Ga naar inhoud

Nachtmerrie virus myxomathosis eist levens


Tanmasja

Aanbevolen berichten

Hallo mede bunnybunchers,

Ik fok in konijnen en sinds een paar dagen had een van mijn konijnen ontstoken ogen. Maar dat was nog niet alles want er kwamen bijverschijnselen bij van het virus myxomathosis.

Ben vandaag gelijk met spoed naar de dierenarts gegaan, tevergeefs konijntje moest ingeslapen worden (Vaarwel liever Swarty rust in vrede).

Ik ben er kapot van, en heb nog 11 andere konijnen zitten.

Ze zijn nog wel gezond maar het virus is zeer besmettelijk.

Dus ik hoop niet da het nog meer levens gaat eisen.

Ik had jongdierendagen op de planning gezet maar heb de eerste al afgezegt die is 6 september.

Wanneer zou ik zonder risico weer naar een show kunnen dneken jullie?

* Mijn konijnen zijn niet ge'ent dat wil ik wel gaan doen.

Wie heeft er ervaringen met dit virus?

Binnen hoeveel dagen kan ik zien of de andere wel of niet besmet zijn?

aangepast door Tanmasja
wat toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat waren de verschijnselen van het konijn verder? Je zegt meer dan ontstoken ogen, maar er word ook vaak myx van gemaakt terwijl het geen myx is.

Als ze het al hebben de incubatietijd is 2 of 3 weken zo uit mijn hoofd, dus het kan best zijn dat het nu nog niet uit, maar het al wel hebben. Als je dan nog gaat enten is het wel risicovoller, omdat je de ziekte ook in spuit. Anderzijds anders kun je helemaal niks doen.

Ik ent zelf niet, omdat het onbetaalbaar is hier is het 15 euro per konijn. Ik zou dus wel eerst goed met je dierenarts iets afspreken daarover.

@ Nele1986

Niks moet, dat is iedereen zijn eigen beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij had ook zwellingen in zijn oor gekregen, het was eerst ontstoken ogen en daarna kwam alles ineens, ik ben nog aan het nadeken ove rhet enten hier kot het 16 per konijn en nog 30,- consult dus ben ik zo'n 180 euro kwijt om een paar konijnen te enten..

Ik kijk wel even hoe het loopt,

mijn ouders zeggen: je betaald het zelf maar als je ze persé wil enten en anders doe je ze maar weg.. En zelf scharrel ik dat ik niet een twee drie bij elkaar..

En derest van mn konijnen zien er nog hardstikke gezond en goed uit.

Hopen dat dat zo blijft,

ik dnek dat ik wel mn fok ram en voedster ent de Da zei dat die die weerstof doorgeven aan hun jong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laten inenten en verzorgen van je konijntjes als ze ziek zijn hoort er ook bij.

Misschien moet je overwegen om minder nijnen te houden, als je het financieel niet kan bolwerken.

Persoonlijk vind ik het erg voor de beestjes dat ze verhoogde risico's lopen omdat het voor jou te duur is.

Kan je, voor de toekomst, eventueel een noodfonds opbouwen voor inentingen? Bijvoorbeeld door maandelijks een deel van je zakgeld/loon opzij te zetten voor je dieren?

Als fokker zou je zeker je konijnen moeten laten enten, anders geef je misschien zieke konijntjes mee, zonder het te weten, waardoor de eventueel andere konijnen van de nieuwe baasjes een risico lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laten inenten en verzorgen van je konijntjes als ze ziek zijn hoort er ook bij.

Misschien moet je overwegen om minder nijnen te houden, als je het financieel niet kan bolwerken.

Persoonlijk vind ik het erg voor de beestjes dat ze verhoogde risico's lopen omdat het voor jou te duur is.

Kan je, voor de toekomst, eventueel een noodfonds opbouwen voor inentingen? Bijvoorbeeld door maandelijks een deel van je zakgeld/loon opzij te zetten voor je dieren?

Als fokker zou je zeker je konijnen moeten laten enten, anders geef je misschien zieke konijntjes mee, zonder het te weten, waardoor de eventueel andere konijnen van de nieuwe baasjes een risico lopen.

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Daar komt nog eens bij dat 180 euro ook geen astronomisch hoog bedrag is. En dat voor 11 konijnen! Als er wat mis is kunnen de medische kosten voor 1 konijn al wel oplopen tot dat bedrag! Vooral als er zoveel konijnen zijn, dan is dat gewoon iets waar rekening mee moet worden gehouden.

Als er zo'n verhoogd risico zou zijn voor mijn konijnen zou ik er alles aan doen hoor. Ik zou er zelfs voor rood staan als het noodzakelijk zou zijn.

Ik hoop natuurlijk wel dat alles goed gaat met de andere konijntjes, en dat deze het virus (nog) niet opgelopen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als fokker zijnde is het niet altijd zo makkelijk en ik begrijp heel goed dat het even niet op te hoesten is. Zoals hier al beschreven is zou je voor myx wil je volledige bescherming 4 keer per jaar moeten enten ipv de 2 keer per jaar en dat is een hele bult geld. Bij een fokker is het ook nog is zo dat konijnen komen en gaan. Dieren worden geboren, je houd weer wat aan, dieren worden verkocht, je krijgt nieuwe dieren.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet ent. Ik ent pas wanneer het heel dicht in de buurt is, maar tot op heden is het hier nooit geweest.

Mocht dit konijn echt aan myx gestorven zijn zullen de andere snel volgen, het is aan de TS om die keuze te maken om dan te gaan enten of niet. Daar hebben wij niks over te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb m'n eerste 2 konijntjes ingeent en die zijn allebei aan myxomathosis overleden, een jaar na elkaar. Nu heb ik al 10 jaar konijnen zonder in te enten en er is er nog nóóit één van aan myxomathosis overleden. Het is dus echt niet zo dat ze het niet kunnen krijgen als ze ingeent zijn. Ze overleden allebei binnen de termijn dat het werkt (1-4 maanden na de enting).

Omdat ik straks 4 konijnen heb, denk ik er ook niet over om ze te laten inenten. Ik heb er geen slechte ervaringen mee, ze komen hier niet in contact met wilde konijnen, want ze staan over het algemeen in de schuur (en Lizzy nu in huis), dus ik ben er ook niet bang voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb contact gehad met iemand die vertsand van het virus heeft, die is langs gekomen. En constanteerde '' ik denk dat de dierenarts een grote fout heeft gemaakt''. Ik woon midden in een bebouwd dorp en hij vond het al vreemd dat daar het virus heerst.

En al mijn andere konijnen zijn nog steeds kern gezond..

En de dierenarts heeft het ook niet bevestigd,

want ik had gebeld '' ik denk dat een van mijn konijnen myx heeft, want de symthonen lijken er erg op''. '' dan moet je hem gelijk komen inslapen''

was de reactie daar aangekomen was er ook een ander iemand en zodoende was hij

ingeslapen. Ik was zelf niet instaat het ove rhet een en ander te hebben op dat moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap sommige mensen niet hoor.

als je zelf naar een dokter moet ga je toch ook ongeacht wat het kost.

als je huisdieren neemt weet je dat het niet allemaal gratis is als ze ziek worden. mijn konijn heeft me 200 euro gekost met een opname omdat hij last had van gas... nou ja dat betaal ik dan maar ook al is het veel.. ook laat ik ze 2x per jaar inenten... dat doen wij toch ook als we naar het buitenland gaan.. ik zet elke maand geld voor ze apart voor noodgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .