Ga naar inhoud

Zware verwaarlozing konijntjes bij Boerenbond in Veldhoven!


Sieg

Aanbevolen berichten

Ik ging vandaag 'eventjes' naar de Boerenbond in Veldhoven om een kattentunneltje te kopen voor mijn konijntjes. Natuurlijk ging ik ook even naar de jonge konijntjes kijken die daar zitten, altijd leuk.

Nou! Wat ik me daar aantrof! Ongelooflijk! Een van de konijntjes had een ontstoken oogje wat dicht en opgezwollen was. Dus ik meteen een medewerkster geroepen en haar hierop attent gemaakt. Die wil het meteen netjes schoon gaan maken. Het leek mij echter verdacht veel op myxomatose en advieseerde dus direct het konijntje appart te zetten en de dierenarts te bellen. Dat vond ze een goed idee en ze ging meteen een aparte kooi inrichten (was een lieve en behulpzame meid).

Ik bleef ondertussen even wachten en keek nog wat verder rond. Zie ik dit opeens!:

konijntje3.jpg

OH MIJN GOD! Dat zag er wel zo afschuwelijk uit! Heel de huid van het arme beestje was gewoon WEG. Niet een kale plek in de vacht ofzo, de huid was echt compleet weggefreten en ik keek direct op de spieren! Aan de randen van de wond kon ik het vel los zien hangen.

Close up:

konijntje.jpg

De medewerkster komt terug ik laat het haar zien. Ik zeg hier moet je absoluut direct mee naar de dierenarts!

De persoon die daar over gaat was maandag pas aanwezig. Maar daar kon dit arme beestje echt niet op wachten! Ze zou wel even met de leiding gevende overleggen. Ik wachten.

Komt ze terug: de chef belt zometeen de leverancier dat die ze op komt halen.

"Leverancier"? En wat gaat die er mee doen dan? Geen idee..

Ondertussen waren we bezig aparte kooitjes in te richten waar ze zolang even konden zitten. We ondekten nog een 3e konijntje dat wondjes op de rug had. Minder ernstig dan die op de foto, maar toch lelijke beten.

Nog een andere medewerkster kwam erbij met zn 3en hebben we de konijntjes appart gezet. (deze 2 meisjes waren geweldig, hen treft geen blaam!)

Goed, dus ik zeg ik wil de chef graag zelf spreken! Een van de hen ging hem wel even voor me halen. Ze kwam terug met de boodschap dat hij er zo aan kwam. Hij reageerde chagerijnig schijnbaar. Goh wat verassend!

Paar minuten later komt hij aanlopen en ik laat hem de konijntjes zien. De leverancier komt er binnen een uurtje aan zegt hij. "En wat gaat die er mee doen?" vraag ik. De man haalt zijn schouders op, "dat weet ik niet".

Nou dat weet ik wel! Dat gaat dus mooi niet door!

Ik was met de auto en stelde voor zelf, samen met 1 van de meisjes naar de dierenarts te gaan. Op voorwaarden dat de kosten volledig voor de Boerenbond waren. Dat vond hij prima.

Dus ik bel mijn dierenarts, maar het is zaterdag dus die was dicht. Toen heb ik de dierenambulance gebeld en het adres van de Boerenbond gegeven.

Binnen een halfuurtje stonden ze op de stoep :)

Een van de 2 meisjes vroeg of er iemand meemoest met de ambulance. "Liever wel" zeiden ze. Dus zij stapt in bij de dierenambulance met de 3 konijntjes erbij. Ik stelde voor erachter aan te rijden zodat ik dat meisje een lift terug naar de Boerenbond kon geven na afloop. Zo gezegd, zo gedaan.

Bij de dierenarts aangekomen toonde we eerst het konijntje met het dikke oogje. Dit was gelukkig geen myx, maar toch een ontsteking. Ik was opgelucht! Ze maakte het oogje schoon en gaf een zalfje mee wat er 2x per dag op moet.

Toen het 2e konijntje. Deze was aangevallen door een ander rammetje en had lelijke beetwonden op z'n rug. Gelukkig was het bij deze niet levens bedreigend, maar hij had wel verzorging nodig. Gedesinfecteerd, en we kregen spul mee om er dagelijks op te smeren en instructies om de wond schoon te houden.

Toen het 3e konijntje! Nou de dierenarts schrok er ook van! Een gapende wond van centimeters lang. Ze vertelde ons dus dat de huid tot en met de onderste laag kompleet weg was geknaagd. Je keek direct op zn spieren en die waren hard aan het uitdrogen.

Het is maar de vraag of dit beestje nog te redden valt. Misschien was het beter hem direct in te laten slapen want hij verging van de pijn natuurlijk.

Uiteindelijk besloot de arts hem een kans te geven, want hij was nog best levendig! Hij verblijft nu volledig zonder kosten (wordt vergoed) een paar dagen bij de dierenarts in de praktijk. Met de goede zorg daar maakt het konijntje nog een kans. Als de wond nog geneest zorgt de arts dat hij ofwel een huisje krijgt ofwel naar een opvang gaat. Ik duim voor hem!

Ik zal over een weekje nog wel eens bellen om te horen of ie het gaat redden.

De andere 2 konijntjes namen we weer mee terug naar de Boerenbond. Daar aangekomen ging ik weer mee naar binnen om te zorgen dat de verzorging daar geregeld werd. Dat was moeilijk want de 2 medewerksters die mij hielpen waren slechts hulpdiensten op zaterdag.

Toen stelde een van de 2 voor om een konijntje mee naar huis te nemen en te verzorgen. Nou prima! Ze wilde eigenlijk beide konijntjes meenemen maar dat mocht niet van dr ouders (snap ik wel). Meteen daarna gingen ze rond vragen aan de rest van het personeel of iemand het andere konijntje thuis op wilde vangen. Dat ging ook wel lukken denk ik.

Toen was ik wel overtuigd dat de beestjes in goede handen waren en ben ik eindelijk maar naar huis gegaan. (met kattentunnel waar ik eigenlijk voor kwam! :P) Ben wel 2,5 uur daar geweest uiteindelijk!

Ik wil graag de 2 meisjes bedanken voor hun goede zorgen, en de mensen van de dierenambulance en de dierenarts in Gestel (Eindhoven).

Wow lang verhaal, maar ik vond dit wel het vertellen waard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel heel logisch dat je je verhaal kwijt wil !

Jeetje wat heftig en wat heb je goed gehandeld joh !

Echt klasse hoor !

Vraag me toch af of je hier geen melding van kan doen bij de dierenbescherming bij de BV waar Boerenbond onder valt..Want ergens mag dit natuurlijk niet voorkomen hè, zeker niet in deze mate !

Dit had jij namelijk niet moeten ontdekken, maar de medewerkers zelf..

Het is eigenlijk ongelofelijk..één konijn wat niet oké is, nah goed, daar kan je nog een excuus voor bedenken..Maar dit is inderdaad gewoon structureel mis..

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg zeg,, :( Maar gelukkig heb jij er iets van gezegt :) Idd moet je hiervan geen melding maken, want bij een dierenwinkel kan dat niet, en waarom hebben ze niet meteen ingegrepen ? Of hadden ze het nog niet gezien. Maar echt heel goed van je, je hebt het beestje goed geholpen, en gelukkig geeft de dierenarts nog een kans, maar als die echt heel veel pijn had kon je hem beter in laten slapen. Ik hoor graag hoe het afloopt :) Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeejtje wat erg zeg!

en die wond! pfff

Ik weet nog wel dat mijn belle ook een wond had bij de dierenwinkel. Maar die was al behandeld enz.. en belle zat apart omdat ze gebeten was omdat ze altijd klierde. Maargoed dat wil gelukkig zeggen dat het ook anders kan dan dit geval!

ennuh.. die konijntjes zijn ook nog niet zo oud heh.. tenminste.. zo zien ze eruit..

Arme beestjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

per toeval heb je deze onderschept en op aandringen is er aktie door jouw ondernomen....normaal neemt de leverancier ze mee en maakt er snel een einde aan....het zijn maar konijnen.voor hun weer 3 nieuwe...

Inderdaad, ik word nogal moedeloos van die gedachte! Het gebeurd natuurlijk veel vaker zonder dat iemand het ziet :(

Het moet gewoon verboden worden dat konijntjes in dit soort winkels verkocht worden!

Er wordt ook regelmatig vergeten ze eten en water te geven daar. De helft van die diertjes zat zonder! En ze zijn inderdaad allemaal veel te jong. Maar ja, daar kan ik niks tegen doen in mn eentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bent een prachtig mens, groot applaus voor wat je gedaan hebt. Die wond ziet er vreselijk uit, en dat voor zo'n kleine hummel. Ik hoop dat het snel goed met ze allemaal gaat en dat de Boerenbond daar het schaamrood op de kaken heeft staan.

Er zou een soort van keuringsdienst moeten bestaan zoals ze dat ook hebben voor keuringsdienst van waren, en een winkel zou eerst een certificaat moeten verdienen voordat ze beestjes gaan verkopen. En elke week zou er iemand moeten komen checken of alles in orde is. Dit kan ECHT niet zo toch!

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt, is heel erg. Ik heb mijn nijntjes ook bij een dierenwinkel gehaald, mag je rustig weten. Ik had (en heb nog steeds) een goed gevoel over deze dierenwinkel. En van iedereen die ik ken, die daar zijn nijntje heeft gekocht, zijn het allemaal gezonde, mooie konijntjes. Dat wil ook wel wat zeggen denk ik. Maar bij zo'n boerenbond of andere grote winkels zou ik ze niet kopen, puur voor mijn eigen gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook hier stond vanmorgen een echtpaar aan de deur ,hadden een dierewinkel konijntjes gekovht aar helaas het diertjes is na een lange lijdens weg maar 1 week daar geweest en gestorven ,

de twee kinderen vonden het vreselijk ,

nu hebben ze van mij een jong rsammetje mee genomen .hopelijk met meer succes ,

maar dat zal wel goed komen,

zo zie je maar weer he ,vaak de dierenwinkel konijnen toch echt wat mankeren .

ook zou liever geen dieren meer zien zitten daar ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig wat een foto's! Heel naar om te zien! Wel goed van je dat je actie hebt ondernomen. Wat wel jammer is dat er een derde bij moet komen om het op te lossen. Dat ze dat zelf niet kunnen bedenken bij zo'n winkel...

Je hoort dit soort verhalen ook veels te veel tegenwoordig. Mijn Pépe komt weg bij de europatuin en had een naar oor. Blijkbaar was het bij het personeel daar ook nooit opgekomen om er wat aan te doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist even naar de dierenarts gebeld en het beestje leeft nog:yipi::party:

Het gaat redelijk met hem, hij huppelt nog vrolijk rond zei ze. Dat komt natuurlijk omdat hij pijnstillers en antibiotica krijgt. Ze zorgen dat de wond zo schoon mogelijk blijft.

Komende week gaan ze hem onder narcose brengen om de randjes van de wond weer in orde te maken, zodat het kan beginnen met nieuwe huid maken. Het gat is veel te groot om te gewoon hechten uiteraard. Dit wordt wel een kritiek moment! Ik ben benieuwd hoe dat nou gaat, zo'n gapend gat overbruggen..

Eind volgende week bel ik nog een keertje, dan kunnen ze me meer vertellen.

Niet tevroeg juichen dus, maar voor nu ben ik vast blij dat hij nog steeds een kans maakt! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .