

Heeft mijn konijn het nu koud of komt het door de kou buiten?

Toen hij me likjes gaf voelde z'n tongetje wel warm aan..

Ik denk altijd dat hij het koud heeft en vind hem dan zielig, maar dan denk ik ook.. de winter moet nog komen en hij red zich heus wel met veel stro..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .