Ga naar inhoud

Olifants tanden


Mirrin&Catootje

Aanbevolen berichten

dat zijn volgens mij ook olifantstanden.

Een dierenarts kan ze weghalen,

ik wil je absoluut niet bang maken ofzoiets, maar ik heb eens gehoord dat alsje olifantstanden te lang laat zitten , dan kunnen ze in de hersenen groeien.... ik weet niet of dit ook echt waar is. misschien weten andere BB leden dat wel????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn inderdaad olifantstanden. Ik zou ermee naar de dierenarts gaan, deze kan ze af slijpen (als je knipt heb je kans dat de tanden inscheuren en kun je een flinke kaakontsteking krijgen).

Maar misschien is het wel verstandig om de snijtanden te laten verwijderen.

Ze kunnen leven zonder hun snijtanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje..

Gelukkig ging je morgen al naar de DA!

Toen onze Dommel werd gecastreerd zeiden ze ook dat zn tandjes wat scheef waren en dat we goed moesten opletten dat het geen olifantstanden zouden worden... gelukkig gaat dat nog goed.

En gelukkig kunnen konijntjes eventueel prima leven zonder snijtanden :)

Ben benieuwd wat je morgen geadviseerd wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is niet meer goed te krijgen door slijpen, dat zijn en blijven olifantstanden.

Helaas veel voorkomend probleem bij de teddy's waar rustig mee door gefokt wordt ondanks dat het erfelijk is.

Het beste is ze te laten verwijderen anders zullen ze geregeld bijgeslepen moeten worden

Zolang de tanden nog niet in het vlees van hun eigen mondje groeit zullen ze blijven eten, het is verbazend hoe ze dat naar binnen weten te werken en dan merk je het dus ook pas laat

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ook dat dit niet meer goed te krijgen is met slijpen.....

en als je ze laat slijpen zul je dat heel frequent moeten laten doen.... wat iedere keer een ritje dierenarts, behandeling en kwelling voor catootje betekent...

ik hbe zelf in april bij een van mijn konijn de voortanden laten verwijderen en ben enorm blij dat ik het heb laten doen!

achteraf viel de ingreep hartstikke mee. hij kan alles nog eten en is een heel blij konijn!

ik zou dus serieus een verwijdering van de snijtande overwegen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja alles, met sommige groenten rekening houden dat het iets kleiner gemaakt moet worden omdat ze het niet af kunnen bijten met de voortanden.

De fransoos van een kennis van mij lijdt ook een heel gelukkig tuinleven zonder zijn voortanden en krijgt elke dag een flinke schotel met kleingesneden groentes naast zijn biks

Daarnaast houdt ie hun madeliefjes ook nog eens mooi kort, oftwel bloemloos hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan laat ik ze wel verwijderen. Gebeurd dat onder narcose... Wat kunnen ze dan nog eten... nog wel biks... ik geef nu nog biks van teurlings en wil overstappen op Kasper Faunafood. Willow krijgt nl Kasper FF. (kreeg ze bij de fokster al) en wil dus graag naar 1 merk voer.

ze kan dan alles in princiep nog eten.

de ingreep gebeurt idd onder narcose....

na de ingreep bestaat de kans dat je haar zult moeten dwangvoeren omdat ze natuurlijke een pijnloijke mond heeft en wondjes.

vraag voor goede en adequate pijnstilling na de ingreep.

ze kan nog prima biks eten. ik zelf geef SS.

groenvoer kan ze ook nog prima eten alleen zul je de harde dingen als wortel in reepjes moeten snijden.

hooi word normaal gezegd dat je het in stukjes moet knippen maar zelfs dat is bij floes niet nodig die eet alles gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sowieso krijgen ze als het goed is een pijnstillende injectie na de ingreep....

voor thuis heb ik carprofen drops gehad.... Floes heeft die nacht wel nog pijn gehad en heeft de dag na de ingreep nog een injectie tolfedine gehad en de carprofen is opgehoogd.

ook heeft floes een injectie gehad om zwelling in zijn mondje tegen te gaan.

carprofen en metacam zijn goede pijnstillers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update: Heb Catootje ook even bij de DA laten zien.

Hij kon goed in het mondje kijken. Nu bleek 1 tandje erg scheef te staan en te lang te zijn. (zoals jullie konden zien op de foto)

Maar de andere ondertand was zelfs afgebroken!!

Ook een boventandje was wat te lang. Hij heeft beide tandjes geknipt en laten zien hoe ik dat zelf doen.

Hij adviseerde dus om het eerst te knippen en dan te zien hoe het gaat. Het is nl niet zeker dat het bij het verwijderen van de tandjes voorgoed weg blijft. Dus ik ga het een paar keer zelf knippen zodat ik de stress van een ritje naar de DA kan voor Catootje kan besparen..

Mirrin is nu bij de DA gebleven voor zijn castratie. Ondanks dat hij pas 3 maanden is.

De DA zelf zei dat het wel vroeg was en dat het normaal pas bij 4 maanden gedaan werd,maar toen hij Mirrin zag, dacht hij dat het wel zou lukken.

Ik heb de afspraak bij de assistente gemaakt en zij zei dat het met 3 maanden ook kun, dus vandaar mijn afpraak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .