Ga naar inhoud

Drops??


talischa

Aanbevolen berichten

Dag lieve mensen

Nou lees ik dat de drops die ik als snoepjes aan ons konijn geef niet goed zijn!

Weten jullie ook waarom niet?

Ook geef ik af en toe Lofty's van vitakraft is dat dan ook niet goed?

En wat kan ik dan het beste geven?hoeveel en hoe vaak?

In de dierenwinkel (jaja ik weet nu dat er hele slechten tussen zitten) werd ons dit aanbevolen

Nou geloof ik niet meer wat ze daar zeggen dus vandaar dat ik het even hier vraag

Groetjes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoepjes bevatten ontzettend veel suikers en kleurstoffen. Je konijn heeft dit helemaal niet nodig en word er alleen maar dik van.

Konijnen hebben veel liever een lekker stukje groen voer. Als beloning kun je ze ook een klein stulje fruit, een rozijntje of een zonnebloempitje geven. Net zo lekker en veel gezonder.

hier kan je lezen wat en waarom het allemaal zo slecht is.

Snoep

Hoe meer het konijn stijgt in populariteit als huisdier, hoe meer snoep voor konijnen in de winkels verkrijgbaar is. Praktisch alle voerfabrikanten fabriceren snoep, in doosjes, zakjes, plastic verpakking, rond, vierkant, langwerpig. En natuurlijk wilt u toch het beste voor uw dier, dus koopt u snoep om het te verwennen. Immers staat op de verpakking te lezen dat het allemaal erg goed en gezond is en dat het snoep uw konijn zelfs in betere conditie brengt. In feite wordt u door de tekst op de verpakking op een dwaalspoor gezet want praktisch alle soorten snoep zijn een regelrechte aanslag op de gezondheid van uw konijn, en alleen gezond voor de portemonnee van de fabrikant. U kunt hieronder lezen welk snoep beslist af te raden is, en welk snoep meer verantwoord is. Voor alle soorten lekkernijen geldt altijd, wat er ook op de verpakking staat, dat ze zeer, zeer matig gegeven dienen te worden.

Yoghurt drops en vruchtenmix snoepjes

Yoghurtsnoepjes klinken gezond, maar zijn het beslist niet! In Yoghurtdrops zit maar liefst 41,7% aan toegevoegde suikers! Vruchtenmixdrops hebben ook een hoog percentage toegevoegde suikers: 38,6%. Toegevoegd suiker is voor een konijn geen energieverstrekker, maar kan blindedarmvergiftiging veroorzaken. Dit soort snoep dus beter zeer, zeer matig geven.

Grignote Rolls

Ingrediënten: granen, plantaardige bijproducten, groente en mineralen.

- 12,0% ruw eiwit

- 3,0% ruw vet

- 58,5% koolhydraten

- 13,0% ruwe vezel

- 5,0% ruwe as

- 9,0% vocht

- 0,60% calcium- vitaminen, mineralen.

NB. Eerder werd aangenomen dat dit gezonde snoepjes zijn met de samenstelling van verantwoord voer. Echter, toen was het percentage koolhydraten niet bekend, die staat namelijk, heel misleidend, niet op de Nederlandse analyse vermeld. Het percentage koolhydraten is erg hoog, deze snoepjes mogen slechts zeer matig gegeven worden om problemen met de blindedarmflora, en daaruit voortvloeiend andere kwalen, te voorkomen.

Carotties.

Ingrediënten: granen, groenten (4% worteltjes), mineralen.

- eiwitten, 15,0%

- ruw vet, 3,0%

- ruwe vezel 4,0%,

- ruwe as 4,0%,

- koolhydraten 64,0%

Ook dit snoep kan de gezondheid van uw konijn bedreigen door het hoge gehalte aan koolhydraten. Geef liever per keer een klein stukje en geen heel staafje.

Knaag- of knabbelstangen

Dit snoep bevat heel veel koolhydraten (soms tot 60%!) en vetten. Het is echt niet gezond, ook al staat op de verpakking van wel. Krijgt een konijn dat dit snoep eet, als gevolg van de hoeveelheid koolhydraten, darm- of vooral blindedarmproblemen, misschien op de lange termijn, dan is dat niet meer dan logisch. Hier komt nog bij dat sommige van deze staven uit gebakken graan bestaan, en gebakken graan bevat acrylamide, dit is een kankerverwekkende stof. Acrylamide wordt voor mensen de grootste voedselramp van de laatste jaren genoemd en er is op het ogenblik veel om te doen. Proefdieren zijn erg gevoelig gebleken voor acrylamide. Dit snoep is sterk af te raden.

Wortelbroodjes

De vreemde felle kleuren geven al aan dat hier kwistig met kunstmatige kleurstoffen is gewerkt. Verder is het een zeer groot stuk snoep. Wanneer een konijn dit eet, gaat het ten koste van het gezonde voer en hooi, waar het dier dan geen trek meer in heeft. Zo heeft een wortelbroodje een dubbel slechte werking. Sterk af te raden dus!

Soepstengels en crackers

Soepstengels en soorten crackers zijn af te raden, vanwege het zetmeel en de suikers die daarin verwerkt zijn.

Knaag- of likstenen

Deze stenen bevatten een hoog percentage toegevoegde calcium. Konijnen hebben een afwijkend calciummetabolisme, waardoor een te veel aan ingenomen calcium direct voor blaasproblemen kan gaan zorgen. Een teveel aan calcium wordt niet door het lichaam opgenomen maar direct via de urine uitgescheiden, en slaat vaak op de blaaswand neer als een soort zand. Dit blaasdrab kan al voor grote problemen zorgen (niet kunnen plassen etc.) Ook kunnen zich stenen vormen die pijn bij het plassen veroorzaken, en voor blaasinfectie kunnen zorgen. Regelmatig moet bij konijnen een blaasoperatie uitgevoerd worden om blaasdrab of stenen, door voeding gevormd, te verwijderen. Knaag- of likstenen zijn daarom TABOE voor konijnen.

Spinach jummies

Een redelijk gezond soort snoep, wat de konijnen ook nog erg lekker vinden, zijn de Bogena spinach yummies.

Ingredienten: groenten, granen.

Gemiddelde analyse:

- ruw eiwit 11,4 %

- ruwe celstof 11,0 %

- vocht 7,4%

- ruwe as: 4,1%

- ruw vet: 1,0%

NB. Zeer matig geven. Het percentage koolhydraten wordt niet gemeten door de fabrikant, maar zal waarschijnlijk 65% bedragen!

Rozijntjes

Het ene konijn lust ze niet, het andere doet er een moord voor. Het konijn dat ze lekker vindt mag er maar een paar per dag, vanwege het hoge suikergehalte. Dit geldt voor alle soorten gedroogd fruit.

Brood

Een klein stukje hard brood per dag is ook feest voor een konijn.

Banaan

Een stukje banaan, of een gedroogd banaanschijfje, vinden de meeste konijnen ook lekker. Banaan zeer matig geven, maximaal een paar keer per week een plakje vanwege het kalium- en suikergehalte. Biologische banaan kan met schil en al gegeven worden, de schil levert goede vezels (in de schil van gewone bananen zit te veel gif).

NB. In de natuur eten konijnen geen snoep! Het is altijd het beste uw konijn zo weinig mogelijk snoep te geven, of in plaats daarvan een gezonde lekkerij. Ook een plak wortel kan een verwennerij zijn voor uw konijn. Meer dan de lekkernij zelf telt namelijk de aandacht, die uw konijn op dat moment krijgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me moelijk voorstellen dat konijnen die drops echt lekker vinden, misschien bij gebrek aan beter. Geef ze lekker een stukje fruit of groen, volgens mij vinden ze dat veel lekkerder!

Heb laatst trouwens mijn Rommeltje een plukje alfalfa gegeven, vond ze heerlijk! En, het is ook nog eens heel gezond voor mensen en lekker op een cracker met kaas, dus allemaal goede redenen om het een keertje in huis te halen. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha nou tijger lust die drops ook niet :P hij gooide die dingen altijd in de zon, dan gaan ze lekker smelten, en dan gaat hij erop staan..

En ik maar die tegels schoonmaken :P

Ik geef hem idd altijd groente, maar soms ook wel een lofty.. dat vind ie soms lekker. En ik heb van die crackersnoepjes, die krijgt hij eens in de 2 weken ofzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fabrikanten zeggen ook dat je hond een stik moethebben voor zijn tanden en zijn botten en natuurlijk ook gewoon voer enz enz..

Als je zit werkelijk aan je hond geeft volgens hun advies wordn je hond ook dik....

Tuurlijk een keer wat lekkers kan geen kwaad, maar waarom die rotzooi geven als je fruit en groeten kan geven wat gezonder is en ook nog eens goedkoper vaak...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha nou tijger lust die drops ook niet :P hij gooide die dingen altijd in de zon, dan gaan ze lekker smelten, en dan gaat hij erop staan..

En ik maar die tegels schoonmaken :P

Ik geef hem idd altijd groente, maar soms ook wel een lofty.. dat vind ie soms lekker. En ik heb van die crackersnoepjes, die krijgt hij eens in de 2 weken ofzo..

Oh, ja dat is vies spul als het smelt! Heb eens van die drops in zo'n snackballetje gedaan. Rommel at het niet op en het bleef dus in die bal op het balkon liggen. Is er niet meer uit te krijgen! Zit helemaal vast aan de binnenkant.

En banaan vinden ze lekker. Ben met Rommel iets aan het minderen omdat ze eigenlijk te veel kreeg. Is wel te merken! Gister wou ik haar een gedroogd bananenschijfje geven, nou dat lukte niet eens! Ze kwam direct aanrennen, trok het zakje uit mijn handen, trok het zakje open en rende met een schijfje in haar mond weer weg. Alsof ze compleet uitgehongerd was, de drama queen...:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ralph heeft één keer zo'n drop gekregen, om uit te testen. Vergeleken met de reactie op een stukje appel en banaan, dat ik hem tegelijk voorhield. De drop kreeg de voorkeur, dus ik ga er van uit dat er, zoals in sigaretten voor mensen, iets verslavend/aantrekkend moet in zitten.

Puur chemisch, dus niet gezond is mijn mening.

Fruit geef ik ook bijna niet, hij is nog altijd dolgek op krulpeterselie, dus krijgt hij dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay dank jullie wel!

Ster is al helemaal verslaafd aan de drops!

Dus dat word dan afkicken !

Heb ook de test gedaan met een stukje appel en een drop en dan gaat ze toch voor de drops,terwijl ze appel normaal super vind!

De lofty's kan ik dan wel geven?

Dacht dat daar alleen groente enzo in zat?

Groetjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ja dat is vies spul als het smelt! Heb eens van die drops in zo'n snackballetje gedaan. Rommel at het niet op en het bleef dus in die bal op het balkon liggen. Is er niet meer uit te krijgen! Zit helemaal vast aan de binnenkant.

En banaan vinden ze lekker. Ben met Rommel iets aan het minderen omdat ze eigenlijk te veel kreeg. Is wel te merken! Gister wou ik haar een gedroogd bananenschijfje geven, nou dat lukte niet eens! Ze kwam direct aanrennen, trok het zakje uit mijn handen, trok het zakje open en rende met een schijfje in haar mond weer weg. Alsof ze compleet uitgehongerd was, de drama queen...:he:

Moet het gedroogde banaan zijn?

grtjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja prachtig gezicht, ze smekken inderdaad haha! En daarna dat tongetje dat een aantal keren naar buiten komt, fantastisch! Of geef ze eens een stukje aardbei, hier gaan ze dan letterlijk kwijlen haha! Rood mondje en plakdruppels op de grond, maar lekker vinden ze het absoluut! Dat kunstsnoep geeft, buiten dat het niet goed voor ze is, ook geen leuke effecten haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kunstsnoep geeft, buiten dat het niet goed voor ze is, ook geen leuke effecten haha.

Daar ben ik het helemaal mee eens, haha. Het is prachtig om die smoeltjes te zien van de nijnen als ze afentoe een klein stukje banaan krijgen :D. Sammy doet echt een moord voor banaan :mdr:. Eigenlijk wel op alles wat eet baar is, maar banaan wat hij maar heel afentoe krijgt is toch echt het aller aller aller lekkerste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lofty's kan ik dan wel geven?

Dacht dat daar alleen groente enzo in zat?

Ik heb even op internet gezocht naar die lofty's en als ik de verpakking zo zie moet dat wel granen bevatten, dat dergelijke structuren kunnen niet zonder graan.

Edit, ik zie het nu ook bij een ander plaatje staan, dat het haver bevat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dingen met granen moet je niet te veel geven aan je konijn. Ik kan helaas niks vinden over de rest van de ingrediënten, maar het meeste snoep voor konijnen bevat veel suiker, dus het zou ben niks verbazen als dat hier ook zo is.

Een stukje groente is een gezondere traktatie voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .