Ga naar inhoud

Willow neemt de druppels niet


Mirrin&Catootje

Aanbevolen berichten

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ze de AB toch binnenkrijgt? Telkens als ik haar de AB moet geven moet ik haar bij haar nekvel pakken en haar mondje open forceren met het spuitje en het dan snel naar binnen spuiten. Hierdoor raakt ze erg overstuur en gestresst. Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen.

Hebben jullie tips hoe ik haar het beste de AB kan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou het ergens op kunnen spuiten... bijvoorbeeld op een SS biksje.. die nemen dat wel goed op. Een blaadje groen of een stukje brood is ook te proberen...

Anders kan je haar ook in een handdoek wikkelen en er zo vor zorgen dat alleen haar kopje vrij is.....

het is niet leuk maar je doet het allemaal voor haar bestwil.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij lukte de handdoekmethode ook nooit... Maar wat wel werkte: zijn medicijnen op een stukje brood druppelen!

Je kan dus inderdaad de handdoekmethode proberen of zijn druppels op iets lekkers doen, waarvan je weet dat hij het wel op zal eten!

Al kan het ook zijn dat hij daar niet intrapt. (omdat hij bijvoorbeeld zijn medicatie ruikt)

Ook gaat het met ervaring misschien steeds beter. Ik heb namelijk ook best een lastig konijn hierin, maar medicijnen toedienen of neusdruppels geven gaat nu veel makkelijker! (al vindt hij het natuurlijk nog steeds niet leuk.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog een tip (die alleen werkt als je nijn wil eten, anders niet): koop een doosje van die Lofty's (haversnoepbrokjes), zie zijn van binnen hol en kun je makkelijk doorsnijden. Druppel de AB in het holle gedeelte en je nijn zal het zonder problemen opeten. Ik weet dat dat snoep niet helemaal fantastisch is, maar voor dit soort dingen echt i-de-aal!! Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm...het zijn net kinderen...

De trucjes heb je hier boven al gekregen...

Lukt dat niet dan gewoon met de botte bijl...Dan maar gestresst (je hebt zelfs kans dat ze daaraan wennen, onze FH liet zich na een paar dagen zelfs door 1 persoon helpen)

Hij moet zijn medicijnen, hoe dan ook.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik deed bij mijn konijn was gewoon het konijn in het hok zetten en dan 's ochtends als hij hongerig was het spuitje door de kooi heen steken en daar ging hij dan op bijten en dan spoot ik het meteen in zijn bek. Helaas werkte dat na drie keer niet meer want toen had hij het door :no:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons werkt de handdoektruc echt het beste! Jip heeft veel te snel door dat er medicijnen op zijn witlof of brood zitten hahahaha. :mdr:

Wat voor ons het beste werkte (wil niet zeggen dat dat voor jullie ook zo is) is om het met twee personen te doen. Bart, de sterkste van ons twee, wikkelt Jip in een handdoek op tafel, goed de voorpootjes inwikkelen.

Dat doe je door de handdoek goed over de voorpoten heen te slaan, als de pootjes er uit komen dan is het een verloren zaak. Daarna stevig wikkelen maar zorg er wel voor dat je je konijn niet verstikt natuurlijk. Let op dat de ruimte bij zijn hoofd zo klein is dat hij zijn hoofd niet in de handdoek kan verstoppen. Dan tilt persoon één het konijn op en houdt hem vast als een babytje, persoon twee houdt de lipjes uit elkaar en precies achter de voortandjes zit een gat waar je heel voorzichtig het spuitje tussen kunt duwen. Spuit rustig de medicijnen naar binnen en zorg er voor dat ze wel slikken. niet te snel want dan verslikt je konijn zich.

Wij geven regelmatig medicijnen (om verstopping te verkomen) en dat zijn twee spuitjes en dit alles neemt nog geen twee minuten in beslag en voor Jip de minste stress.

:idee: tip voor mensen die Cisraldrops en Laxatracs geven voor verstopping, eerst de Cisral daarna de Laxatrac. De laatste smaakt naar cocos en dat vind Jip heerlijk. Hij smult daarvan en vind het dan ook minder erg om zijn medicijnen op te eten en dan weet ik zeker dat hij ook de cisral op likt.

Je moet wel je maatregelen treffen, zorg dat je handdoek en medicijnen al klaar liggen dan hoef je dit niet meer te doen als het konijn ingepakt zit.

En zorg dat je konijn de handdoek niet van te voren zit, bij ons weet Jip al dat als Bart met een handdoek aankomt dat Jip moet gaan rennen :whistle2:

Medicijnen geven is nooit leuk, zorg dat het snel gebeurt is voor jouw en je konijn het prettigst.

Groetjes

Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leentje, wanneer geef je die medicatie dan? Heeft je DA je gezegd om dit te doen? Mij lijkt dit nl niet zo'n goed idee...medicatie gaan geven ter voorkoming...en dan zeker geen laxeermiddel of glijmiddel dan... kan gewoon niet gezond zijn...

Heb je al eens gewoon prozyme geprobeert? Lijkt me veel veiliger en net zo effectief. Laxeermiddelen zijn onnozel omdat een konijn geen verstopping heeft op zo'n moment maar door minder eten een vertraagde darmwerking. Als er op dat moment veel haren on de maag zitten en ze eten en drinken minder, wordt die massa idd harder en kan gevaarlijk worden, maar daar hebben ze vezels voor nodig... geen artificiële middelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof me die vanons is een ramp wat dat betreft, goed tegen je aandrukken en stevig vast houden desnoods met handschoenen als het echt nodig is. Ik loop ook eerst 5 minuten achter dr aan voordat ik dr heb daarna vast pakken tegen je aandrukken beetje praten en aaien en dan moet de 2 persoon het spuitje in dr hoek van dr mond doen. (desnoods houd je dr kopje voorzichtig beetje tegen/vast) voor ons heeft het gewerkt, en nogmaals die van ons is altijd al wilt geweest (misbruikt/ slecht behandeld door vorige eigenaar) en die sparteld er ook op los maar op deze manier is het wel goed gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het gevaarlijker is als je in je onzekerheid een konijn vast wil pakken, dan wanneer je zoals Jalke zegt 'doorpakt'

Iemand met vrees in zijn lijf om een konijn de baas te kunnen zal meer schade aan kunnen richten dan iemand die doordacht en resoluut te werk gaat.

Neem de houding aan: Het moet gewoon gebeuren PUNT en het lukt je uiteindelijk..

Neem de houding aan: Ik vind dit eng en ik durf niet..en je doet er 3 keer langer over en maakt het konijn overstuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als hij dat neemt is dat toch ook prima !

Het gaat er hier om dat ze het binnen krijgen....hoe dan ook !

En dat dat (nog) niet zonder slag of stoot lukte bij Mirrin..

Er zijn hier konijnen bij wie het prima op een stukje eten gaat, maar ook die daar niet (meer)intrappen..

En dan heb je geen keuze om andere manieren te gebruiken...en daar raken ze echt niet verlamd van als je dat gewoon goed en doordacht doet.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond nog even een potje worteltjes gehaald van Olvarit. Net geprobeerd...Nee hoor.. madam ruikt het en laat het gewoon staan. Dus maar een handdoek gepakt en haar erin gewikkeld.. ik denk dat het dan toch maar op deze manier moet gaan doen.... niet goed schiks, dan maar "kwaad schiks"

Heb overigens vandaag dierenkliniek Wilhelmina park gemaild over de besmettelijkheid van snot. Het is niet heel besmettelijk volgens hen omdat met name Mirrin en Catootje het (nog) niet hebben.

Ze gaven ook aan dat als de Doxoral niet werkt ik het beste Duplocilline kan vragen aan mijn DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .